محمدرضا رستمی در رابطه با وضعیت بحرانی برخی از صندوق‌ها در کشور گفت:‌صندوق‌ها اکنون وضعیت مناسبی ندارند و برخی وارد دوره بحرانی شده‌اند مانند صندوق فولاد که اکنون وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند اما سایر صندوق‌ها دچار مشکلات جدی هستند که اگر از آنها مراقبت نشود، وارد مرحله بحران می‌شوند.

وی ادامه داد: صندوق‌ها موجودیت مالی هستند بنابر این باید بین دخل و خرج آنها تعادل وجود داشته باشد این در حالی است که همه ما دوست داریم به مردم خدمت کنیم و برای بازنشستگان منابع خوبی قرار دهیم یا اقشار دیگری مانند قالیبافان عشایر و روستائیان را در سن کمتر بازنشسته و مستمری و حقوق بیشتری به آنها دهیم.

رستمی گفت: اما وقتی که بین دخل و  خرج صندوق بالانس و تعادل وجود ندارد و در شرایطی که اقتصاد و بازدهی آنگونه که باید نیست در نتیجه نمی‌توانیم به این خواسته عمومی جامه عمل بپوشانیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اظهار داشت:‌در حال حاضر 6 هزار و 500 میلیارد تومان ذخیره صندوق روستایی و عشایری است که در سه حوزه ملک و مسکن،‌سهام و سپرده بانکی فعال است .

وی تأکید کرد: متأسفانه بازدهی بلندمدت سرمایه‌گذاری‌ها در کشور کمتر از افزایش‌های بلندمدت بوده که در این مقطع به حقوق و مستمری بازنشستگان اختصاص داده شده است اما بازدهی که از ذخایر داشته‌ایم آنقدر نبوده که بتوانیم کمبودها را جبران کنیم و مدام این تعادل دخل و خرج به هم خورده است.

رستمی تصریح کرد: از طرفی تعهدات مالی که مجلس و دولت‌ها بر عهده صندوق‌ها گذاشته‌اند مانند بازنشستگی پیش از موعد یا قانون سخت زیان‌آورها بدون تأمین منابع مالی آن شرایط را سخت کرده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ادامه داد: مجلس در ماه‌های گذشته مصوب کرد که صندوق روستایی و عشایر بازنشستگی پیش از موعد را پوشش دهد اما متأسفانه هزینه‌های بار مالی آن را ندیده یا اگر دیده محقق نشده است. این مصوبه برای ما 5 هزار میلیارد تومان بار مالی داشته و از یکی دو ردیف مالی پرداخت می‌شود اما مشخص نیست که چقدر ادامه پیدا کند.

رستمی افزود: همچنین صندوق تأمین اجتماعی نیز طرح بازنشستگی پیش از موعد را داده اما ورودی که اعتبار مالی باید به آن تزریق می‌شده مشخص نشده در نتیجه این پیشنهاد هم در حوزه مطالبات رفته و کار ما را سخت‌تر کرده است این در حالی است که طلب از دولت از یک طرف و طلب به روز بازنشستگان از طرف دیگر وجود دارد که باید برای آن چاره‌‌ای اندیشید.