به گزارش پارس به نقل از شبکه ایران، از زمان شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش در روز عاشورا ساخت مرقد آن امام همام که امروز مرکز حضور عاشقان ایشان از سراسر جهان است سیر تاریخی را گذرانده است که در گزارش تصویری - تشریحی ذیل که توسط بخش پژوهشی سایت حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس (ع) تهیه شده است، تقدیم شما می گردد.

۱-در روز ۱۳ محرم الحرام سال ۶۱ هجری و سه روز پس از واقعه عاشورا قبیله بنی اسد که در نزدیکی کربلا زندگی می کردند تحت نظارت حضرت سجاد (ع) پیکر امام حسین (ع) و یاران با وفایش را به خاک سپردند که تصویر آن براساس روایات نقل شده طراحی گردیده است.

۲-در سال ۶۵ یا ۶۶ هجری به دستور حاکم آن زمان عراق مختار ثقفی (ره) اولین بنا به صورت یک مسجد آجری برروی مرقد مطهر حضرت امام حسین ساخته شد و همچنین روستایی در آن منطقه بنا گردید که این هسته شکل گیری شهر کربلا شد.

۳-در سال ۱۷۱ هجری به دستور هارون خلیفه عباسی شهر کربلا از جمله بنای اصلی مرقد امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) تخریب گردید.

۴-در سال ۱۹۸ هجری مامون عباسی برای نزدیک شدن به طرفدران اهل بیت (ع) و کم کردن مشکلات ناشی از قتل برادرش امین اقدام به بازسازی مجدد حرم امام حسین (ع) کرد.

۵-در سال ۲۳۲ هجری متوکل عباسی که کینه شدیدی نسبت به اهل بیت (ع) داشت چهار بار اقدام به تخریب مرقد امام حسین (ع) کرد.

۶-در سال ۲۴۸ هجری مرقد امام حسین (ع) توسط منتصر عباسی بازسازی و گسترش داده شد وبرای راهنمایی زوار یک ستون بلند در صحن حرم ساخته شد.

۷-در سال ۲۷۱ هجری حسن علوی پادشاه طبرستان و دیلم کار توسه حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) را برعهده گرفته واقدام به ساخت مسجی بزرگ وگسترش حرم کرد و پس از مرگ وی برادرش محمد علوی در سال ۲۸۰ با ساخت ایوان ویک گنبد بزرگ و دو ایوان و دیواری دور حرم وخانه های ساکنین کربلا کار ساخت را به پایان رساند.

۸-در سال ۳۶۸ هجری عمران بن شاهین از حاکمان جنوب عراق حرم مطهر را بار دیگر بازسازی کرد.

۹-بین سالهای ۳۶۹ تا ۳۷۲ هجری به دستور عضد الدوله دیلمی کار بازسازی و گسترش و ساخت حرمین امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) آغاز گردید.

۱۰-از سال ۷۴۰ تا ۷۹۰ هجری در دوره سلاطین آل جلایر بازسازی وساخت بنای اصلی و کنونی حرمین مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) انجام شد.

۱۱-در سال ۱۹۸۰ میلادی مسیر بین الحرمین و دیوار حرمین مطهر ساخته شد.

۱۲- اما امروز و پس از سقوط رژیم بعث عراق توسعه حرمین مطهرامام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) پیشرفت چشمگیری به خود گرفته است.