همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب و شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه باید در خصوص مواجهه با آلودگی هوا تصیمات کوتاه مدت و بلند مدت گرفت گفت: الزامات قانونی دولت در رفع آلودگی هوا ‍‍‍پ‍له اول این مواجهه است، اما پیش از آن برای بهبود شاخص‌های موثر بر بهداشت عمومی و از جمله آلودگی هوا که در تهران و کلان‌شهرها روی سلامتی خوشه‌های جمعیتی اثر بدی می‌گذارد نیازمند عزم و اراده مردم و مسئولان هستیم.

هاشمی در خصوص راهکار رفع آلودگی هوا گفت: باید این گره کور را با یک منطق درست حل کرد.

وی در ادامه به نقش شهرداری‌ها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها هم در کلان شهرها قادرند از طریق تمهیدات طرح ترافیک و کاهش ترافیک در کاهش آلودگی موثر باشند.

همایون هاشمی درخصوص برخی مصوبات مجلس برای الزام دولت به کاهش آلودگی هوا گفت: بیشتر این مصوبات در بستر زمان اتفاق می‌افتد، نه در کوتاه مدت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زمستان بدی را در تهران می‌گذرانیم به موضوع اعلام تعطیلی برای دانش‌آموزان در روزهای آلوده توسط کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران و دیگر شهرها گفت: دولت درخصوص اعلام تعطیلی روزهای آلوده مقاومت می‌کند در حالی که دولت نباید مقاومت کند وباید از مباحث اقتصادی بگذرد و به سلامتی مردم فکر کند.

نماینده مردم میاندوآب و شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی همچنین تعطیلی فقط دانش‌آموزان به هنگام آلودگی هوا را قابل پذیرش ندانست و گفت: مگر دانشجوها  که در امر علم و آموزش فعال هستند و سایر گروه‌های جامعه و از جمله سالمندان در برابر آلودگی هوا دچار مشکل نمی‌شوند؟

وی در خصوص اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و درمان درخصوص میزان مرگ و میر و بیماری‌های حاصل از آلودگی هوا به نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان هم اعلام کرد که چنین گزارشی را دریافت نکرده‌ام.