به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در بخش گزارش ویژه برنامه « هفت» ، گفت وگوی غیررسمی کمال تبریزی و حجت الاسلام سرلک در حاشیه همایش « روحانیت در قاب سینما» پخش شد که حاوی نکات جالبی بود.

حجت الاسلام سرلک شایعه ای که درباره امتناع کمال تبریزی برای تغییر نام فیلم « مارمولک» به منظور کاهش حساسیت ها، در هنگام اکران این فیلم منتشر شده بود را با او در میان گذاشت.

تبریزی نیز در پاسخ گفت: ما خواستیم اسم فیلم را به جای « مارمولک» ، « آدرس خدا» بگذاریم که مخالفت کردند. نه اینکه تهیه کننده مخالفت کند، ما این تغییر نام را قبل از اکران پیشنهاد دادیم اما مدیران و شورای پروانه نمایش مخالفت کرد.

وی با اشاره به حواشی پیرامون اکران این فیلم، خاطرنشان کرد: هیچ کس فکر نمی کرد که نام فیلم تا این حد حساسیت زا شود. شورای پروانه نمایش قبل از اکران چند اصلاحیه به ما داد اما هیچ کس نگفت که نام فیلم را عوض کنید.

پس از آن، سرلک که گویا معتقد بود بخش هایی از « مارمولک» هجو روحانیت است، خطاب به تبریزی گفت که اکنون او با تجربه اش اگر طنز بسازد، هجو کسی نخواهد بود و به تابو ها توجه می کند.

تبریزی هم پاسخ داد که « عرصه طنز، عرصه تجربه و خطاست» و در ادامه با اشاره به حساسیت های پیرامون اکران « مارمولک» بیان کرد: اسم نمی برم اما افرادی از ارگان هایی فیلم را می دیدند که می گفتند این فیلم که ایرادی ندارد، اصلا کسی آن را نمی بیند!

سرلک، در ادامه سخنان قبلی اش که خطاب به تبریزی گفته بود، به « لیلی با من است» دیگر اثر وی به عنوان یک اثر شاخص اشاره کرد و گفت: طنز « لیلی با من است» خیلی بیشتر از « مارمولک» بود اما هجوش آن کمتر بود.

کارگردان « لیلی با من است» و « مارمولک» نیز توضیح داد: من « لیلی با من است» را با سختی و دشواری بیشتری نسبت به « مارمولک» ساختم. از روحانیون تا مسئولان دولتی همه جلوی من ایستادند که آن را نسازم.

تبریزی همچنین درباره دیدگاه های شورای پروانه نمایش و… برای ممیزی آثار خاصی مانند « مارمولک» و « لیلی با من است» و همچنین آثاری که به روحانیت و موضوعات اینچنینی می پردازد، تاکید کرد: دیدگاه ها و تصوراتی که نسبت به ممیزی، اصلاح فیلمنامه و… وجود دارد، کاملا با متن جامعه متفاوت است. یعنی وقتی فیلم نمایش داده می شود تازه می فهمیم که چه خبر است و افراد درباره صحنه هایت چگونه فکر می کنند.

وی در پایان سخنان بار دیگر به شایعه ای زمان اکران « مارمولک» که بهانه این گفت وگو شده بود، تاکید کرد: درباره « مارمولک» ممکن است خیلی حرف ها بزنند و حتی بگویند تبریزی می خواسته روحانیت را مسخره کند، اما اینکه بگویند به من گفته اند نام فیلم را عوض کن اما من این کار را منوط به دریافت پول کرده ام، بی انصافی است!

حجت الاسلام سرلک نیز در پایان این گفت وگوی دونفره و جالب، با تاکید بر اینکه « گارد روحانیت برای گفت وگو و تعامل بیش از سایرین باز است» تصریح کرد: من پس از اکران « مارمولک» مدتی عضو شورای پروانه نمایش بوده ام. واقعا گارد روحانیت باز است. گاهی من در شورا از فیلمی حمایت می کردم که دوستانی با آن مخالفت بودند اما وقتی فیلم اکران می شد، می دیدیم که ما درست می گفتیم. گارد روحانیت نسبت به گفت وگو باز است و باید این تعامل و گفت وگو بین سینماگران و روحانیت شکل بگیرد.

روایت بازیگر « ملکه» از رفتار مدیران با عوامل این فیلم در جشنواره فجر

به گزارش ایسنا، در ادامه محمدعلی باشه آهنگر و حمیدرضا آذرنگ کارگردان و بازیگر « ملکه» - مهمان برنامه شدند و درباره اکران « ملکه» سخن گفتند.

حمیدرضا آذرنگ در پاسخ به پرسشی درباره جوایز کم « ملکه» در سی امین جشنواره فیلم فجر علی رغم پیش بینی ها، یادآور شد: دوست ندارم درباره مسائل کودکانه ی اتفاق افتاده جشنواره فجر صحبت کنم. فکر می کنم صحبت درباره آن زمان باعث بزرگ شدن یک عده می شود. دوست ندارم راجع به کسانی صحبت کنم که داعیه شناخت رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی را دارند اما شهدای زنده را نمی شناسند. حتی برخی مدیران به ما زنگ زدند و به تک تک عواملی که قرار بود در اختتامیه جشنواره فجر جایزه بگیرند تبریک گفتند اما نتوانستند ۲۴ ساعت هم روی حرف شان بمانند.

همچنین در برنامه شب گذشته، نشستی درباره ارتباط روحانیت با سینما با حضور همایون اسعدیان و حجت الاسلام سرلک دبیر همایشی با همین نام برگزار شد. لیلا اوتادی و مهدی ودادی بازیگر و کارگردان « زن، مرد، زندگی» - نیز از دیگر مهمانان برنامه بودند.

به گزارش ایسنا، سوال پیامکی برنامه « هفت» به بهترین گزینه برای تقویت ارتباط روحانیت با سینما اختصاص داشت که در نهایت از میان گزینه های ۱) استفاده از روحانیت در ارتقای مضمونی آثار ۲) مشارکت در فیلمنامه نویسی ۳) حضور روحانیت در عرصه فیلمسازی ۴) حضور روحانیت در عرصه نظارت و ارزشیابی، گزینه های اول و چهارم به ترتیب بیشترین رای مخاطبان را به خود اختصاص دادند.