به گزارش پارس ، به نقل از فارس، علی اکبر ولایتی علاوه بر فعالیت های سیاسی که به آن شهره است، دستی هم در نوشتن کتاب و همکاری با انتشارات امیرکبیر دارد و تا کنون کتاب های زیادی از این نویسنده توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

یکی از مجموعه کتاب های ولایتی در این انتشارات مجموعه کتاب های آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران است که این مجموعه در تلاش است تا بزرگان تاریخ تمدن اسلام و ایران را معرفی و باز شناسایی کند و تعریفی دوباره از ارزش های اعتقادی اسلامی و هویت ملی ارائه دهد.

تا کنون چندین جلد از این مجموعه کتاب ها در قطع جیبی و به قلم علی اکبر ولایتی منتشر شده است که در سال ۱۳۹۱ تعداد ۴۱ عنوان دیگر از این کتاب ها وارد بازار نشر شد.

عنصری بلخی، فخر رازی، جاحظ، ابن سینا، علیرضا عباسی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، عبدالعلی بیرجندی، عمادالکتاب، صفی الدین ارموی، میرزای شیرازی، حاجی خلیفه، میرعماد حسنی، میرزا غلامرضا اصفهانی، شهید ثانی، تقی الدین اوحدی بلیانی، عباس میرزا، رضا عباسی، ابن بیطار، شمس الدین خفری، صائب تبریزی، یوسفی هروی، شیخ صدوق، انوری، شیخ محمود شبستری، ابن اثیر، ادیب الممالک فراهانی، شیخ بهائی، زهراوی اندلسی، ابویوسف یعقوب کندی، آقا محمد بیدآبادی، شیخ محمد عبده، ملاصدرا، استاد حسین بهزاد، کمال خجندی، میرزا احمد وقار شیرازی، شیخ مفید، شهاب الدین سهروردی، میرداماد، محمدرضا کلهر، احمد نیریزی و باباشاه اصفهانی شخصیت هایی بودند که سال گذشته علی اکبر ولایتی در کتاب هایی جیبی آنها را به کتاب خوان ها معرفی کرد.

اما این مجموعه با جدیدترین جلد خود درباره سید ابوالحسن اصفهانی کامل تر می شود.

سید ابوالحسن اصفهانی از مراجع تقلید شیعه در سال ۱۲۸۴ در روستای « مدیسه» لنجان اصفهان به دنیا آمد و نسبش با ۳۲ واسطه به موسی بن جعفر، امام هفتم شیعیان، می رسد.

او پس از درگذشت آخوند خراسانی، به تدریس پرداخت و به عنوان یک مجتهد و نامزدی برای مرجعیت دینی مطرح شد.

در زمان حیات میرزا حسین نائینی و آقا ضیاءالدین عراقی، بسیاری از فقها، محفل علمی و فقهی او را برتر دانستند؛ تا جایی که پس از مرگ میرزا محمدتقی شیرازی میرزای دوم، مرجعیت دینی در او متمرکز شد و این انحصار تا ۱۰ سال به طول انجامید.

اصفهانی در اثر سانحه ‏ ای به زمین خورد و پس از بازگشت به کاظمین در شب نهم ذیحجه ۱۳۶۵ در ۸۱ سالگی درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب (ع) دفن شد.

علاقه مندان می توانند جلد ۶۸ این مجموعه کتاب ها را در نمایشگاه کتاب بیابند.