هابیل درویشی صبح امروز در مراسم بهره برداری از ٦٥ دستگاه واگن و لکوموتیو برقی مترو تهران گفت: با ورود واگن های جدید به مترو تهران ٢٥٠ هزار سفر به سفرهای روزانه مترو اضافه می شود .

مدیرعامل شرکت متروی تهران تصریح کرد: تولید واگن در شرکت واگن سازی تهران دوبرابر شده است. در عین حال که اکنون بالغ بر٨٠ درصد در تجهیزات ثابت و ٦٠ درصد در بخش واگن سازی به خودکفایی رسیده ایم .

وی با تاکید بر اینکه هدف گذاری تا پایان سال ٩٦ ، رسیدن به تولید بومی ٨٥ درصدی واگن است، گفت: بیش از ٢٠٠ سازنده در تولید واگن مشارکت دارند و امروز واگن سازی می تواند صادرات واگن داشته باشد.

درویشی تاکید کرد: اتمام خطوط در دست ساخت مترو کار بزرگی است که نیازمند حمایت دولت نیز است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا یک بلای آسمانی نه بلای انسانی، گفت: تنها راهکار مدیریت و کاهش آلودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی است مترو شاخص آن است.

درویشی با تاکید بر اینکه تدبیر مدیریت شهری در توسعه حمل ونقل ریلی بی نظیر است، گفت: البته گفتن آن آسان اما انجام آن بسیار سخت است و شهرداری به تنهایی بار این سختی و دشواری را به دوش می کشد.

وی با اشاره به بهره برداری از 100 کیلومتر خطوط متروی جدید در طی چند ماه آینده تصریح کرد: 90 دستگاه واگن از طریق وام خریداری شده که به خطوط در دست بهره برداری وارد می شود، اما واقعیت این است که وقتی خطوط متروتهران به 300 کیلومتر برسد، 3 هزار دستگاه واگن نیاز است که نیازمند حمایت دولت در این بخش هستیم .

وی با اشاره به ضرب المثل "سنگ بزرگ علامت نزدن است" گفت: حتما اگر به دولت بگوییم 3 هزار دستگاه واگن نیازداریم حمایتی نمی کند، اما در حال حاضر فاینانس خرید هزار دستگاه واگن به امضا رسیده و مدارک و مستندات را به دولت تحویل داده ایم انتظارداریم دولت محترم حداقل نیاز متروی تهران که هزار دستگاه می باشد را حمایت و اجرایی کند. این در حالی است که دولت وظیفه دارد 50 درصد در بخش حمل ونقل عمومی مشارکت کند.

وی با بیان اینکه امروز در ساخت مترو همه عملیات ساخت طراحی و مطالعه بومی است، گفت: واگن سازی می تواند سفارش گرفته و صادرات واگن داشته باشیم.