سرگرد مهدی شکیب سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار داشت: در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌های نوروزی، تهیه بلیط از مهمترین دغدغه‌های هموطنان است و گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول بلیط تهیه کنند و این موضوع باعث می‌شود پای دلالان به بستر اینترنت و فضای مجازی نیز باز شود.

سرگرد مهدی شکیب یکی از نارضایتی‌های عمده شهروندان در طول سال‌های اخیر را نحوه تهیه و رزرو بلیط اینترنتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از دلالان فضای مجازی اقدام به فروش بلیط هایی با قیمت‌های بالاتر می‌کنند.

این مقام مسئول در توصیه به مسافران نوروزی گفت: هموطنان عزیز دقت داشته باشند برای تهیه بلیط به مراکز و سایت‌های مجاز که در پرتال رسمی هر یک از ارگان های حمل‌ و نقل عمومی مثل هواپیمایی کشوری(http://www.cao.ir)، حمل‌ و نقل ریلی(https://www.raja.ir/) و حمل‌ و نقل جاده‌ای(سایت تعاونی‌های مجاز) آمده مراجعه کرده و خرید بلیط از سایت‌های واسط که به صورت غیر مجاز اقدام به فروش بلیط و بعضاً گران‌تر از قیمت مصوب می‌کنند خودداری کنند.

وی با اشاره به شگرد‌های کلاهبرداری در این حوزه گفت: یکی از راه‌های مجرمانه که در برخی از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا نیز مورد بررسی قرار گرفته است، افراد سودجو اقدام به طراحی سایت‌های جعلی فروش بلیط اینترنتی کرده‌اند و با استفاده از این شگرد توانستهاند مبالغ زیادی به سرقت ببرند.

این مقام مسئول افزود: این شگرد که به فیشینگ معروف شده است، طعمه که همان رمزهای عبور و اطلاعات بانکی است را برای مجرم فراهم می‌آورد. مجرم که در اصطلاح به آن‌ها فیشر گفته می‌شود با استفاده از این اطلاعات در فرصتی مناسب اقدام به برداشت از حساب بانکی قربانیان می‌کند.

وی افزود: فیشرها با طراحی صفحاتی جعلی که بسیار به صفحه اصلی فروش بلیط الکترونیکی شبیه است، تمامی اطلاعات بانکی که قربانی در هنگام خرید بلیط وارد می‌کند را به سرقت می‌برد و در ادامه می‌تواند خرید اینترنتی، انتقال وجه و غیره را انجام دهد.

سرگرد شکیب در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: کاربران عزیز سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ کرده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارایه شده خودداری کنند.

وی در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.