فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در سفر به استان اصفهان و در آئین افتتاح مدرسه خیر ساز قریب شجاعی در زواره با بیان این که در جهت رفاه معلمان برنامه‌هایی داریم که زمانی که به نتیجه رسید همه را از آن مطلع خواهیم کرد، اظهار داشت: اولویت آموزش و پرورش رسیدگی به مناطق محروم از نظر فضاهای آموزشی و کاربردی کردن آموزش، توانمند سازی معلمان و بهبود محتوای آموزشی و تاثیرگذاری آموزش و پرورش در رشد و توسعه مناطق خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که اصل و اساس مدرسه تربیت است که عام است و شامل دانش آموختن، مهارت و تجربه می‌شود، افزود: در قسمت دانش آموختن شاید وظیفه خود را به طور کامل انجام داده باشیم اما در بخش مهارت جای کار بسیار است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم انسانی را تربیت کنیم که برای جامعه مفید باشد تنها مدرسه نیست که باید این کار را انجام دهد بلکه جامعه و خانه باید در این کار دخیل باشد.

دانش آشتیانی با بیان این که اگر معلمی شغل انبیاست و اگر آموزش و پرورش سرمایه جاری کشور است باید زیرساخت‌های رشد جامعه هم فراهم شود، خاطرنشان کرد: امروز هدف اصلی آموزش، مهارت زندگی همراه با آموزش درسی است که می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: انتقال دانش امروز از طریق شبکه‌های مجازی و تکنولوژی های جدید نیز صورت می‌گیرد ولی با تشکل‌های مختلف باید در جهت انتقال آموزش و مهارت در مدرسه‌ها، دانش‌آموزان را در مسیر توسعه قرار داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمامی افراد مسئول در داخل مدرسه مسئولیت تربیت فرزندان را بر عهده دارند، عنوان کرد: در طرح درس‌ها هدف آموزش و پرورش مسائلی است که فرزندان به آن نیاز دارند و اگر می‌خواهیم قدرت تفکر دانش‌آموزان را بالا ببریم باید در طرح درس کارایی لازم را پیش بینی کرده و دانش‌آموزان را به تفکر واداریم.

وی تأکید کرد: رفتار، صحبت، کردار و عمل معلم در کلاس برای دانش‌آموزان الگو است و باید دقت لازم را داشته باشند تا رفتاری از خود بروز ندهند که برای دانش‌آموزان الگو شده و خلاف مصلحت شود.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش همچنین در جمع فرهنگیان شهرستان اردستان، با بیان این که باید نگاه به آموزش و پرورش تغییر کند، اظهار کرد: باید جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه شناخته شود.

وی با تاکید بر این که باید فرایندهای نظام تعلیم و تربیت برای مردم عینی تر شود، تصریح کرد: مهمترین ویژگی برنامه درسی در آموزش و پرورش کاربردی کردن آن است.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه اگر برنامه درسی، کاربردی، ملموس و قابل لمس در جامعه باشد دانش آموز لذت برده و پس از فراغت از تحصیل مسائل جامعه را حل خواهد کرد گفت: باید برنامه درسی طوری تنظیم و تدوین شود که دانش‌آموزان بتواند منطبق با آداب و رسوم جامعه مباحث درسی خود را تنظیم کند.

وی افزود: بهتر است آموزش‌ها به صورت کاربردی انجام شده و تنها به فضای ذهنی اکتفا نشود و کتاب‌های درسی در جهت حل مسائل جامعه تدوین و منتشر شود.

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش را یک دستگاه سرمایه‌ای بدانیم باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نخبگان را جذب آموزش و پرورش کنیم تا زمینه رشد و توسعه جامعه بیشتر فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بسیاری از تصمیم سازی‌ها به شوراهای استان‌ها تفویض می‌شود، خاطرنشان کرد: در نهایت اختیارات به مدرسه‌ها واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم مردم و مسئولان در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنند باید تغییراتی ایجاد کرده و با تغییر محتوای آموزشی زمینه ارتقا سطح علمی و فراگیری مهارت های مورد نیاز جامعه، کارایی واحدهای آموزشی را ارتقا داده و اثر بخشی آن ها را در حل مسائل جامعه و زندگی مردم عینی تر کنیم.