روح الله مظفری پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه درخچه گیاه به لیمو ۲ الی ۵ متر است، گفت: این گیاه یک داروی آرامبخش، معطر و دارای بویی همانند لیمو است.

 

وی با اعلام اینکه این گیاه برای اولین بار در آمریکا تولید شده، اظهار داشت: به لیمو دارای خاصیت دفع حشرات، آرامبخش اعصاب و ضدافسردگی است.

 

این پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: گیاه به لیمو از موادی مانند اسیدسیتریک، ویتامین ث، کلسیم، بیوفلاوتویید، لیمونن، منیزیم و پکتین تشکیل شده است.

 

وی درباره دمنوش به لیمو تاکید کرد: دمنوش این گیاه برای درمان نفخ و گاز معده، کلیوی و هضم غذا تاثیرگذار است و به دلیل تاثیرات آرامبخشی آن، مصرف دمنوش به لیمو بعد از صرف شام باعث یک خواب راحت و آسوده می شود.

 

مظفری افزود: برگ گیاه به لیمو برای تسکین تپش قلب، کاهش عفونت بدن، سرگیجه و سردرد و بیماری های روحی و روانی موثر است.

 

وی با بیان اینکه به لیمو جایگزین مناسبی برای ادویه جات است، تصریح کرد: نوشیدن ترکیب یک قاشق غذاخوری برگ لیمو با یک لیوان آب جوش به همراه یک قاشق مربا خوری عسل باعث کاهش فشار خون بیماران می شود که پودر برگ این گیاه دارای طعمی تلخ، تند و رنگ سبز تیره است.

 

این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر اینکه مصرف این گیاه برای برخی از افراد ممنوع است، عنوان کرد: مصرف گیاه به لیمو برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، لک های پوستی و مادران باردار مضر است.