به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد حقوقی روز سیزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۶ در اصفهان به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در زادگاهش، به تهران رفت و در دانشسرای عالی دانشجوی رشته ی ادبیات فارسی شد.

حقوقی نخستین شعرهایش را در سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۵ در قالب های کهن در نشریات محلی به چاپ رساند و از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ شعرهای چهارپاره و نیمایی خود را در هفته نامه ی « فردوسی» و ماهنامه ی « پیام نوین» منتشر کرد.

او در سال ۱۳۴۰ به زادگاه خود بازگشت و ضمن تدریس در دبیرستان های اصفهان با نشریاتی چون « آرش» ، « هنر و ادبیات جنوب» ، « اطلاعات» ، « کیهان» و « آیندگان» ، همکاری کرد. در همان سال ها همراه با هوشنگ گلشیری، احمد گلشیری، محمد کلباسی و جلیل دوستخواه، مجله ی « جنگ اصفهان» را منتشر کرد. ابوالحسن نجفی، ضیاء موحد، یونس تراکمه، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، م. آزاد، منوچهر آتشی، داریوش آشوری، تقی مدرسی، بهرام صادقی، یدالله رؤیایی، سیروس طاهباز، پرویز مهاجر، رضا سیدحسینی و ناصر تقوایی از جمله همکاران حقوقی در « جنگ اصفهان» بودند.

محمد حقوقی با نوشتن مقاله ی « کی مرده، کی به جاست» در سال ۱۳۴۵ میان اهل شعر شهرت یافت. او در این مقاله به وضع شعر ایران پرداخت و با تقسیم بندی هایی در نهایت تنها آثار احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، م. آزاد، منوچهر آتشی، سهراب سپهری و یدالله رؤیایی را به عنوان شعرهای پیشرفته ی ایران معرفی کرد.

با به تهران آمدن حقوقی، ابوالحسن نجفی و هوشنگ گلشیری، « جنگ اصفهان» عملا تعطیل شد؛ اما فعالیت های این شاعر و نویسنده تا سال های پایانی زندگی اش ادامه یافت.

مجموعه ی شعرهای « زوایا و مدارات» ، « فصل های زمستانی» ، « شرقی ها» ، « گریز های ناگریز» و « با شب، با زخم، با گرگ» ، « گنجشک ها و گیلاس ها» ، « شب مانا شب» ، « دالان های بلند عصر» ، « از بامداد نقره و خاکستر» ، « سبدها» ، « از دل تا دلتا» ، « اندوه یادها» ، « سطح های شعر در سطرهای نثر» و « از صدا تا سکوت» ، شعر بلند « خروس هزاربال» ، کتاب های « شعر نو، از آغاز تا امروز» ، « ادبیات معاصر ایران» ، « شعر و شاعران» ، « چهره های شعر امروز» و مجموعه کتاب های « شعر زمان ما» که به ترتیب درباره ی احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و نیما یوشیج نوشته شده اند، از جمله آثار حقوقی هستند.

محمد حقوقی که در سال ۱۳۷۰ و در سن ۵۴ سالگی ازدواج کرد، در روز هشتم تیرماه سال ۱۳۸۸ در سن ۷۲سالگی از دنیا رفت.