به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره موفقیت محققان این دانشگاه گفت: برای نخستین بار در خاورمیانه، عمل جراحی کاشت تلسکوپ مینیاتوری در چشم بیمار در شیراز با موفقیت انجام شد.

این روش نوین راهی برای درمان بیماری دژنراسیون ماکولار یا تحلیل وابسته به سن لکه زرد شبکیه است که شایع ترین علت نابینایی سالمندان در جهان به شمار می رود.

دکتر علی توللی، فوق تخصص جراحی و بیماری های شبکیه و یکی از اعضای تیم جراحی نیز گفت: این شیوه جراحی چشم، حدود دو سال است که در کشورهای آمریکا و انگلیس اجرا می شود.

به گفت وی، تا کنون ۲۰۰ مورد کاشت تلسکوپ مینیاتوری در دنیا ثبت شده که چهار مورد آن در انگلیس و بقیه در آمریکا بوده است.

دکتر ساسان نیکنام، فوق تخصص قرنیه و یکی دیگر از اعضای تیم جراحی نیز گفت: دژنراسیون ماکولار بیماری است که در آن لکه زرد که قسمت حساس به نور شبکیه است، دچار آسیب می شود و بیمار درمرکز دید خود چیزی جز لکه ای سیاه نمی بیند.

وی افزود: با کاشت تلسکوپ مینیاتوری، میدان دید بیمار که در حالت عادی ۱۵ درجه است به ۵۵ درجه افزایش می یابد و بدین ترتیب بیمار می تواند از قسمت های سالم شبکیه خود برای دید کافی استفاده کند.

دکتر نیکنام اضافه کرد: ضخامت تلسکوپ کاشته شده، ۴ و ۴ دهم میلیمتر است که حدود ۱۳ برابر ضخامت لنزهای معمولی است و در عمل های رایج آب مروارید در چشم کاشته می شود.

عبدالرحیم زیانی، پیرمرد ۸۷ ساله ای که پیش از این بینایی چشم راست خود را از داده بود، اولین بیمار ایرانی است که با کاشت تلسکوپ مینیاتوری در چشمش، بینایی خود را به دست آورده است.

به گزارش ایسنا؛ دژنراسیون ماکولار در افراد بالای ۷۵ سال شایع است.