میرزاده در هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه با شعار دانش، فرهنگ و اقتصاد ، با درود به روح پرفتوح امام خمینی(ره) و شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، گفت: آیت الله هاشمی(ره) شاخص اثبات کارآیی نظام جمهوری اسلامی بودند ایشان یک قهرمان ملی، یک شخصیت جهانی و امیری بزرگ و مدیری استراتژیست و پرچمداری شجاع بودند.

میرزاده با بیان اینکه امروز دست ما دانشگاهیان دانشگاه‌آزاد اسلامی از دامن پرمهر ایشان کوتاه شد، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بیش از ۶۰ سال در تاریخ معاصر ایران تاثیرگذار بود به طوریکه مدیریت و عمق نفوذ ایشان در تمام حوزه ها کم نظیر است و اثر انگشت سلیمانی و مدیریت ایشان در همه حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس دانشگاه‌آزاد اسلامی است، گفت: اگر آقای هاشمی هیچ کاری جز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی نمی کرد باز هم بزرگترین خدمت را به توسعه علمی، پژوهشی و کارآفرینی ایران انجام داد که در تاریخ ایران بی سابقه است.

دکتر ولایتی دانشمندی شناخته شده از جنس دانشگاهیان و با روحیه آکادمیک است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به انتصاب دکتر ولایتی بعنوان رییس هیات موسس وهیات امنا دانشگاه، گفت: دکتر ولایتی جزو شخصیت های برجسته ملی و بین المللی در حوزه علمی و آکادمیک و از جنس دانشگاه و صاحب نظر در این حوزه است.

تصویب ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه ۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی از حیث منابع و مصارف

میرزاده به جلسه هیات امنا مرکزی روز گذشته دانشگاه‌آزاداسلامی اشاره کرد و گفت: با پشتیبانی و حمایت دکتر ولایتی و اعضای هیات امنا ، تمامی مصوبات جلسات هیات امناهای استانی و بودجه سال ۹۶ دانشگاه به مبلغ ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از حیث منابع و مصارف تصویب وتایید شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این دانشگاه، گفت: در راستای تمرکز زدایی و چابک سازی بسیاری از واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ادغام و یا منحل شدند به طوریکه از ۴۷۲ واحد و ۱۰۹ آموزشکده سما در مهر ۹۲ به ۳۳۵ واحد و ۱۴۰ آموزشکده سما در بهمن ماه ۹۵ رسیدیم.

میرزاده با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری دانشگاه‌آزاد اسلامی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی اقدامات بسیاری صورت گرفته است ، گفت: در همین راستا تعداد رشته محل های مقطع کارشناسی ارشد ۷ هزار و ۵۶۸ و تعداد رشته محل های مقطع دکتری به ۲ هزار و ۳۳۸ رشته محل افزایش پیدا کرد.

بومی گزینی موجب کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی و ناهنجاری های فرهنگی شده است

رییس دانشگاه‌آزاداسلامی همچنین به بومی گزینی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تا کنون ۹۶ درصد در مقطع کاردانی ،۹۱ درصد در کارشناسی، بیش از ۷۱ درصد در کارشناسی ارشد و حدود ۵۰ درصد در مقطع دکتری بومی گزینی شده است که این امر علاوه بر اینکه موجب کاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی شده و تبعات مناسب و خوبی از نظر فرهنگی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۵۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی ایران را تشکیل می دهند، گفت: دانشگاه آزاداسلامی دارای حدود ۶ میلیون فارغ التحصیل است که سرمایه بزرگی برای این دانشگاه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی متعلق به مردم است ، گفت: یکی از زیباترین جلوه‌های آن تاسیس و حمایت مردم است و تمامی دستاوردهای امروز دانشگاه آزاد اسلامی حاصل همین حمایت هاست.

بیش از ۳۷ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند

میرزاده با بیان اینکه بیش از ۳۷ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه های کشور ۵۳ درصد است.همچنین ۳۴.۵ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

جذب و ارتقا ۱۱ هزار عضو هیات علمی طی سه سال گذشته

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته ۱۱ هزار نفر عضو هیات علمی جذب و یا ارتقا یافته اند، گفت: دانشگاه‌آزاداسلامی در حال حاضر ۶۸ هزار عضو هیات علمی دارد که از این تعداد ۵۵ درصد دارای مرتبه استادیار به بالا هستند و تا پایان سال این آمار به ۶۰ درصد عضو هیات علمی با مرتبه استادیار به بالا و ۴۰ درصد عضو هیات علمی با مرتبه مربی خواهد رسید.

 میرزاده اظهار داشت: در طول سه سال گذشته حدود ۸۶درصد حقوق اعضای هیأت علمی و ۱۲۲ درصد حقوق کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی افزایش پیدا کرده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نسبت استاد تمام وقت به دانشجو ۱ به ۴۸ است در حالیکه این نسبت در دانشگاه های کل کشور ۱ به ۶۴ است.

 میرزاده به مهم ترین دستاوردهای حوزه آموزشی از سال ۹۲ تا کنون اشاره کرد و گفت: ایجاد سامانه هایی برای دسترسی بهتر و دقیق تر اطلاعات موجود در حوزه آموزش مانند نرم افزار Teacher اطلاعات کامل اعضای هیات علمی، ایجاد سامانه کد شناسه اعضای هیات علمی ، ممیزی رشته محل ها، تشکیل منظم جلسات هیات ممیزه دانشگاه، ابلاغ شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ، ابلاغ شیوه نامه اجرایی آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد و ... از جمله این دستاوردها است.

رشد تعداد مقالات پراستناد و داغ دانشگاه آزاداسلامی در پایگاه web of science

وی با بیان اینکه تنها ۳۹ واحد دانشگاه آزاداسلامی مجری برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: ۲۰ درصد تولید علمی ایران متعلق به این دانشگاه است و هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از نظر تولید علم است. همچنین امروز تعداد مقالات دانشگاه آزاد اسلامی از مرز ۸ هزار و ۴۰۰ مقاله در پایگاه web of science عبور کرده است.

رییس دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به رشد تعداد مقالات پراستناد و داغ این دانشگاه گفت: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی در مقالات پراستناد ۲۳ درصد و در مقالات داغ ۳۰ درصد سهم آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است که این نشان دهنده رشد شاخص کیفی در این دانشگاه است.

میرزاده با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در تولید جهانی علم، گفت: اگر امروز ایران دارای رتبه ۱۶ کشوری در تولید جهانی علم است مدیون تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی به توسعه شرکت های دانش بنیان در دانشگاه‌آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌‌آزاداسلامی در حال حاضر دارای هزار و ۱۰۶ واحد، هسته فناور و شرکت دانش بنیان و ۱۰۹ مرکز رشد، هزار و ۱۰۶ محصول تجاری شده و ۱۸ شهرک فناوری آزاد(شفا) است.

ساها مدل جدیدی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان

میرزاده ادامه داد: سامانه الکترونیکی همکار آزاد (ساها) برای ارایه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر پژوهشگران کشور با تجمیع بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه موجب صرفه جویی در هزینه ها ، خدمات و ارائه خدمات به کلیه دانشجویان در سراسر کشور شده است که مدل جدیدی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

رییس دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی در راستای اثربخشی بیشتر قرارداهای بسیاری با صنایع و دستگاه های اجرایی منعقد کرده است، گفت: یکی از این طرح ها، طرح تثبیت ریزگردها توسط واحد اصفهان است که با تایید ریاست جمهوری مقرر شد کار عملیاتی آن آغاز شود.

 میرزاده همچنین به کاهش وابستگی دانشگاه‌آزاداسلامی به شهریه‌ها اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این موضوع هستیم که وابستگی دانشگاه به شهریه‌ها را از طریق اقتصاد دانش بنیان کم کنیم و به لطف خدا تا پایان امسال میزان وابستگی به شهریه به ۸۴ درصد رسیده است.

ارتقای درجه ۷ بیمارستان در سطح کشور به رتبه یک اعتبار بخشی ملی

رییس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به اقدامات انجام شده در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: راه اندازی دانشکده‌های دندانپزشکی واحدهای بروجرد و تبریز، پزشکی کرمان، داروسازی آمل و دامغان، راه اندازی ۸ دانشکده پرستاری و مامایی در واحدهای مختلف، کسب رتبه های برتر توسط ۵ گروه آموزشی دانشکده دندانپزشکی تهران، کسب ۷ مدال نقره در هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور، برگزاری سه جشنواره لقمان حکیم، ارتقای درجه ۷ بیمارستان در سطح کشور به رتبه یک اعتبار بخشی ملی، تشکیل کمیته اخلاق زیست پزشکی و ... از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی به تعامل خوب میان دانشگاه‌آزاداسلامی و وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ۹۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی مجری رشته های پزشکی هستند همچنین ۳۰ درصد پزشکی کشور متعلق به دانشگاه آزاداسلامی است.

اجرای طرح جایزه خادم زبان فارسی در راستای توسعه و ترویج زبان فارسی

میرزاده همچنین به اقدامات حوزه فرهنگی دانشگاه‌آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: احداث و تکمیل ۱۳۰مسجد، احداث و تکمیل ۴۹ یادمان شهدا، انتشار ۷۰۰ نشریه دانشجویی، شناسایی بیش از ۲۵۰۰ نفر از مفاخر در کشور، توسعه کانون های قرآن وعترت، طرح عفاف و حجاب، تهیه سند راهبردی گسترش زبان فارسی، تهیه و تدوین شیوه نامه یکسان ویراستاری، طرح جایزه خادم زبان فارسی و ... از جمله اقدامات حوزه فرهنگی از مهر ۹۲ تاکنون است.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری رتبه برتر در امر اقامه نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور را کسب کرده است.

اجرای طرح یاد سبز شهدا با کاشت بیش از ۲۵۰ هزار نهال

در ادامه میرزاده با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دانشجویان شاهد وایثارگر در دانشگاه آزاداسلامی مشغول تحصیل هستند، گفت: اجرای طرح یاد سبز شهدا با کاشت بیش از ۲۵۰ هزار نهال به مناسبت روز درختکاری، پاسداشت مقام شهدای سرافراز و گلگون کفن انقلاب اسلامی و ۵۰ شهید مدافع حرم در تمامی واحدها و سازمان مرکزی، پیگیری اجرایی شدن ماده ۷۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و راه اندازی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از جمله اقدامات انجام شده در حوزه ایثارگران است.

سه بار حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دانشگاه‌آزاداسلامی

وی به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاداسلامی تنها دانشگاهی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه بار از آن حمایت و تقدیر کرده است. نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۳ صدور بیانیه ای با ۲۰۰ امضاء از برنامه های دانشگاه ، در سال ۱۳۹۴ صدور بیانیه ای با ۲۴۲ امضاء از توسعه تحصیلات تکمیلی، تحقق عدالت آموزشی و بومی گزینی دانشجویان و در سال ۱۳۹۵ صدور نامه ای با ۱۹۲ امضاء از انتصاب جناب آقای دکتر ولایتی و مدیریت دانشگاه حمایت کردند.

اخذ مجوز تاسیس دفاتر دانشگاه در ۱۶ کشور

رییس دانشگاه‌آزاداسلامی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه بین الملل گفت: اخذ مجوز تاسیس دفاتر دانشگاه در ۱۶ کشور و راه اندازی دفاتر آلمان، ایتالیا، روسیه، عمان، اقلیم کردستان عراق و توسعه شبکه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد شبکه بین الملل، انتخاب رئیس دانشگاه تا سال ۲۰۱۸ به عنوان رئیس انجمن آسایهل و میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از اجلاس عمومی سال ۲۰۱۸ انجمن آسایهل، تاسیس مرکز فرهنگ ایران و زبان فارسی در دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در مسکو و ... از اقدامات حوزه بین الملل است.

رییس دانشگاه‌آزاد اسلامی به جذب دانشجویان خارجی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌آزاد اسلامی در حال حاضر دارای۸ هزار و ۶۷۸ دانشجوی خارجی و ۱۸ هزار و ۵۰۳ دانشجوی مجازی در واحد الکترونیک است که این آمار در سال ۹۲ ، هزار و چهارصد دانشجوی مجازی و ۷۱۲ دانشجوی خارجی بود.

اتمام ۹۰۰ هزار متر مربع پروژه عمرانی در سال آینده

وی با ارائه آمار مقایسه ای از اجرای طرح های عمرانی دانشگاه‌آزاداسلامی بین سال های ۹۲ تا ۹۵ گفت: از ۲.۵ میلیون متر مربع پروژه ناتمام تاکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و امیدواریم تا سال آینده نیز ۹۰۰ هزار متر مربع باقی مانده نیز به اتمام برسد.

ورزش موجب کاهش هزینه های ملی و افزایش نشاط اجتماعی می شود

 میرزاده به فعالیت های ورزشی دانشگاه آزاداسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای۲۰ تیم ورزشی است که ۱۲ تیم آن دارای مقام اولی در مسابقات جهانی، پاراالمپیک، المپیک و .... است.

وی افزود: امروز ورزش بعنوان یکی از برنامه های مهم در دانشگاه آزاداسلامی مطرح است که در راستای کاهش هزینه‌های ملی و افزایش نشاط اجتماعی می باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان وام ارزان قیمت به کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی بود که در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنب بر ازدواج دانشجویی، ۱۰ میلیون تومان وام به دانشجویان پرداخت کرده است.

راه‌اندازی ۳۲ سامانه جدید در دانشگاه‌آزاد اسلامی

 میرزاده به راه اندازی ۳۲ سامانه جدید در دانشگاه‌آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در راستای اتوماسیون سازی و حذف کاغذ و بروکراسی اداری، سامانه ثبت نام اساتید مسلط بر زبان های غیر فارسی در دانشگاه، سامانه جامع گزارش های آماری دانشگاه، سامانه برنامه های درسی دانشگاه، سامانه متمرکز صدور دانشنامه دانش آموختگان، سامانه ثبت نام اتباع خارجی، سامانه جامع صندوق رفاه دانشجویان، سامانه جامع آماری دانشگاه، سامانه انتصابات و ...در دانشگاه‌آزاد اسلامی راه اندازی شده است.

پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ای برای تجمع مغزها

وی در پایان به تاسیس پژوهشگاه مرکزی در سال ۹۵ در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) و ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ای برای تجمع مغزها متشکل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی،پژوهشگران سایر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور،پژوهشگران ایرانی خارج کشور و پژوهشگران صنایع است که همه برای نوآوری، نخبه پروری، تجاری سازی تحقیقات و تبدیل علم به ثروت به عنوان شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می کنند.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه جوانی است که از نظر تولیدات علمی در پایگاه های جهانی هم طراز با دانشگاه های بزرگ نظیر شریف و تهران است، گفت:امیدواریم با روحیه علمی که دکتر ولایتی دارند و با صفا ، صمیمیت وهمراهی و همدلی و جدیت ،در مسیر توسعه علمی ایران گام برداریم.