جچت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی اظهار کرد: در قرآن کریم در دو جا واژه خلیفه الله بکار رفته است؛ نخست قبل از خلقت حضرت آدم و دوم در آیه مبارک سوره صاد که حضرت داود را مورد خطاب قرار داده است.

وی درباره رابطه بین خلیفه اللهی و حکم دادن به حق گفت: دادن حکم، یک صلاحیت و بستر مناسبی را لازم دارد. صلاحیت حکم بین الناس، خلیفه اللهی است. کسی که از مسیر الهی گمراه شود، گرفتار حساب الهی می شود و عذاب خداوند سخت است.

منتظری افزود با بیان اینکه قضات در مقام حکم دادن، یک روزی باید در محضر خداوند حساب پس بدهند افزود: گرایشات نفسانی انسان، او را به مسیر حق می کشاند.

وی گفت: اگر کسی قضاوت را به عنوان یک شغل انتخاب کند، قطعا اشتباه کرد و توصیه می‌کنم این افراد همین الان از شغل قضاوت جدا شوند و جهنم را برای خود نخرند.

منتظری افزود: قضاوت را باید به عنوان یک مسئولیت انتخاب کرد و داد مظلوم را از ظالم ستاند. اگر چنین هدفی دارید، بمانید و گره از کار مردم باز کنید. این نعمتی است که باید شکرگذارش بود. بنابراین قضاوت از یک مسولیت بسیار خطیر و مهم و جایگاه رفیعی است و از طرف دیگر آن‌قدر این مسئولیت خطیر است که خداوند متعال به حضرت داود هشدار می‌شود.

دادستان کل کشور اضافه کرد: فکر نکنید اگر مورد دعوا مبلغ اندکی است، بدانید که یک درهم کم و زیاد ندارد و فرقی در هزار تومان و یک هزار میلیارد تومان در صدور حکم حق نیست.

وی گفت: شما مسئولیتی را انتخاب کردید که باید ملتزم به لوازم آن باشید. از جمله لوازم این مسولیت، محدودیت‌هاست. باید در بخش‌های مختلف، محدودیت‌هایی را بپذیرید.

منتظری ادامه داد: در سال‌های گذشته در کمیسیون‌های اختبار شرکت می‌کردند. گاهی افرادی ثبت‌نام می‌کردند که کمبودهای شخصیتی دارند. کسی که کمبود شخصیت دارد بخواهد در این پست بنشیند، خیانت به خودش و جامعه است.

وی افزود: بترسیم از جایی که یک روز باید بابت آن حساب پس بدهیم. اگر جیب و کیف قاضی باز باشد، وای به حالش است و باید حساب پس بدهد. قضاتی داریم که متاسفانه با گذشت شش ماه تا دو سال وارد وادی فساد می‌شوند. دو چیز شما را در مقام قضاوت به شدت مورد تهدیدی قرار می‌دهد؛ نخست پول و دوم مسائل جنسی.

دادستان کل کشور اضافه کرد: در دوره آیت‌الله یزدی یک قاضی جوانی پیش من آمد و گفت که آیت‌الله یزدی استعفای من را نمی‌پذیرد. شما کمک کنید که بپذیرند. وقتی پرسیدم چرا می‌خواهد استعفا بدهد گفت که احساس می‌کند واجد شرایط قضاوت نیست و جهنم را برای خود خریده است.

منتظری گفت: قضاوت شغل نیست که از طریق آن زندگی را مرفه کرد. الحمدالله امروز حقوق قضات طوری هست که زندگی متوسط خوب داشته باشند.

دادستان کل کشور ادامه داد: قوه‌قضائیه امروز به شدت نیازمند قضات متدین، انقلابی و سالم است.

منتظری در ادامه با تاکید بر به روز بودن دانش قضایی قضات گفت: قضات به لحاظ ارتباط با بخش های مختلف، باید دانش روز داشته و عالم و آگاه به مسائل روز باشند.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به اتاق فکر انگلیسی علیه نظام جمهوری اسلامی گفت:  قوه قضائیه هدف قرار گرفته است و به دنبال تضعیف و عدم استقلال قوه قضائیه است و این استراتژی دشمن است.

وی افزود: قوه قضائیه سیبل دشمن قرار گرفته است و نشانه‌های زیادی برای این ماجرا وجود دارد و ما پشت پرده این استراتژی‌ها را می‌دانیم.گاهی کسانی که دلسوز قوه‌قضائیه هستند، سخنان دشمن را بار دیگر تکرار می‌کنند.

منتظری تصریح کرد: آنچه دشمن می‌خواهد، همان تضعیف قوه قضائیه است. البته ما مدعی معصوم بودن دستگاه قضا نیستیم اما معتقدیم که از سالم‌ترین‌ها هستیم.