پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- صادقی- گرد و غبار در اهواز، آلودگی در ایلام، سیل در سیستان و بلوچستان و فاجعه پلاسکوی تهران...؛ کشور این روزها حالش چندان خوب نیست. گوشه گوشه‌اش را که سر بزنید یا دود و دم می‌بینید یا آتش یا سیل یا گرد و غبار. حال ایران خوب نیست؛ اما چه کسی می‌خواهد این موضوع را به گوش مسوولان برساند؟ مسوولانی که سرشان را زیر آوار پلاسکو پنهان کرده‌اند و این روزها تمام توجهشان به ریزش این ساختمان و خسارات و تلفات آن است؟ نه، اشتباه نکنید. نمی‌خواهیم فاجعه‌ای به این بزرگی را کوچک بشماریم.

فرو ریختن پلاسکو، شهادت آتش‌نشانان فداکار، از بین رفتن میلیاردها تومان سرمایه و بیکاری بیش از 4 هزار کارگر، اتفاق کوچکی نیست؛ اما بیشتر این موضوع قلقلکمان می‌دهد که چرا آن‌قدر به این فاجعه توجه شده و مسوولان تاجایی که توانسته‌اند به کنار خرابه‌های پلاسکو رفته و ابراز همدردی کرده‌اند؛ اما آن طور که باید به شهرهای جنوبی و غربی کشور مانند سیستان و بلوچستان که دارد در سیلابی که اتفاقاً از 30دی‌ماه یعنی زمان فاجعه پلاسکو شروع شده و هنوز هم ادامه دارد، به گرد و غباری که دارد نفس همه خوزستانی‌ها را می‌گیرد و حتی باعث شده برای نخستین بار نماز جمعه‌اش لغو شود و به ایلامی که به دلیل آلودگی هوا، پروازهای روز جمعه‌اش لغو می‌شود و... توجه نمی‌کنند؟ راه‌دور است؟ برایشان توجه به این موضوعات صرف نمی‌کند؟ اولویت، حوادث دیگری است که ما از آنها بی‌خبر هستیم؟ اولویت‌هایی مانند رفتن استاندار خوزستان به لهستان در این روزهای بحرانی و اشاره او به نقش احیا و تقویت روابط فرهنگی و تاریخی بین دو کشور لهستان و ایران در توسعه روابط تجاری بین بخش‌های خصوصی و بازسازی100مقبره از اتباع لهستانی؟ آقای غلامرضا شریعتی! هوای خوزستان برای نفس کشیدن کم است، آیا بهتر نیست ابتدا زنده‌های شهرت را دریابی؟  از روز پنجشنبه گرد و غبار بار دیگر وارد استان خوزستان شده و به‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران در اواخر هفته، باز هم گرد و خاک دست از سر خوزستانی‌ها برنمی دارد. روز گذشته گرد و غبار همراه با وزش شدید باد باعث کاهش دید افقی در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و برخی مناطق دیگر استان شده بود.

بنا به گزارش هواشناسی کشور دید افقی در استان خوزستان به 50 متر رسید و سرعت باد نیز 16 متر بر ثانیه گزارش شده است. بر همین اساس و در پی وقوع توفان گرد و غبار، میزان آلودگی هوا در اهواز به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید. کارشناس مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان دیروز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «میزان گرد و غبار در ساعت 13 روز جمعه اهواز به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده است. به علت قطع برق هنوز امکان دریافت اطلاعات از سایر شهرها وجود ندارد و وضعیت هوا در آن‌ها متعاقباً اعلام می‌شود.»

آقای علیرضا آذریان با اشاره به این که گردوغبار از ساعت 10 روز جمعه در اهواز به اوج خود رسیده گفت: «از این ساعت غلظت آلودگی به 10هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید. دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا امکان اندازه گیری گرد و غبار بیش از 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب را ندارند؛ بنابراین ممکن میزان آلودگی هوا بیش از آماری باشد که دستگاه‌ها نشان می‌دهند.»

آقای موسوی آزاد، رییس اداره محیط زیست آبادان نیز در این باره گفت: «میزان گرد و غبار در ساعت 13 روز جمعه در این شهرستان 334 میکروگرم برمترمکعب بوده است.» بر اساس این گزارش، استاندارد آلودگی هوا 150 میکروگرم برمترمکعب است.»

لغو پروازهای اهواز

آقای کوروش بهادری با بیان این که به نظر می‌رسد گرد و خاک ادامه داشته باشد افزود: «باد با سرعت 60 کیلومتر در ساعت تمام کانون‌های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده است و هیچ کانون خارجی در بروز این پدیده دخالت ندارد. گرد و خاک به سمت شهرهای دیگر استان از جمله آبادان، ماهشهر، هندیجان، بستان و دشت آزادگان در حرکت است.»  آن طور که گزارش‌های هواشناسی نشان داده، استان خوزستان روز جمعه آب و هوایی دوگانه داشت. زیرا در شمال استان خوزستان و شهرهای دزفول، اندیمشک و ایذه شاهد بارندگی بود اما سایر شهرها از این نعمت محروم مانده و شاهد بارش گرد و خاک بودند.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه گردوغبار پروازهای فرودگاه اهواز را لغو کرده است ادامه داد: «یک کانون گرد و غبار نیز بر روی عراق فعال شده که در صورت فعال شدن، همچنان گردوغبار خواهیم داشت و چون رادار ما آنالوگ است در حال حاضر نمی‌توان دقیق اظهار نظر کرد.»

لغو نماز جمعه برای نخستین بار

گرد و غبار با مردم اهواز کاری کرد که دیروز نماز جمعه برای نخستین بار برگزار نشود. حجت‌الاسلام سید لطف الله سپهر، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان که برای سخنرانی پیش از خطبه‌ها در مصلی حضور پیدا کرده بود، برای اقامه نماز وحدت امام جماعت شد.

تاکنون طی ۱۳ سال اخیر همیشه تیترهایی از حضور گرم و همیشگی مردم خوزستان در صحنه‌های مختلف منتشر می‌شد و این که «گرد و غبار هم مانع حضور خوزستانی‌ها نشد» ولی نماز جمعه دیروز نیز از شدت وخامت گرد و غبار اقامه نشد.

آلودگی هوای ایلام، پروازها را لغو کرد

پروازهای صبح و عصر دیروز فرودگاه شهدای ایلام از مبدأ تهران به مقصد ایلام و بالعکس به علت نامساعد بودن شرایط جوی لغو شد. به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام مسوولان فرودگاه ایلام 2 پرواز صبح دیروز شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پروازهای 841 و 842 مسیر رفت و برگشت تهران- ایلام و بالعکس به سبب وضعیت نامساعد جوی و لغزندگی سطح فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه لغو شد.

بر همین اساس این فرودگاه در نوبت بعد ازظهر نیز پرواز شماره 4573 شرکت هواپیمایی ماهان از مبدأ تهران به مقصد ایلام و بالعکس را دارد که با توجه به ادامه بارش برف امکان انجام آن در این شرایط ممکن نیست. به علت بارش برف دیروز و اعلام پلیس راه استان ایلام، تمامی جاده‌های ارتباطی باز و تردد در آنها در حال انجام است ولی در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌های برف گیر تردد فقط با زنجیر چرخ انجام می‌شود و مأموران پلیس راه از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در این مسیرها جلوگیری می‌کنند.

این اتفاقات در حالی روز گذشته رخ داد که مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: «ایلام آلودگی 33 برابر حد مجاز را تجربه کرده است.» به گزارش فارس، آقای احمد کرمی گفت: «در بازه 12 سال گذشته استان ایلام جزء استان‌هایی بود که متأسفانه با پدیده گرد و غبار مواجه شد که در برخی روزهای سال حدود 33 برابر حد مجاز میزان ریزگردها را تجربه کرد.

در بعضی سال‌ها نیز تا 19 برابر حد مجاز آلودگی هوا را تجربه کردیم که مشکلات و مخاطرات زیادی را در خصوص آلودگی هوا سلامت انسان‌ها به وجود آمد و افزایش هزینه‌های خانوارها و خسارت به محیط زیست فقط بخشی از این زیان‌ها و مخاطرات است.

در بازه 10 ساله نیز وضعیت ریزگردها در استان ایلام به همان شیوه بوده و در 9 ماهه سال 95 نیز 68 روز در مجموع خارج از حد استاندارد را پشت سر گذارنده‌ایم، که از این تعداد 11 روز آن در وضعیت بحران قرار داشته و اقدامات و تمهیدات متناسب با آن انجام گرفته است.  تعداد تغییرات میانگین ماهانه گرد و غبار بر اساس نتایج 10 ساله در استان ایلام مربوط به تیرماه بوده که بیشترین آلودگی را در دو ماه تیر و خرداد ثبت شده است. این دوماه جزو بیشترین روزهای آلوده و درگیر با گرد و غبار در سطح استان ایلام ثبت و درج شده است.  در 9 ماهه سال جاری تعداد روزهایی را که هوا در وضعیت خارج از استاندارد بوده به تفکیک مربوط به ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد بوده و از جمله بیشترین روزهای درگیر مربوط به خرداد ماه است که استان ایلام با این پدیده مواجه شده است، این پدیده در استان ایلام و خیلی از استان‌های دیگر که در مسیر گرد و غبارند قابل مشاهده است.»

سیل سیستان و وضعیت این روزهایش

در پی بارندگی‌های شدیدی که از ۳۰ دی ۱۳۹۵ در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان در ایران آغاز شد، رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و باعث بسته شدن ۱۵ راه اصلی و فرعی در این استان شدند. حدود ۲۰۰۰ خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز، نیک‌شهر، کنارک و غیره آسیب دیدند.  همچنین ۳ روستا به دلیل هم‌جواری با رودخانه کاملاً تخلیه شدند و ۳۹۵ خانوار موجود در آن‌ها در مناطق امن اسکان اضطراری داده شدند. نبود امکانات مناسب، کار کمک‌رسانی به اهالی روستاهای مختلف را سخت کرد. برای مثال طغیان رودخانه کاجو باعث شد تا دسترسی به ۸۰۰۰ تن از ساکنان روستاهای بخش سابورک غیرممکن شود.  این در حالی بود که مردم این منطقه سال‌ها منتظر ساخت پل حمیری روی این رودخانه بودند. این بارندگی‌ها و سیلاب‌های شدید تا کنون ۱ نفر کشته در پی داشته است.

در دو سال منتهی به ۱۳۹۵ متوسط بارندگی در سیستان و بلوچستان ۱۰۵ میلی‌متر گزارش شده بود اما فقط در بارندگی‌های پایان دی‌ماه و اوایل بهمن ۱۳۹۵ میزان بارندگی دست‌کم به میانگین ۱۰۰ میلی‌متر رسید. برخی از ایستگاه‌های سنجش، متوسط بارندگی را ۱۶۴ میلی‌متر گزارش کردند.