سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در رابطه با اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در سال 95 با تشکیل قرار گاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفته که این قرار گاه تا سال 96 نیز برقرار خواهد بود.

 

مومنی افزود: به دنبال راه‌اندازی این قرارگاه طی امسال 50 درصد کشفیات قاچاق کالا نسبت به سال 94 افزایش داشته است.

 

وی بیان کرد: تمرکز ناجا در باندهای بزرگ و شبکه‌های سازمان‌ یافته است که در  همین راستا امسال پرونده‌هایی بین 100 تا 500 میلیون تومان افزایش 74 درصدی داشته و پرونده‌های بالای 500 میلیون تومان 107 درصد نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر تمرکز از نظر مکانی پلیس در مرزها و مبادی ورودی کشور است و از نظر اطلاعاتی نیز تمرکز در باندهای بزرگ و شبکه‌های سازمان یافته است.

 

مومنی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم ورودی کالای قاچاق در کشور بالا است بر همین اساس اگر می‌خواهیم از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کنیم باید اقدامات لازم را از جمله به روز رسانی قوانین و تامین تجهیزات لازم را در زمینه جلوگیری از ورود کالای قاچاق انجام دهیم.

 

وی اذعان داشت: روزانه هزاران کامیون و تریلر از مرکزهای کشور عبور می‌کنند که بررسی این کامیون‌ها با روش سنتی و به صورت رندمی امکان‌پذیر نیست و باید برای بررسی دقیق‌تر از تجهیزات به روز مانند اکسری‌ها را به کار بگیریم.

 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر قوانینی در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا در مجلس مطرح شده که امیدواریم بزودی این قانون اصلاح شود.

 

مومنی افزود: قوانین باید تسهیل‌کننده با بازدارنده باشد.

 

وی بیان کرد: یکی از مهمترین راه‌ها در مبارزه با قاچاق کالا بحث امحا کالاهای قاچاق است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با ساماندهی کوله‌برها مطرح کرد: تمرکز اصلی پلیس بر باندهای بزرگ و قاچاق عمده در مرزها است البته اقدامات لازم برای ساماندهی کوله‌برها نیز توسط وزارت کشور آغاز شده است.

 

مومنی با اشاره به سامانه سپهتن بیان کرد: سامانه سپهتن یا سامانه کنترل مکانیزه تریلرها یکی از محورهای اصلی نیروی انتظامی است که به صورت مکانیزه و هوشمند کار کنترل و بررسی تریلرها و کامیون‌ها را در مرزها انجام می‌دهد.

 

وی همچنین گفت: در حال حاضر ورودی کالای قاچاق در کشور کم شده و برخی از اقدامات در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شده است که امیدواریم بتوانیم این اقدامات را ادامه دهیم و تمامی خروجی‌ها را کنترل کنیم.

 

جانشین فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: در زمینه مبارزه با قاچاق کالا باید بتوانیم که تمام کامیون‌ها را به صورت مکانیزه بررسی کرده و به صورت هوشمند آنها را ترخیص کنیم.