مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری کشور با حضور در همایش رویارویی با جرائم سایبری، چالش ها و راهکارها ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: دنیای سایبر دنیای بزرگ امروز و آینده است و همه ابعاد انسانی مسلط خواهد شد.

وی بیان کرد: از اهتمام ناجا به این امر بسیار سپاسگزار هستیم، بررسی و رصد فضای سایبری کار بزرگی است که باید ناجا و دستگاه قضائی با یکدیگر همکاری کنند.

وی اذعان داشت: چندسال پیش اعلام شد که دادگستری نسبت به جرائم سایبری مطالعاتی داشته باشد و اگر لوایح پیشنهادی دارد به پلیس فتا ارائه دهد که متاسفانه در این زمینه از جانب ما کوتاهی صورت گرفت.

وزیر دادگستری اظهار داشت: تلاشی که در حال حاضر در حوزه سایبری در حال انجام است کمکی به است که امیدواریم پیشنهادات این همایش تبدیل به دستورالعمل و آیین نامه های اجرایی شود.

پورمحمدی گفت: وزارت دادگستری در نظر دارد تا این مسیر را تا رسیدن به فرجامی مناسب ادامه داد.

وی تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که در حال حاضر فضای مجازی فضای حاکم است که 3.7 میلیارد کاربر فضای مجازی در دنیا وجود دارد که 57 درصد ضریب نفوذ اینترنت است که 47 درصد به فضای مجازی همراه اختصاص دارد.

طی سالیان اخیر پهنای باند در مراکز مختلف افزایش پیدا کرده و وقتی از منظر جرم، جرم شناسی و مبارزه با آسیب ها با این فضا روبرو میشویم، فضایی تاریک و مبهم برایمان شکل میگیرد.

پورمحمدی ادامه داد: این نگاه تاریک کار دستمان می دهد و آنچه در این راستا قبل توجه است این است که باید در کادر باز و گسترده ای موضوع فضای مجازی را بررسی کرد.

وی گفت: دنیای سایبر بخشی از رموز خلقت است. دنیای محسوس و دنیای نامحسوس بخشی از آفرینش است حال انسان در دنیای نامحسوس نفوذ کرده و آن را در اختیار خود قرار داده است که آثار آن نیز بسیار گسترده است.

پورمحمدی بیان کرد: وقتی با آسیبهای فضای سایبر روبرو میشویم عظمت و گستردگی موضوع را باید دریابیم.