لادن عباسیان با بیان اینکه ایدز به دنبال تخریب سلول‌های ایمنی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: این بیماری طولانی مدت است و از زمان ورود ویروس به بدن تا مشاهده علائمی دال بر ابتلای افرد به ایدز، حدود 10 سال زمان می‌برد؛ که این دوران، در واقع ویروس به صورت خاموش در بدن بیمار وجود دارد و به دلیل عدم آگاهی از ابتلا، دیگران نیز در معرض خطر قرار دارند.

وی انتقال جنسی را مهم‌ترین راه انتقال ایدز عنوان و بیان کرد: تزریق خون آلوده، استفاده از سُرنگ مشترک به ویژه در افراد معتاد، فرو رفتن سرنگ آلوده به طور اتفاقی در بدن از دیگر راههای انتقال است؛ البته انتقال ویروس از مادر به جنین نباید مورد غفلت قرار گیرد. مادر مبتلا، در اواخر دوران بارداری و زایمان می‌تواند جنین را مبتلا کند. چهارم، انتقال از شیر مادر است که مادر مبتلا نباید به کودک خود شیر بدهد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه اظهار داشت: تست ایدز برای خانم‌های باردار انجام می‌شود؛ اما در رابطه با قبل از ازدواج هنوز برنامه مدونی در هیچ کشوری وجود ندارد. البته به افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند، توصیه می‌شود قبل از ازدواج تست مربوط به ایدز را انجام دهند.

عباسیان با بیان اینکه ویروس ایدز از طریق اشک چشم، بزاق، مدفوع، غذا خوردن، استفاده از ظروف غذای مشترک، دست دادن و روبوسی منتقل نمی‌شود، افزود: آموزش مهم‌ترین رکن در پیشگیری از ابتلا به ایدز است. نقش نهادها در کنترل بیماری ایدز اهمیت زیادی دارد که در این رابطه نقش وزارت بهداشت ویژه‌تر است. این وزارتخانه بر مراکز دندانپزشکی و آرایشگاه‌ها نظارت دارد. مردم هم باید آگاه باشند و هنگام مراجعه به دندانپزشکی و آرایشگاه، این موضوع را مدنظر قرار دهند و از آرایشگر بخواهند حتماًم از تیغ یک بار مصرف استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: آموزش از دوران کودکی باید آغاز شود. باید در برنامه آموزش و پرورش برنامه درسی مشخصی برای دانش‌آموزان طراحی شود که البته این موضوع هنوز انجام نشده؛ اما دوره‌هایی هست که والدین می‌توانند آنها را آموزش بگیرند و به کودکان خود این مهارت‌ها را آموزش بدهند. آموزش "نه" گفتن را به کودکان خود یاد بدهیم که از بسیاری از خطرات احتمالی پیشگیری می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: از زمان ورود ویروس ایدز به بدن تا زمانی که آزمایش ایدز مثبت شود، حدود 20 روز طول می‌کشد که به این دوره زمانی، دوره پنجره گفته می‌شود.