آن طور که شعارهای آنان نشان می داد. مسئولان استانداری تلاش می کردند آنها را قانع کنند که پیگیری درباره وضع پارازیتها ادامه دارد اما آنها با شعار جریان سخنرانی را مختل کرده و فریاد میزدند: «ما استاندار را میخواهیم». دیروز جمعیتی از شهروندان شیرازی روبروی استانداری جمع شده بودند تا نگرانی خود از تاثیر پارازیت ها بر سلامتی شهروندان را به گوش مسئولان برسانند. این نگرانی البته بعد از آن شدت گرفت که از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز گرفته تا نمایندگان شیراز در مجلس پیگیری بود یا نبود پارازیت ها را خواستار شدند. بعد از پیگیری های مختلف سرانجام استانداری فارس هم کارگروهی را پیگیر کرد تا مشخص شود که آیا اصلا در شیراز با حدود 2میلیون نفر جمعیت پارازیت بیش از حد وجود دارد یا نه.

هرچند برای مردمی که دیروز جلوی استانداری جمع شدند، وجود پارازیت در شیراز روشن بود چرا که هر بار مسئولان استانداری می گفتند معلوم نیست در شیراز پارازیت وجود داشته باشد یا نه، مردم فریاد می زدند: «هست، هست، هست» و به این ترتیب روند سخنرانی مختل می شد.

تلویزیون هم در دسترس نیست

 

ماجرا البته کمی قدیمی است؛ آن طور که برخی پژوهشگران در دانشگاه علوم پزشکی شیراز میگویند، شدیدترین ارسال پارازیت در شیراز در سال 89 ثبت شده و در ماه های اخیر افزایش قابل توجهی در افزایش پارازیت ها نداشته ایم؛ جز بودن یا نبودن پارازیت، موضوع پرسش برانگیز دیگری هم وجود دارد و آن اینکه آیا این پارازیتها به راستی روی سلامت مردم اثر می گذارد یا خیر. وقتی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت دهم گفت که پارازیت ها تاثیری بر سلامت مردم ندارد، با انتقادهای گسترده ای روبرو شد ولی واقعیت این بود که تا آن زمان مطالعه ای انجام نشده بود که نشان دهد پارازیت ها به راستی بر تندرستی مردم اثر می گذارد یا نه. البته مردمی که دیروز جلوی استانداری فارس جمع شده بودند می گفتند به خاطر شدت پارازیت ها- به ویژه در غرب شیراز- به شدت سر درد می گیرند و حالت تهوع به آنان دست می دهد؛ ضمن اینکه به خاطر بالا بودن میزان پارازیت ها، حتی شبکههای صدا و سیما را نمیتوانند دریافت کنند؛ این بود که آنان شعار می دادند: «سلامتی، حق مسلم ماست».

این نگرانی بابت اثر داشتن یا اثر نداشتن پارازیت ها بر سلامت مردم تا همین 2 هفته پیش ادامه داشت تا اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نتایج پژوهش هایی را در اختیار خبرجنوب گذاشت که نشان می داد پارازیت ها به راستی بر سلامت جانداران اثر می گذارد. این پژوهش ها نشان داده که امواج شدید الکترومغناطیس می تواند باعث ناباروری، تشعیف سیستم ایمنی و سرطانزایی شود.

آن طور که دکتر علی رضا مهدیزاده، استاد گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است، مطالعه امواج الکترومغناطیس بسیار قوی تر از امواجی که عامه آن را پارازیت می خوانند نشان داده که در پی آن اسپرم مردان کاهش پیدا می کند، حافظه کوتاه مدت کاهش می یابد و جانوران مورد مطالعه به سردرد و سرگیجه دچار می شوند.

این بود که برخی تجمع کنندگان روبروی ساختمان استانداری نشانه هایی مشابه همین بیماری ها را گزارش می کردند؛ برای نمونه بانوی میانسالی که در خیابان قدوسی زندگی می کند گفت: «من به شدت احساس سردرد، سرگیجه و تهوع می کنم و تنها زمانی این احساس از میان می رود که به جای دیگری از شهر می روم که شدت پارازیتها کمتر است. ضمن اینکه به قدری شدت پارازیت ها زیاد است که ما شبکه های صدا و سیما را هم دریافت نمی کنیم».

در ادامه این تجمع، اعتراض مردم به قدری بالا گرفت که حتی مسئولان بلندپایه استانداری ناچار شدند به میان مردم بیایند؛ البته مردم خواهان حضور استاندار بودند و شعار می دادند: «یا استاندار یا هیچ کس»، «استاندار کاری کن، رحمی به حال ما کن». در نهایت هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به میان مردم آمد. او سخنانش را با یک کلیت علمی شروع کرد با این مضمون که «پارازیت ها همه جا هستند و حتی موبایل و دوربین های شهری ایجاد پارازیت می کنند»؛ این سخن البته به مذاق تجمع کنندگان خوش نیامد و با شعار و اعتراض اجازه ندادند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس سخنان خود را ادامه دهد. آنچه مردم می گفتند هم تنها یک مضمون داشت و آن اینکه پارازیت هست و باید قطع شود.

مرد سالخورده ای که با وجود ناتوانی در راه رفتن خود را به تجمع کنندگان رسانده بود، گفت: «در گذشته تنها چند ساعت در شبانه روز پارازیت داشتیم حالا شده 24 ساعت». پژوهش جهرمی در میان همهمه و شعارهای مردم فرصتی برای ادامه سخنانش پیدا کرد و گفت که کارگروهی به دستور استاندار تشکیل شده و او درباره محتوای آن در صدا و سیما به مردم گزارش داده است که تجمع کنندگان چنین واکنش نشان دادند: «مگر ما شبکههای صدا و سیما را می توانیم دریافت کنیم؟».

در نهایت، آیت ا... رزمجو، مدیرکل روابط عمومی استانداری فارس میکروفون را به دست گرفت و توانست مردم را قانع کند؛ او از تجمع کنندگان خواست 5 نفر را به عنوان نماینده خود به استانداری معرفی کنند و همچنین گفت که کسی که مسئول پارازیت هاست باید پاسخگو باشد.

نگرانی گسترده تر؟

واقعیت اما این است که کسی نمی داند پارازیت ها را چه نهاد یا سازمانی می فرستد؛ هر چند آن طور که استاد فیزیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید، در چند هفته اخیر شدت پارازیت ها از آنچه بوده، بیشتر نشده است. این است که شاید سراغ علت نگرانی روز افزون مردم از پارازیت ها را باید در جای دیگری جست و جو کرد و آن نگرانی روز افزون از سلامتی آنان است؛ در شرایطی که در هجوم خبرهایی که از افزایش بیماری هایی چون سرطان حکایت می کند پارازیت از نظر شهروندان می تواند یکی از نمودهای بیماریزایی در جامعه باشد؛ که البته اگر این تصور واقعیت هم داشته باشد، در بروز بیماری ها عوامل پرشمار دیگری هم دخالت دارند.

نمونه آن کشت روز افزون سبزی و برخی محصولات کشاورزی در فارس با پساب یا کاربرد بی رویه سموم در تولید محصولات کشاورزی. به همین خاطر تجمعی که دیروز پیرامون وضع پارازیت ها در برابر استانداری فارس شکل گرفت شاید نمونه نگرانی عمیق تری باشد که در لایه - لایه زندگی شهروندان ایرانی نفوذ کرده و معلوم نیست چه پیامدهایی با خود به همراه داشته باشد. ضمن اینکه، انبوه نظریه های روان شناختی و جامعه شناختی را برای تحلیل این نگرانی می توان به کار برد و البته به تحلیل درست دست یافت. این می شود که مردم اعتماد خود را نسبت به مسئولانی که به راستی کارگروهی را پیگیر وضع پارازیتها کرده اند از دست می دهند و در این شرایط هر چقدر هم که علت این بی اعتمادی درکپذیر باشد، واکنش های مردم در آینده مبهم می کند.