آنهایی که دچار بیماری کلیوی هستند خیلی وقت‌ها تا مراحل بسیار پیشرفته بیماری که کلیه‌ها دچار نارسایی می‌شوند یا میزان بسیار بالایی پروتئین در ادرار دیده می‌شود، علامت‌های آن را مشاهده نمی‌کنند. این یکی از علت‌هایی است که باعث می‌شود فقط ۱۰٪ از افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مزمن از داشتن این بیماری مطلع باشند.

بااینکه تنها راه اطمینان از بیماری کلیوی انجام آزمایش است، ولی این بیماری‌ها ۱۰ نشانه احتمالی هم دارد. اگر شما هم بخاطر داشتن فشارخون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی نارسایی کلیه یا سن بالاتر از ۶۰ سال، در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستید، خیلی مهم است که هر سال مورد آزمایش قرار گیرید.

۱) خسته‌تر هستید

انرژی کمتری دارید یا برای تمرکز کردن دچار مشکل هستید. کاهش جدی عملکرد کلیه‌ها موجب انباشته شدن سموم و ناخالصی‌ها در خون می‌شود. این باعث می‌شود افراد احساس خستگی و ضعف کنند و این مسئله تمرکز کردن را برای آنها دشوار کند. یکی دیگر از مشکلات بیماری‌های کلیوی، کم‌خونی است که این هم می‌تواند منجر به خستگی و ضعف شود.

۲) برای خوابیدن دچار مشکل هستید

وقتی کلیه‌ها به خوبی عمل تصفیه را انجام نمی‌دهند، سموم به جای اینکه از طریق ادرار از بدن خارج شوند، در خون می‌مانند. این مسئله می‌تواند فرد را برای خوابیدن دچار مشکل کند. همچنین بین چاقی و بیماری‌های کلیوی مزمن ارتباط وجود دارد و آپنه خواب در افرادیکه دچار بیماری‌های کلیوی مزمن هستند درمقایسه با سایرین متداول‌تر است.

۳) پوستتان خشک شده است و می‌خارد

کلیه‌های سالم وظایف بسیار زیادی در بدن دارند. آنها مواد زائد و آب اضافه را از بدن بیرون می‌کنند، به ساخت گلوبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند، به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند و برای حفظ میزان درست موادمعدنی در خون همکاری می‌کنند. خشک و خارش‌دار شدن پوست می‌تواند نشانه بیماری مربوط به موادمعدنی بدن و استخوان‌ها باشد که معمولاً در مراحل پیشرفته بیماری‌های کلیوی اتفاق می‌افتد که کلیه‌ها دیگر قادر به ایجاد تعادل بین موادمعدنی و موادمغذی خون نیستند.

۴) بیشتر نیاز به دفع ادرار دارید

اگر احساس می‌کنید نیاز بیشتری به دفع ادرار، بخصوص در شب دارید، می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. وقتی فیلترهای کلیه خوب کار نکنند، می‌تواند موجب نیاز به دفع ادرار بیشتر شود. گاهی‌اوقات این می‌تواند نشانه یک عفونت ادراری یا بزرگ شدن غده پروستات در مردها هم باشد.

۵) در ادرارتان خون مشاهده کرده‌اید

کلیه‌های سالم معمولاً وقتی موادزائد را از خون فیلتر می‌کنند و ادرار را درست می‌کنند، گلوبول‌های خون را در بدن نگه می‌دارند. اما وقتی فیلترهای کلیه‌ها آسیب دیده باشند، این گلوبول‌های خون به ادرار نشت می‌کنند. وجود خون در ادرار نه تنها می‌تواند هشداری برای بیماری کلیوی باشد، بلکه می‌تواند نشانه تومور، سنگ کلیه یا عفونت هم باشد.

۶) ادرادتان کف‌آلود است

وجود حباب زیاد در ادرار، مخصوصاً وقتی مجبور می‌شوید سیفون توالت را برای بردن آن چندین مرتبه بزنید، نشانه وجود پروتئین در ادرار است. این کف می‌تواند شبیه کفی باشد که روی نیمرو می‌بینید زیرا پروتئینی که در ادرار یافت می‌شود، آلبومین و همان پروتئین موجود در تخم‌مرغ است.

۷) دور چشمانتان مدام پف دارد

وجود پروتئین در ادرار یکی از نشانه‌های زودهنگام آسیبدیدگی فیلترهای کلیه‌هاست. این پف‌آلودگی دور چشم‌ها می‌تواند بخاطر این واقعیت باشد که کلیه‌هایتان باعث نشت میزان بسیار زیادی پروتئین در ادرارتان شده است.

۸) مچ به پایین پاهایتان ورم دارد

پایین آمدن عملکرد کلیه‌ها می‌تواند موجب احتباس سدیم در بدن و درنتیجه آن ورم کردن پاها شود. البته ورم کردن پایین‌تنه می‌تواند نشانه بیماری قلبی، کبدی و مشکل عروقی مزمن پاها هم باشد.

۹) اشتهایتان کم شده است

این یک علامت بسیار عمومی است ولی انباشته شدن سموم که درنتیجه کاهش عملکرد کلیه‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

۱۰) درد عضلانی دارید

عدم توازن الکترولیت در بدن درنتیجه عملکرد ضعیف کلیه‌ها اتفاق می‌افتد. بعنوان مثال، پایین بودن سطح کلسیم و کنترل ضعیف فسفر می‌تواند موجب درد عضلانی شود.