سگ ها زندگی خاص خودشان را دارند؛ تقریبا سیر آموزش و فعالیت شان شبیه هم است و بسته به توان مالی صاحبانشان می توانند در برنامه ها و کلاس های آموزشی همچون« dog school» شرکت کنند، اما آنچه که این روزها به بحث داغ صاحبان این سگ های خانگی بدل شده؛ برگزاری دوره های آموزش جستجو و نجات از سوی جمعیت هلال احمر است و حالا با ایده نو جمعیت شمیرانات، سگ های خانگی در کنار صاحبانشان، آموزش های امدادی و جستجو و نجات می بینند تا در مواقع بحران آنها نیز بتوانند گره ای از کار آسیب دیدگان و زیرآوارماندگان باز کنند.

به گزارش پارس ، دکتر ناصر چرخساز در گفت وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات طرح « آموزش سگ های جستجو و نجات داوطلب» با بیان اینکه بسیاری از مردم شمال تهران اقدام به نگهداری سگ با نژادهای مختلف می کنند، گفت: در این راستا این طرح در این منطقه از تهران اجرایی شد.

وی با بیان اینکه چند ماه پیش بر اثر ریزش ساختمانی در دارآباد، اعلام نیاز حضور تیم های آنست شد و بلافاصله پس از اعلام، دو تیم آنست از شهریار و پاکدشت به منطقه اعلامی، اعزام شدند؛ اما به دلیل مشکلاتی همچون ترافیک و دوری مسافت، حدود شش ساعت زمان برد تا این که یکی از تیم ها به محل برسد گفت: پس از آن به فکر تاسیس مرکز آنستی در شمال تهران افتادیم اما هزینه زیاد راه اندازی یک مرکز، ما را بر آن داشت تا به فکر جدیدی در راستای آموزش سگ های شهروندان بیفتیم.

چرخساز با بیان اینکه تنها راه اندازی یک مرکز آنست مورد اهمیت نیست، گفت: علاوه بر آن که یک سگ نیازمند آن است که مربی اش همیشه همراهش باشد، هزینه خرید سگ، تغذیه، نگهداری، واکسن، آموزش مداوم، چکاب ماهیانه و تامین فضای فیزیکی مورد نیاز هر قلاده سگ، هزینه مضاعفی را بر دوش جمعیت می گذارد؛ به همین دلیل ایده آموزش سگ های شهروندان مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این ایده برای نخستین بار است که در سطح کشور، رایگان اجرایی می شود، گفت: مرکز آموزش سگ های جستجو و نجات داوطلبانه در ساختمان هلال احمر شمیرانات ایجاد شد که طی مراحل مختلف از افرادی که مایل به آموزش سگ هایشان بودند، دعوت شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شمیرانات با بیان اینکه در مرحله اول فراخوان آموزش سگ های خانگی، تعداد زیادی از افراد برای آموزش سگ هایشان مراجعه کرده اند، گفت: در مرحله اول یک تست اولیه از سگ ها گرفته می شود.

چرخساز با بیان اینکه سگ ها از هر نژادی که باشند، مورد آموزش قرار می گیرند، گفت: با این حال سگ ها باید بیش از سه کیلوگرم وزن داشته باشند و اصطلاحا فانتزی نباشند.

وی با بیان اینکه از این پس برای آموزش سگ های خانگی هر ماه فراخوان داده می شود، گفت: با این اقدام علاوه بر کاهش هزینه خرید و نگهداری سگ، هزینه استخدام مربی نیز حذف می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شمیرانات با بیان اینکه با آموزش سگ های خانگی می توان ضمن تمرکززدایی از فعالیت سگ های امدادگر، تعداد آنها را نیز در سطح شهر افزایش داد تا در زمان بروز حادثه، پاسخگویی سریعی داشته باشیم، گفت: این مسئله سبب افزایش کارایی تیم های امدادی در زمان بروز حادثه می شود.

چرخساز با بیان اینکه همزمان با آموزش سگ ها، صاحبان آنها نیز که به عنوان مربی تحت آموزش قرار می گیرند و این افراد متعهد خواهند شد که در زمان بروز حادثه و طی فراخوان جمعیت در محل حاضر شوند، گفت: در حال حاضر ۱۰ قلاده سگ، پس از انجام تست های مختلف انتخاب شده و برنامه های آموزشی برای تربیت آنان آغاز شد.

آموزش مقدماتی سگ های خانگی…

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای آموزش سگ و صاحبانشان وجود ندارد، گفت: مدت آموزش مقدماتی شش ماه است و سگ ها پس از گذراندن دوره های مقدماتی که شامل فرمان های اولیه همچون « بخواب، حرکت کن و… » را تا فاصله ۱۰۰ متری آموختند، می توانند وارد مرحله بعدی که « میدان موانع» است، شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر شمیرانات با بیان اینکه در مرحله « میدان موانع» سگ ها آموزش می بینند که از ۱۳ مانع عبور کنند، گفت: پس از عبور از مراحل مقدماتی، سگ ها به مدت یک سال تخصص زنده یابی در آوار و سوانح را می آموزند.

چرخساز همچنین با بیان اینکه برای اجتماعی کردن این سگ ها، آنان در محیط شهر حضورخواهند داشت، گفت: برای جلوگیری از برخی مشکلات در حین آموزش و پیاده روی در شهر، به مربیان این سگ ها، کاور هلال احمر داده می شود.

همچنین دکتر امیری که به عنوان دامپزشک داوطلب گروه را یاری می کند، در مورد وضعیت جسمانی سگ های انتخاب شده، به ایسنا گفت: سگ ها در مرحله ابتدایی از لحاظ سلامت جسمانی مورد بررسی قرار می گیرند، به گونه ای که سگ ها نباید نقص فنی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سگ های ورزیده برای این آموزش انتخاب می شوند، گفت: این سگ ها باید تحمل شرایط سخت، پرفشار و استرس را داشته باشند.

دامپزشک گروه با بیان اینکه جثه این سگ ها فرقی ندارد، گفت: سگ ها از لحاظ هوش، ذکاوت و مطیع بودن مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه سگ های ماده باهوش تر از سگ های نر هستند، گفت: سگ های ماده به دلیل هوش و ذکاوت بالا بسیار مناسب آموزش هستند، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری معمولا افراد اقدام به نگهداری سگ های نر می کنند.

امیری معتقد است که ۹۰ درصد سگ ها حافظه قوی بویایی دارند و قدرت بویایی سگ ها ۱۰۰ برابر انسان است و این حیوانات پس از انسان، باهوش ترین موجودات هستند.

لاریسا باهوش ترین دختر کلاس

سهیل ارشاد که چند هفته ای است سگ چهارساله خود به نام « لاریسا» را برای همراهی و بازآموزی دوره های جستجو و نجات، به ساختمان هلال احمر آورده است، می گوید که سگش از زمانی که به اندازه یک کف دست بوده، مورد آموزش قرار گرفته و تاکنون در سه مانور عملیاتی نیز شرکت کرده است.

لاریسا که به عنوان باهوش ترین سگ کلاس از سوی اساتید شناخته می شود، در مانورهای مختلفی شرکت کرده و آن گونه که صاحبش عنوان کرده، امیدوار است در هیچ حادثه واقعی شرکت نکند؛ چراکه این سگ ممکن است دچار مشکلات روحی نیز بشود!

جسی کوچکترین سگ کلاس

در این کلاس « جسی» ۱۶ماهه نیزکه به همراه دختر جوانی مدتی است صاحبش شده، به این کلاس ها آمده و او به عنوان کوچک ترین عضو کلاس همیشه مورد غضب سگ های نر بزرگ تر است.

پارک شمار۱۲+۱ محل تبلیغ سگ های خانگی

صاحب « اودی» چهارساله (با نژاد « ژرمن» ) نیز که قرار است از این پس به عنوان مربی این سگ شود، با بیان اینکه برای نخستین بار در پارک ۱۳ ولنجک از طریق دوستانش متوجه برگزاری این کلاس ها شده گفت: « اودی» را برای گردش به پارک برده بودم که یکی از دوستانم از برگزاری چنین کلاس هایی خبر داد و برای کسب این آموزش ها، « اودی» را به این کلاس آوردم.

« ژرمن» ۱۴ ماهه نیز که نسبت به بقیه سگ ها به دلیل گذراندن دوره های « Dog School» آن گونه که صاحبش عنوان کرد، در مرتبه بالاتری قرار دارد، یکی دیگر از دانش آموختگان این کلاس است و صاحب او نیز عنوان کرد که از طریق اطلاع دوستانش، در پارک ۱۳ ولنجک متوجه برگزاری این کلاس های رایگان شده است.

به گزارش ایسنا، تهران بزرگ با دارابودن جمعیت میلیونی، که همواره آبستن حوادث است، تنها دارای دو تیم آنست (سگ های جستجو و نجات) است و اجرایی شدن طرح آموزش سگ های خانگی مطمئنا سبب ارتقای توان امدادی کشور می شود و همان گونه که چرخساز نیز به آن اشاره کرد، موجب افزایش سرعت پاسخگویی به حوادث در پایتخت شده و به نظر می رسد با توجه به فراخوان ماهانه این سگ ها و آموزش رایگان آنها از این پس بیشتر شاهد حضور سگ های خانگی، امدادگر در شهرمان باشیم.