رسیدگی به این پرونده از اوایل تابستان پارسال به دنبال افزایش سرقت از خانه ها در منطقه میرداماد تهران در دستور کار پلیس قرار گرفت. شواهد نشان می داد دزد  یا دزدان در غیاب صاحب خانه با شکستن در یا بریدن قفل وارد خانه می شوند و نقشه شان را اجرا می کنند. در حالی که تلاش برای ردیابی دزدان ادامه داشت ماموران کلانتری یوسف آباد هنگام گشت زنی در یکی از خیابان های این محله متوجه فرار دو مرد جوان از دست یک مرد میانسال شدند. مرد میانسال به محض روبه رو شدن با ماموران کلانتری گفت که دو مرد جوان دزدان خانه اش هستند.

به این ترتیب تعقیب و گریز پلیس آغاز شد و دو مرد جوان بازداشت شدند. آنها که با هم برادر هستند به سرقت از خانه مرد میانسال اعتراف کردند و همدست دیگرشان را که از دوستان صمیمی شان است لو دادند. یکی از آنها گفت: من و برادرم و دوست دیگرمان شبها در محله میرداماد یا یوسف آباد زاغ زنی می کردیم. وقتی متوجه می شدیم صاحب خانهه بیرون رفته است وارد خانه اش شدیم و با دیلم در را باز می کردیم. ما همه اموال با ارزش و پول و جواهرات را در یک کیسه خواب می گذاشتیم و فرار می کردیم.

در حالی که در بررسی ها روشن شده بود سه دزد جوان سابقه دار هستند آنها به 7 فقره سرقت از خانه های ویلایی در خیابان میرداماد اعتراف کردند و روشن شد ارزش تقریبی اموال سرقت شده حدود 500 میلیون تومان است.

حتی یکی از شاکیان گفت دزدان پس از شکستن در خانه اش با دستگاه هوابرش گاوصندوق را نیز باز کرده اند و همه پول و طلاهای وی رادزدیده اند. سه دزد سابقه دار دیروز در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند و به قطع دست و رد مال محکوم شدند. قضات دادگاه همچنین هر یک از سه مرد جوان را به خاطر شروع به هشتمین سرقت به 3 سال زندان محکوم کردند.

شرایط صدور حکم قطع دست برای سارق

صدور حکم قطع ید برای سارق شرایط خاصی دارد که در ماده 198 قانون مجازات اسلامی به ان اشاره شده و  سرقت در صورتی موجب حد می شود که دارای کلیه شرایط و خصوصیات زیر باشد :

- سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد .

-سارق در حال سرقت عاقل باشد .سرقت دیوان موجب صدور حکم قطع ید نمی شود.

-سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد .

- سارق قاصد باشد .

- بداند و ملتفت باشد که مال غیر است .

- بداند که ربودن آن حرام است .

-صاحب مال ، مال را در حرز قرار نداده باشد  و سارق با شکستن حرز دست به سرقت زده باشد. مثلا حرز خودرو پارکینگ است. حرز طلا و جواهرات گاوصندوق است.

-سارق به تنهائی یا با کمک دیگری هتک حرز کرده باشد .

-مال سرقتی به اندازه نصاب یعنی 5/4 نخود طلای مسکوک که بصورت پول معامله می شود ارزش داشته باشد.

- سارق مضطر نباشد  .یعنی در شرایط ضطرار دست به سرقت نزده باشد.

- سارق پدر صاحب مال  نباشد .

-سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد .

-مال سرقتی  از اموال دولتی و وقفی نباشد.

در این صورت و اثبات این شرایط حکم قطع چهار انگشت دست راست سارق به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند صادر می شود. چنانچه همین سارق برای دومین بار دست به سرقت بزند طبق حکم شرعی حکم قطع پای چپ سارق صادر می شود و در مرتبه سوم حکم  حبس ابد  و در مرتبه چهارم حکم  اعدام صادر می شود