به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حسن بیادی در میزگردی که با موضوع انتخابات شوراها با حضور محسن هاشمی رفسنجانی، وحید نوروزی و حبیبی از نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: شورای سوم تقریبا همان برنامه ای را که در شورای دوم پیگیری می کردیم را ادامه داد.

وی با اشاره به انحلال دور اول شورا ها و یاس ناامیدی که از این انحلال ایجاد شده بود تصریح کرد: با وجود انحلال شورای تهران در دور اول نیز اقدامات ارزنده ای انجام داده است شورا ها در دور اول نه قانون داشت نه مکان و نه دستورالعمل و علاوه برمشکلات مالی ساختار اداری آن نیز هنوز شکل نگرفته بود و با چالش مواجه شد و به دلیل بی تدبیری چند نفر از اعضا، دور اول شورا ها منحل شد.

نایب رئیس شورای شهر تهران درباره تاثیر ملاقات های مردمی شورای شهر با مردم در دور دوم گفت: دور دوم با برنامه آغاز شد و پایه ریزی ملاقات های مردمی علاوه بر تاثیرگذاری آن بر عملکرد شورای دوم موجب شد تا سایر سازمان ها و ارگان ها نیز ملاقات های مردمی را در دستور کار خود بگذارند در واقع مدیریت شهری را به سوی پاسخگو بودن هدایت کردیم.

بیادی با بیان اینکه منتخب ما در شورا ها منتخب مردم در دولت شد صراحتا اعلام کرد: شورای شهر تهران از جایگاه خاصی برخوردار است و باید برنامه پنج ساله شهر تهران براساس تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله باشد. شورای شهر تهران با وجود اینکه ۴ حزب اصلاح طلبان، طرفداران دولت کنونی، طرفداران مدیریت شهری و افراد مستقل در آن فعالیت می کنند و با وجود اختلاف نظر ها همواره سعی کرده است برای احقاق حقوق مردم نظر یکسانی بدهد حتی در زمان انتخابات ۸۸ با وجود به هم ریختگی در سیستم اداری کشور تمام تلاش خود را کردیم تا در صحن شورای شهر اتفاقی نیفتد و همراه با انقلاب و رهبری بدنبال آن بودیم تا صدمه ای از سوی شورای شهر به شهر وارد نشود و کمک کردیم فتنه خاموش شود نه اینکه با ریختن بنزین برای شهر هزینه ایجاد کنیم.

بیادی با بیان اینکه ۷۰ درصد اهداف ما در دور سوم شورا ها تحقق یافته است و ما در مقایسه با سایر مدیریت ها عملکرد بهتری داشتیم؛ نقطه قوت این دوره از شورا ها را همدلی میان اعضا عنوان و تصریح کرد: اختلافات حزبی در این دوره بسیار بود اما با تدبیر تلاش کردیم تا این اختلافات به شهر آسیب نزند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به موفقیت مدیریت شهری کنونی در بخش توسعه مترو و بی آرتی گفت: بخشی از موفقیت های مترو در زمان محسن هاشمی صورت گرفته است و اگر هم اکنون اعتراضی در بخش مترو شنیده می شود به دلیل کمبود است نه نبود آن، که چرا بیش از این مترو توسعه نمی یابد.

بیادی در ادامه به برخی از انتقادات درباره خطوط بی آر تی بزرگراه چمران اشاره و اظهار کرد: موفقیت آمیز بودن مدیریت شهری به این معنا نیست که شهروندان از میله های اتوبوس دو کابین بی ار تی آویزان باشند. برخی ها به دلیل فروانی اتوبوس و رفاه شهروندان خط ۴ بی ار تی را ناموفق جلوه می دهد. صراحتا اعلام می کنم که شورای شهر در کنار شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی پرونده قابل قبولی دارد اگرچه مهم ترین ضعف آن نیز نظارت است.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه ساختار انتخابات شورای شهر غلط است، این موضوع را معضلی جدی توصیف کرد و گفت: با ساختار فعلی مشارکت مردم به بهترین شکل محقق نمی شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه شورای شهر تهران در دوره گذشته شورایاری ها راه اندازی کرد، گفت: اگرچه این لایه در ساختار شورای تهران شکل گرفته است، اما این ساختار قانونمند نیست و ممکن است با وجود ۳۷۴۰ شورایاری در تهران، فرمانداری یا هر نهاد قانونی بیرونی دیگری زمانی با وجود این ساختار مخالفت کند و آن را از بین ببرد.

بیادی معتقد است که تا زمانی که ساختار انتخابات غلط است، در نتیجه انتخابات شورای شهر ناگزیر سیاسی خواهد شد.

در مدیریت شهری از عراق و افغانستان هم عقب افتاده ایم!

وی در پاسخ به سوالی درباره تحقق مدیریت یکپارچه شهری، گفت: در این حوزه از کشورهایی نظیر افغانستان، بنگلادش و عراق هم عقب افتاده ایم؛ بسیاری از مواقع کار خود را با گردن کلفتی پیش برده ایم، اما این شیوه همیشه جواب نمی دهد و باید مدیریت یکپارچه شهری محقق شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران، گفت: کسانی که از این موضوع نگران هستند، شورا را به چشم هیات مدیره می بینند و اعتقادی به کار شورایی ندارند که باید این نگاه اصلاح شود.

بیادی تاکید کرد: در تهران انتخابات باید از سطح محلات آغاز شود و پس از تشکیل شوراهای منطقه ای، در نهایت پارلمان شهری مبتنی بر شوراهای خردتر شکل گیرد و بر این اساس دولت محلی تحت عنوان مدیریت یکپارچه شهری با ۲۳ وظیفه قانونی تعریف شود.

نایب رییس شورای شهر تهران معتقد است که تحقق مدیریت یکپارچه شهری نیازمند قانون و مصوبه در سطح ملی است و بسترهای موضوع را باید مجلس و دولت در کنار یکدیگر فراهم کنند.

از ابتدا با مونوریل مخالف بودم

وی در پاسخ به سوالی درباره منوریل تهران، گفت: من از ابتدا با این طرح مخالف بودم، چرا که طرح ناقصی بود. بعد هم که شورای شهر طرح کامل تری را ارائه داد، از آنجا که مطالعه ای در این حوزه انجام نشده بود، در اجرا مشکلاتی ایجاد شد، به طوری که ستون های ساخته شده برای مونوریل مناسب این کار نبود و به این ترتیب در نهایت بساط مونوریل برچیده شد.

بیادی تاکید کرد که مونوریل یک سامانه حمل و نقل عمومی نیست، بلکه به عنوان یک ناوگان تفریحی برای فضاهایی نظیر روددره ها مناسب است.

نایب رییس شورای شهر تهران با انتقاد از شهرداری تهران بابت ناوگان فرسوده مینی بوس، اظهار کرد: هر سال ۱۰ میلیارد تومان برای این منظور بودجه پیش بینی شد، اما معاونت حمل و نقل و ترافیک کوتاهی کرد و به همین خاطر هنوز هم مینی بوس های فرسوده در تهران تردد می کنند.

هیچ کجای دنیا شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود

وی درباره انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم، توضیح داد: هیچ کجای دنیا شهردار را این گونه انتخاب نمی کنند، طرح انتخاب مستقیم شهردار با رای مردم، پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس بود که خودش حرفش را پس گرفت.

بیادی در ادامه با انتقاد از شرط تحصیلی برای کاندیداتوری در شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: با تعیین حداقل مدرک لیسانس در شهرها، حقوق حقه مردم را از آنها گرفته اند. بسیاری از دیپلمه ها فهم عمومی بیشتری نسبت به افراد تحصیل کرده از مدیریت شهری دارند. ما وکیل و وصی مردم نیستیم. آنها خود اصلح را از میان کاندیداها انتخاب خواهند کرد.

نایب رییس شورای شهر تهران ادامه داد: زمانی که پیرمردی با بقچه ای زیر بغل برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به تهران می آید، جلوه ای از زیبایی قانون به نمایش گذاشته می شود که نشان می دهد همه می توانند در این قانون مشارکت کنند.

وی افزود: در مجموع شوراهای اسلامی شهر و روستا، ۱۲۴ هزار نفر باید توسط مردم انتخاب شوند و این در حالی است که تا روز چهارم ثبت نام، تنها ۷۵ هزار نفر در سطح کشور برای کاندیداتوری ثبت نام کرده بوده اند، هم اکنون هم به ازای هر کرسی در کشور، دو کاندیدا وجود دارد که این میزان باید حداقل ۱۰ نفر باشد؛ به طور کلی استقبال از این شوراها اندک بود.

وی درباره واکنش خود در صورت رای نیاوردن در انتخابات شورای شهر و در حالی که وحید نوروزی، دیگر کاندیدای حاضر در جلسه اذعان کرد که اصلا معنای واژه تقلب را نمی فهمد، گفت: تخلف با تقلب دو مقوله جداگانه است. تقلب به معنای برنامه ریزی از پیش تعیین شده برای دست بردن در آرای مردم است که این تهمت بزرگی است، اما احتمال تخلف در همه دنیا وجود دارد و ممکن است در برخی از صندوق ها رخ دهد که با آن برخورد خواهد شد.