محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص «شرایط فعلی آموزش و پرورش»، اظهار داشت: آموزش رکن مهمی برای کشور است؛ چرا که فرهنگ، تربیت و تزکیه مهم است و اگر بخواهیم مملکت را بسازیم، باید آموزش و پرورش را بسازیم. 

وی ادامه داد: متأسفانه از نظر اقتصادی آموزش و پرورش با چالش‌هایی مواجه است و زیرساخت‌هایی را که باید داشته باشد، ندارد؛ برای نمونه مدارس از نظر فیزیکی دچار مشکل هستند و سرمایه زیادی لازم است تا مدارس بازسازی شوند. 

قمی یادآور شد: روش‌های آموزشی و استفاده از وسایل کمک‌آموزشی از مسائلی است که دنیا در حال حاضر به آن توجه می‌کند، اما از نظر فناوری‌های جدید و کلاس‌های هوشمند دچار مشکل هستیم؛ ضمن اینکه در خصوص کتاب‌های درسی نیز دارای مشکلاتی بوده و باید بازنگری عمیقی در کتاب‌ها صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: معلمان به علت مشکلات اقتصادی در حال حاضر ناراضی هستند و حقوقشان در مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها متفاوت است و کفایت آنها را نمی‌کند؛ این در شرایطی است که سابقه کار و سطح تحصیلات در آنها یکی است.

وی متذکر شد: معلم رضایت شغلی ندارد تا بتواند در تعلیم و تربیت موفق باشد و باید دولت و مجلس به آن توجه داشته باشد؛ باید آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان برگزار شود و استفاده از روش‌های جدید برای تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.

قمی در خصوص «عدم توزیع سرانه مدارس»، خاطر نشان کرد: سرانه آموزش و پرورش برای هر دانش‌آموزی که در مدرسه تحصیل می‌کند، بابت هزینه‌های مختلف مانند برق، گاز و وسایل کمک‌آموزشی، حقوق مادی و معنوی معلمان در مجموع عددی است که به این موضوعات اختصاص پیدا می‌کند که این هزینه‌ها با توجه با افزایش قیمت‌ها، مدارس را با مشکلاتی مواجه می‌کند و این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که منظور این است دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی بروند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: این در حالی است که طبق اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش تا پایان دوره متوسطه رایگان است، اما باید راه‌هایی پیدا شود که سرانه دانش‌آموزان متناسب با افزایش قیمت‌ها، افزایش پیدا کند تا مدیران مدارس بتوانند پاسخگو باشند.