، سید مازیار حسینی در سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه پلاسکو اظهار داشت: در سال 1341 ساختمان پلاسکو در 17 طبقه ساخته شده است. 

وی گفت: در روز پنجشنبه 30 دی‌ماه 7:58 دقیقه اعلام حریق به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی می‌شود.

وی گفت: توسط نوارهای ضبط شده بررسی‌های لازم در 16 ثانیه انجام شده است و در ابتدا 3 ایستگاه به محل حادثه اعزام می‌شوند که حدود 2 دقیقه زمان رسیدن ایستگاه‌ها به محل حادثه بوده است.

حسینی بیان داشت: حریق از ضلع شمال غربی در طبقه 10-12 شروع شده است و آتش‌نشانان از داخل و بیرون عملیات لازم را آغاز می‌کنند.

وی یادآور شد: با رسیدن به بالابرها در محل حادثه حریق از بیرون اطفاء و نیروهای دیگر نیز از داخل وارد عملیات و اطفاء حریق می‌شوند.

وی افزود: در مرحله اول حریق در ساعت 9:30 فروکش می‌کند تا طبقه نهم مردم برای خارج کردن اسناد خود وارد ساختمان می‌شوند و نیروهای آتش‌نشانی برای تخلیه ساختمان از حضور مردم اقدام می‌کنند.

وی بیان داشت: به جای آب از فوم و کف استفاده شده است و برای حریق جامدات بهترین مایع برای اطفای آب است که البته نیروهای آتش‌نشانی تخصص لازم را در این زمینه دارند و بهترین روشی که برای اطفای حریق و کاهش دما موجود بوده را استفاده کرده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در ساعت 9 مجدداً حریق از طبقات بالاتر آغاز می‌شود. ساختمان پلاسکو براساس مقررات امریکایی ساخته شده بود.  این ساختمان به شدت در مقابل حریق آسیب‌پذیر بوده است.

حسینی بیان داشت: نیروی انتظامی و سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تلاش بسیاری برای خروج مردم از داخل ساختمان داشتند.

وی افزود: نهایتاً این ساختمان بلندمرتبه ریزش و تبدیل به یک ساختمان 2 تا 3 طبقه شده بود که تبدیل به یک کوهی از آتش بود که تا روز جمعه آتش‌ در زیر این آوار وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه در 3 شیفت کاری نسبت به آواربرداری اقدام می‌شد، گفت: حرارت بسیار بالا باعث شده بود که حجم آهن‌الات در هم تنیده شده بود.

حسینی بیان داشت: حدود 25 نفر از آتش‌نشانان از طریق پله‌ها خارج شدند. از طبقه پنجم به بالا پله‌ها از یک طرف نبوده است و ریزش‌های اولیه راه‌پله موجب شده بود که بعضی از نیروهای آتش‌نشانی گرفتار شوند.

وی گفت: در ساعت 11:05 دقیقه تخلیه ساختمان پلاسکو اعلام و در ساعت حدود 11:30 دقیقه ساختمان کاملاً تخریب شده بود و در دقایق اولیه شهردار تهران و دیگر دستگاه‌های ذیربط در محل حادثه حضور داشتند و امکانات و تجهیزات مشخص نیز وارد شده بود.

وی گفت: امکانات و تجهیزات لازم بیش از نیاز نیز وجود داشته بود و عملیات آواربرداری با استفاده از تجهیزات عمرانی آغاز شد. با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی تغییر خطوط ترافیکی در محدوده انجام شد.

وی یادآور شد: افراد مختلف از جمله معاون اول رئیس جمهور و دیگر دستگاه‌های ذیربط در محل حادثه حضور پیدا می‌کردند.

وی گفت: در ابتدا برای ورود به موتورخانه ساختمان تونل‌هایی زده شد که البته بعضی از اطلاعات وارده غلط بود.