سید محمد‌رضا اصنافی امروز در حاشیه چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی و در نشست آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: آن چیزی که در موضوع رقابت‌های انتخاباتی در فضای مجازی مطرح است این است که تمام جریانات سیاسی زمین مبارزاتی خود را به سمت نقاط قوت خود و نقاط ضعف رقیب خواهند برد به طور مثال دولت به دلیل اینکه دستاورد بارزی در زمینه اقتصادی و حتی در زمینه برجام نداشته است، رقابتهای انتخاباتی را به بحثهایی در رابطه با آزادی اجتماعی معطوف خواهد کرد.

وی با اشاره به عدم توفیق رسانه‌ها در تغییر رویکرد سیاسی غالب مردم جامعه خاطرنشان کرد: رسانه‌ها توان تغییر رویکردهای کلان سیاسی در جامعه را ندارند و تنها می‌توانند افرادی را که به طور مثال قصدی برای حضور در انتخابات ندارند را ترغیب به شرکت در انتخابات کنند که این گروه از جامعه نیز تاثیرگذاری چندانی در نتیجه انتخابات نخواهند داشت. 

رئیس سابق مرکز رسانه‌های برخط وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی  ادامه داد:‌ در انتخابات اخیر مجلس، اگر تلگرام می‌توانست نظر  مردم مشهد را در برای رای دادن به لیست امید در استان خراسان جلب کند نتیجه انتخابات به گونه دیگری رقم می‌خورد. 

اصنافی با اشاره به مفهوم شبکه اجتماعی در دوره‌های مختلف تاریخ گفت: در زمان مبارزات علیه رژیم پهلوی، مساجد به عنوان نوعی شبکه اجتماعی عمل می‌کردند که تمامی تصمیمات اساسی را که توسط بزرگان انقلاب گرفته می‌شد به توده مردم انتقال می‌دادند که نتیجه آن در نهایت باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی در ادامه با اشاره به نقش شبکه‌های مجازی محبوب در جریان‌سازی سیاسی در جامعه یادآور شد: تلگرام و توئیتر در اثرگذاری در اذهان عمومی می‌توانند موثر باشند؛ تلگرام از طریق به اشتراک‌گذاری شایعات و توئیتر با استفاده از تیکه‌پراکنی‌های سیاسی توسط کاندیدا این کار را انجام می‌دهد.

اصنافی ادامه داد: فرم جملات به کار رفته در توئیتر مختصر اما با اثرگذاری بالاست؛ نقطه شروع استفاده از عباراتی به فرم عبارات توئیتر در مناظرات ریاست جمهوری سال 92 بود که در آن کاندیدا در فرصت‌های کوتاه چند دقیقه‌ای که در اختیار داشتند به جای بیان برنامه‌های انتخاباتی خود به مطرح کردن برخی مسائل حاشیه‌ای علیه رقبای خود پرداختند که این نوع مناظره در علم رسانه نوعی جنایت رسانه‌ای به شمار می‌رود.