حالا و در آستانه شب عید، دست‌کم 30هزار معلم که چند‌ماه است حقوق نگرفته‌اند، انگیزه‌ای برای تدریس ندارند و 600هزار دانش‌آموز در معرض آسیب هستند.

چند روز پیش یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس تلاش کرد صدای این افراد را به گوش دولت برساند. قاسم احمدی‌لاشکی در جلسه علنی مجلس با اشاره به کسری بودجه مزمن آموزش و پرورش گفت:«چه‌کسی نمی‌داند حق‌التدریس شاغلان - حدود 30هزار معلم- که تمام هفته درس داده‌اند و اسم آن حق‌التدریس است اما مانند سایرین تمام روزهای هفته را در کلاس بوده‌اند ، 9‌ماه است به آنها پرداخت نشده است.اینها بدون دریافت ریالی حق‌الزحمه، با تمام پول یارانه خود، کرایه رفت‌وآمد خود را به مدرسه می‌پردازند، به امید اینکه نمایندگان فهیم و قدرشناس آنها با پرداخت بموقع حق‌الزحمه آنها از طریق مجاری قانونی اقداماتی برای آنان انجام دهند.» او که عضو کمیسیون تلفیق هم هست، با اشاره به کسری بودجه آموزش و پرورش و یادآوری کمبود اعتبار برای پرداخت معوقاتی مانند پاداش پایان خدمت، خواستار توجه بیشتر به معلمان حق‌التدریسی شد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز در گفت‌وگو با همشهری گفت:«مسئولان آموزش و پرورش باید در این‌باره توضیح دهند که چطور می‌شود 30هزار معلم حقوق نگرفته باشند؛ معلمی که یک‌ماه زحمت کشیده و زندگی خود را بر حداقل‌ها بنا گذاشته از آن هم محروم شود. مسئولان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید در ا ین باره دقت نظر لازم را داشته باشند. اینها به بچه‌های این کشور آموزش می‌دهند چرا باید اینگونه با آنها برخورد شود؟» سلیمی با بیان اینکه این موضوع را کمیسیون آموزش پیگیری خواهد کرد، توضیح داد:«اگر قانونی نیاز به اصلاح دارد باید این کار انجام شود، به هر حال نباید معلمان و دانش‌آموزان ضرر کنند.»

  • مشکل مزمن حق‌التدریسی‌ها

مشکل معلمان حق‌التدریسی همچنان به قوت خود باقی ‌است. اردیبهشت امسال که همزمان با روزهای پایانی سال تحصیلی بود، برخی معلمان حق‌التدریسی سرکلاس درس نرفتند که بازتاب‌های مختلفی به‌دنبال داشت.

وزیر سابق آموزش و پرورش همان زمان در پاسخ به پرسش همشهری درباره علت پرداخت نشدن حقوق 7ماهه حق‌التدریسی‌‌ها و اینکه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه می‌گویند بودجه برای پرداخت حق‌التدریس ندارند، توپ را به زمین مجلس انداخت و گفت: «مجلس محترم مصوبه‌ای در مرداد 94مبنی بر به‌کارگیری مربیان پیش دبستانی داشت که حتما شما در جریان هستید. این کار به ما فشار مالی وارد کرد و ما نتوانستیم حق‌التدریس آنها را بپردازیم.» فانی اینکه الان هر چند وقت یک‌بار حقوق حق‌التدریسی‌ها پرداخت می‌شود را بسته به تأمین اعتبار اعلام و البته خیلی زود تأکید کرد این تأیید اعتبار به سختی انجام می‌شود.مشکل پرداخت حقوق حق‌التدریسی‌ها در اردیبهشت به‌طور موقت حل شد ولی حالا یک‌بار دیگر مشکل ساز شده است.آیا در آستانه شب عید آموزش و پرورش با همه مشکلاتی که دارد، این گره را باز خواهد کرد؟!

  • فراخوان وزیر به کمیسیون آموزش

برای بررسی این مشکل، وزیر آموزش و پرورش سه‌شنبه این هفته به کمیسیون آموزش دعوت شده است.آموزش و پرورش مشکلات دیگری نیز دارد که در جلسه اعضای کمیسیون آموزش با وزیر آموزش و پرورش پیگیری و بررسی می‌شود و همه تلاش کمیسیون آموزش کاهش مشکلات این وزارتخانه است.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات