به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سومین روز برپایی نمایشگاه که با جمعه هم زمان بود، با توجه به تعطیل بودن این روز بیش تر از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت.

کسانی که به نمایشگاه آمده بوده بودند، بیش تر به غرفه های شبستان و محل استقرار ناشران عمومی و ناشران دانشگاهی سر می زدند و کم تر بازدیدکننده ای بود که در غرفه های سالن های مختلفی که امسال برای نمایش و معرفی برپا شده اند، حضور پیدا کند.

از جمله این غرفه ها و سالن ها می توان به سالن یاس و سالن ۱۵ خرداد اشاره کرد. دیگر غرفه هایی که در نیم طبقه شبستان برپا شده اند، از نظر تعداد بازدیدکننده وضعیت مشابهی دارند. البته در فضای عمومی نمایشگاه و در خیابان های مصلا نیز از این گونه سالن ها که صرفا برای نمایش آثار و دستاوردها یک سازمان یا ارگان یا چگونگی کارکرد آن ها برپا شده اند، چنین وضعی دارند. از جمله این سالن ها، چادر صنعت نشر و چاپ است که اگر مسؤولانی به بازدید از آن ها نروند، در طول روز کاملا خلوت هستند و به غیر از متصدیان غرفه های شان کسی به آن جا سر نمی زند. در این گونه غرفه ها معمولا اهل رسانه نیز بویژه رسانه های تصویری کم تر حضور پیدا می کنند و غرفه داران از این موضوع گله مندند.

سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در روز سوم نمایشگاه کتاب روز پرکاری را در نمایشگاه سپری کرد.

ابتدا به سرای اهل قلم ناشران خارجی رفت و در آن جا با حضور سفیر کشور ونزوئلا از ترجمه « شاهنامه» به زبان اسپانیایی که گفته شد به درخواست محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، و هوگو چاوز، رییس جمهور تازه درگذشته ونزوئلا، انجام شده است، رونمایی کرد. در ادامه از سالن یاس، ۱۵ خرداد و بانوی نور بازدید کرد و در نشست بیداری اسلامی شرکت کرد.

وزیر ارشاد همچنین درباره عرضه دو کتاب « حریم سلطان» و « عشق ممنوعه» با موضوع سریال های ماهواره یی شبکه های فارسی زبان خارج از کشور در نمایشگاه بیست وششم اظهارنظر کرد و دستور پیگیری و جمع آوری داد. حسینی گفت: در نمایشگاه کتاب گروهی برای نظارت بر این گونه مسائل وجود دارد. قطعا اگر کتاب ها مجوز چاپ نداشته باشند و در نمایشگاه عرضه شوند، با ناشران آن ها برخورد می کنیم، ولی اگر مجوز نشر گرفته اند و در حال عرضه در نمایشگاه هستند، نشان می دهد که قبلا در بررسی کتاب ها از سوی مسؤولان کوتاهی صورت گرفته است.

اما ساعاتی بعد مجید حمید زاده، رییس کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب، در این باره اعلام کرد، کتاب هایی که در نمایشگاه عرضه می شوند، با چیزی که در این مجموعه ها به صورت تصویری پخش می شوند، متفاوت اند، بنابراین این کتاب ها همچنان در نمایشگاه حضور دارند و مشکلی برای عرضه ندارند.

در روز سوم نمایشگاه، نشست « سبک زندگی» که قرار بود در محل سرای اهل قلم نمایشگاه برگزار شود، به دلیل حضور نیافتن حجت الاسلام شهاب مرادی لغو شد.

بالأخره در روز سوم، محمدرضا وصفی، رییس بخش بین الملل نمایشگاه کتاب، درباره چگونگی ارائه یارانه در بخش ناشران بین المللی گفت وگو کرد و درباره سازوکار تخصیص آن گفت: تنها استادان دانشگاه می توانند از یارانه استفاده کنند. برای گرفتن این یارانه که به صورت کارت در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت، آن ها باید پس از خرید کتاب فاکتور خرید را به همراه کپی مدرک هیأت علمی به محلی که برای این منظور در بخش بین الملل مستقر شده است، ببرند تا بر حسب نوع کتاب خریداری شده بتوانند از یارانه حمایتی استفاده کنند.

رییس بخش بین الملل نمایشگاه همچنین گفت: ما در سال های گذشته واژه ای به نام ارز مبادله یی نداشتیم و این واژه تنها در طول ۹ ماه گذشته مورد استفاده قرار گرفته؛ در صورتی که این واژه نمایشگاهی نیست.

از سوی دیگر، از سوی برخی از غرفه داران بخش ناشران خارجی به خاطر استقبال نکردن مردم از غرفه های آن ها و فروش نرفتن کتاب های شان زمزمه هایی مبنی بر انصراف از نمایشگاه شنیده شد که البته تا پایان روز سوم از انصراف عملی خبری نبود.

وضعیت کارت خوان ها و اینترنت نمایشگاه در روز سوم مناسب بود و مشکل خاصی در این زمینه دیده نشد.

همچنین در این روز چهره های سیاسی زیادی به نمایشگاه نیامدند؛ در این روز دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، از نمایشگاه کتاب دیدن کرد.

بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران از ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در مصلای تهران در حال برگزاری است.