پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- زهرا صادقی- زمستان هر سال برای پایتخت‌نشینان همراه با هوای ناسالم است. دود ناشی از سیستم گرمایشی منازل، خودروها، مازوت سوخته شده در نیروگاه‌های تولید برق و هزاران عامل دیگر دست به دست هم می‌دهند تا هوای پایتخت را برای بیش از 8 میلیون نفر از جمعیت کشور ناسالم کنند.

بیش از سه دهه است که آلودگی هوای تهران خبرسازترین تیتر رسانه‌هاست اما در این شرایط هنوز هم چاره‌ای برای آلودگی این کلانشهر اندیشیده نشده‌است. راهکارهای کنترل آلودگی هوا بسیار ساده‌اند و همه مسوولان در بسته‌های پیشنهادی خود برای مقابله با آلودگی هوا، این راهکارها را لیست می‌کنند اما چرا تاکنون برای مقابله با این مشکل، وارد عمل نشده‌ایم. آیا راهکارها اجرایی نیستند؟ کارشکنی از سوی کدام دستگاه است؟ چرا باید هر سال شاهد از بین رفتن بخشی از هموطنان خود بر اثر آلودگی هوا باشیم. آلودگی هوای تهران بیش از حد مجاز بود که طرح زوج و فرد برای خودروها وضع و معاینه فنی الزامی شد؛ اما آیا استانداردهای تعیین شده برای معاینه فنی خودروها پاسخگوی نیازهای فعلی هست؟ به اعتقاد کارشناسان محیط زیست استانداردهای در نظر گرفته شده برای خودروهای دیزلی به هیچ وجه مناسب نبوده و باید در آنها بازنگری جدی انجام شود زیرا به زودی بر اساس مجوزهای صادره 100 هزار خودروی دیزلی به ساختار حمل و نقل کشور اضافه می‌شوند. از آنجا که 10 درصد ذرات معلق با قطر کمتر از دو نیم میکرون را دوده یا کربن سیاه تشکیل داده و خودروهای دیزلی نقش مهمی در تولید دوده دارند، باید هرچه سریع‌تر در استانداردهای معاینه فنی این دسته از خودروها تجدید نظر شود.

متأسفانه تاکنون استاندارد مناسبی برای لوازم گرمایشی منازل از نظر آلایندگی تعریف نشده تا بر اساس آن بین مردم تبلیغ کرد تا از لوازم گرمایشی استاندارد استفاده کنند. تنها نسخه مقابله با آلودگی هوا همان تعطیلی مدارس و توصیه به عدم خروج گروه‌های حساس از منازل است که آن هم مُسکنی بی‌اثر است. چرا که آمارهای بهشت زهرا نشان می‌دهد در روزهای آلوده، جمعیت متوفیان شهر تهران افزایش می‌یابد.

باید طرحی نو درانداخت و اقدام جدی برای آلودگی هوای تهران انجام داد. باید همان‌گونه که بر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توجه می‌شود، فضای سبز تهران را با الزامات این شهر طراحی کرد. چمن و گل اگرچه منظری زیبا به شهر تهران می‌دهد اما مرهمی بر گلوی دود گرفته مردم نیست. مطالعات زیادی در زمینه گونه‌های گیاهی و تأثیر آنها بر جذب آلاینده‌ها انجام شده‌است. بر پایه همین تحقیقات، برخی گونه‌های گیاهی تأثیر بیشتری در جذب آلودگی‌ها دارند. بنابراین مدیران شهری علاوه بر تهیه لیستی از این گونه‌ها، باید تأثیر آنها بر سلامت مردم از نظر آلرژی‌زایی را با کمک متولیان وزارت بهداشت بررسی کنند و سپس به تدریج این گونه‌ها جایگزین گیاهان زینتی فعلی شهر تهران شوند. باید برنامه مدونی نوشته شود و از طریق رسانه‌ها سهم هر یک از عوامل آلاینده پایتخت مشخص شود و به مردم گوشزد کنند که با رعایت چه نکاتی می‌توانند در نجات جان خود و فرزندانشان سهیم باشند. نباید حل همه مشکلات به مسوولان مدیریت شهری یا محیط زیست و غیره گره بخورد بلکه باید با تقسیم وظایف و ارائه راهکارهای درستی که شاید خیلی پرهزینه هم نباشند، شهری پاک و به دور از آلودگی برای خود بسازیم.