هرروز که می‌گذرد بحران تامین منابع برای طرح تحول سلامت، بیش از پیش رُخ می‌نماید و به شکلی تازه‌تر منجر به بروز اختلافات در بدنه نظام سلامت می‌شود. تا چندی پیش به طور مکرر شاهد گلایه، شکایت و حتی تهدید به قطع همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیمه‌گران اصلی کشور شامل سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی بودیم. حالا اما به‌نظر می‌رسد با انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت، همه این نارضایتی‌ها متوجه تامین اجتماعی شده است تا آنجا که اخبار تهدید به لغو قرارداد بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها با تامین اجتماعی، روزی نیست که در رسانه‌های سلامت‌محور منتشر نشود.

در این میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شاید یک گام هم پیش‌تر رفت و به مدت نیم روز، به تهدید خود جامه عمل پوشاند. دوم بهمن‌ماه بود که این دانشگاه اعلام کرد در چهار بیمارستان شهر اصفهان، قرارداد با تامین اجتماعی را به حالت تعلیق درآورده و دفترچه‌های سازمان تامین اجتماعی را نخواهد پذیرفت. این اتفاق عملی شد تا بعد ازظهر همان روز یکی از شروط کوتاه‌مدت این دانشگاه که پرداخت علی‌الحساب 10درصد از مطالبات بود، محقق شود و ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای تامین اجتماعی تا اول اسفندماه، تمدید شد. در این مدت تلاش‌های زیادی برای نزدیک کردن مواضع طرفین و دست‌یابی به یک راه‌حل عملی مرضی‌الطرفین انجام شد و جلساتی با وساطت مقامات و نمایندگان مجلس برگزار شد. هرچند اخباری که از آخرین جلسه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منعکس شد، نشانه‌ای از نرم‌تر شدن مواضع دوطرف نسبت به یکدیگر نداشت.

هشدار داده بودم که ته این چاه را ببندید

در جلسه‌ای که با حضور استاندار اصفهان، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مدیرکل تامین اجتماعی استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و جمعی دیگر از مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، سیدتقی نوربخش به انتقاد صریح از طرح تحول سلامت و هزینه‌های کنترل‌نشده آن پرداخت و مدعی شد که بیشتر از دو سال است به مسئولین، هشدارهای لازم را داده است.

وی با ذکر مثالی از هزینه‌های دارویی که به بیمه‌ها تحمیل می‌شود، به تجویز خارج از قاعده و به دور از راهنماهای بالینی انتقاد کرد و گفت: «بیشترین پولی که ما برای دارو پرداخت می‌کنیم، نه مربوط به داروهای مسکن است،‌ نه مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها است. بلکه مربوط به هورمون رشد است که در واقع برای تقویت عضلات ورزشکاران رشته بدنسازی تجویز می‌شود. می‌خواهم بگویم ما با هدررفت منابع روبه‌رو هستیم.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: «دو سال است که با رئیس سازمان مدیریت و آقای دکتر هاشمی صحبت می‌کنیم و داد می‌زنیم که این (طرح تحول سلامت) یک چاهی است که باید ته آن بسته شود.» وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر انتشار 8هزار میلیارد تومان اوراق قرضه برای تسویه بدهی‌های سازمان بیمه سلامت، گفت: «شما 8هزار میلیارد تومان از پول این مملکت را به بیمه سلامت دادید که این سازمان هم الان به پزشکان و دیگران اوراق می‌دهد. مگر طلب با طلب فرق می‌کند؟ دانشگاه از من طلبکار است، بنده هم از دولت طلب دارم.» نوربخش اضافه کرد: «من اگر همه سازمان تامین اجتماعی را بفروشم، باز هم پاسخگو نخواهم بود. شما هم اگر به‌جای 8 هزار میلیارد ، 16هزار میلیارد اوراق چاپ کنید، باز هم کم است.»

سیدتقی نوبخش در بخشی از صحبت‌های تندوتیز خود دراین جلسه، هزینه‌های ناشی از طرح تحول سلامت را به «سونامی» تشبیه کرد و افزود: «این یک سونامی است که آمده، موجش ایجاد شده و الان بخشی از آن را ما داریم می‌بینیم.» وی با اشاره به تعلیق قرارداد موقت دانشگاه اصفهان با تامین اجتماعی، گفت: «انتظار من این است که رئیس دانشگاه دیگر چنین بی‌تدبیری‌هایی نکند... شما را هدایت می‌کنند به سمت چهار ‌تا بیمه‌شده ‌بد‌بخت و آدم پا برهنه.»

تامین اجتماعی 10 ماه است که پرداخت نداشته

به دنبال این اظهارات، روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان هم اطلاعیه‌ای صادر کرد که روز گذشته در اختیار روزنامه سپید قرار گرفت. در این اطلاعیه آمده است: 

«متاسفانه جناب آقای دکتر نوربخش در جلسه مورد اشاره که فایل آن منتشر شده‌، ظاهرا عرصه را خالی انگاشته و با انکار همه آنچه که وزیر محترم رفاه و نیز در موارد مکرر شخص ایشان در ماه‌های اخیر در خصوص طرح تحول سلامت سخن رانده‌اند‌، مطالبی مخدوش و عاری از صحت ارائه نموده‌اند که‌ برای هر کارشناسی با اندکی اطلاعات در حوزه سلامت و تامین اجتماعی جای شگفتی و مایه تاسف است. این اظهارات از زبان مدیری جاری می‌شود که در اردیبهشت‌ماه سال جاری صراحتا ادعا نموده : «اکنون پرداخت ما به بیمارستان‌ها به‌روز شده است و هر مرکزی که اسنادش را به باجه بانک رفاه ببرد 60 درصد مبلغ را دریافت و40 درصد آن را سه ماه بعد دریافت خواهد کرد. چگونه وقتی 9 ماه پیش چنین ادعا شده، همان مقام مسئول در حضور مقامات اجرایی یک استان با قسم جلاله مدعی می‌شود که‌ دوسال است‌ به سازمان مدیریت و وزیر بهداشت چنین و چنان گفته است و ...»

دربخش دیگری از این بیانیه، پس از ذکر موارد دیگری از گفته‌های پیشین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حمایت از طرح تحول سلامت، آمده است: «صرف‌نظر از وجوه اخلاقی زیرپا نهاده‌شده در گفتار ایشان که متاسفانه با مواضع شخص ایشان در سه سال اخیر نیز در تناقض آشکار است‌، آیا به‌راستی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از یاد برده است ‌که‌ شرعا و قانونا در مقابل وجوهی که نقدا از محل حق بیمه کارگران هر ماه تحت عنوان سهم درمان به این سازمان می‌رسد، مسئول است و در قبال آن موظف به ارائه گزارش دقیق نحوه هزینه کرد آن در جای خود، یعنی سلامت جامعه کارگری و درمان بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی است؟

آیا سازمان تامین اجتماعی نحوه هزینه‌کرد بیش از هزار میلیارد تومان سهم درمان کارگران در استان اصفهان را به جامعه کارگری به روشنی گزارش نموده است؟ آیا سازمان تامین اجتماعی به اطلاع جامعه عزیز کارگری رسانده است که‌ از افزون بر 1000 میلیارد تومان سهم درمان حق بیمه ایشان در استان به بزرگترین ارائه‌دهنده خدمت درمانی (یعنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) در ده ماه اول سال 95 پرداختی نداشته است و به‌قول مدیرعامل سازمان، این مبالغ را عمدتا در جای دیگری صرف هورمون رشد بدنسازی کرده است؟ آیا آقای دکتر نوربخش به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی فرموده‌اند که‌ هزینه کل خدماتی که در 37 بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک‌سال اخیر دریافت کرده‌اند‌، حتی معادل یک‌سوم سهم درمان حق بیمه آنها در همان سال هم نبوده و از پرداخت همان هم دریغ شده است؟»

مردم بی‌تقصرند، تدبیر کنید . . . 

به نقل از روزنامه سپید اما در نهایت آنچه پرواضح است و از نظرات کارشناسان و ابراز نگرانی عامه مردم به خوبی برمی‌آید، این است که چنین اختلافات میان دو دستگاه دولتی، موضوعاتی نیستند که با فرافکنی، اتهام‌زدن به یکدیگر و تحرکات رسانه‌ای قابل حل باشد و درنهایت هزینه تک‌تک روزهایی که این مشکلات به صورت استخوانی لای زخم باقی می‌ماند را اقشار کم‌بضاعت جامعه پرداخت خواهند کرد. همان‌ها که در این وانفسا و شرایط سخت اقتصادی اخبار را با دلهره و ناراحتی دنبال می‌کنند و نگرانند که مبادا مجبور شوند در یکی از این روزها یا شب‌ها، عضو بیمار خانواده‌شان را به بیمارستانی ببرند که متعلق به یکی از این دو دستگاه دولتی (وزارت بهداشت و تامین اجتماعی) باشد و با دست رد مسئولین آن بیمارستان مواجه شوند.

حالا بسیاری از کارشناسان و دلسوزان کشور از شخص ریاست جمهوری خواسته‌اند که شخصا به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهند سلامتی و رفاه مردم، دستخوش اختلافات سیاستی و بی‌تدبیری برخی مدیران شود.