به گفته رئیس اتاق اصناف، تقریبا همه پلاسکونشینان صاحب سرقفلی بوده‌اند و آنهایی که مستاجر بوده‌اند نیز قراردادشان با مالک مغازه برجاست و اکنون به مجتمع "نور" منتقل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، پس از فروریختن ساختمان پلاسکو به عنوان دومین ساختمان بلند تجاری پایتخت، در نظر گرفتن ساختمان‌ها و پاساژهای مختلف برای اسکان کسبه آسیب‌دیده و نهایی شدن مجتمع تجاری "نور"، این سوال مطرح می‌شود که این آسیب دیدگان آیا صاحب سرقفلی بوده‌اند یا مستاجر سرقفلی داران؟ و نهایتا اینکه پلاسکوی جدید مغازه‌هایش در این میان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؛ مستاجران یا سرقفلی‌داران؟

علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف - در این باره اعلام کرد که تقریبا همه کسبه ساختمان پلاسکو یعنی حدود ۹۹ درصدشان مستاجر بنیاد مستضعفان و صاحب سرقفلی بوده‌اند و در این میان تعداد اندکی نیز مستاجر صاحبان سرقفلی بوده‌اند که البته به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که مغازه‌ها و واحدهای تجاری مجتمع "نور" طوری واگذار شود که آسیب دیدگان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی افزود: واحدهای جدید در نظر گرفته شده به صاحبان سرقفلی داده می‌شود که نهایتا به مستاجران و کسانی که در ساختمان پلاسکو مستقر بوده اند و آسیب دیده‌اند خواهد رسید، چرا که قرارداد فی ما بین سرقفلی‌دار و مستاجر بر جای خود مانند قرارداد بین مالک (بنیاد مستضعفان) و صاحبان سرقفلی باقی است و با فروریختن ساختمان پلاسکو از بین نمی رود.

فاضلی اظهار کرد:‌ برنامه‌ریزی به گونه ای انجام شده تا از کسبه آسیب دیده ساختمان حمایت شود و بر این اساس و با توجه به قوانین موجود، صاحب سر قفلی بدون اذن مستاجر نمی تواند واحد خود را به شخص دیگری واگذار کند اما شرایط واگذاری و چگونگی واحدهای مجتمع تجاری "نور" به زودی به اتحادیه‌های مرتبط اعلام می‌شود.