در سال‌های گذشته منتهی به سال 81، وزارت آموزش‌و پرورش با دریافت مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام به تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز خود  با مراعات سرفصل‌های دروس مصوب و مورد تایید وزارت علوم در رشته‌های مورد نیاز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کرد.

 آخرین دوره تربیت این نیرو به این طریق در سال 81 بود و افرادی که از مراکز و دانشکده‌های زیرنظر آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل می‌شدند تمایل داشتند تا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدهند اما از سوی وزارت علوم اعلام شد چون مدرک آنها معادل است امکان ادامه تحصیل آنان وجود ندارد و به دلیل همین مشکل از سال 81 به بعد، سازمان مدیریت اعطای مجوز به آموزش‌و پرورش را برای تربیت نیرو و دادن مدرک متوقف کرد. جلسات کارشناسی بسیاری در این رابطه با وزارت علوم برگزار شد و سرانجام این وزارتخانه موافقت کرد آزمون‌های جامعی برگزار شود و افرادی که حدنصاب لازم را کسب کردند به مقاطع بالاتر تحصیلی بروند بر همین اساس به مدت 6 سال، آزمون‌های جامع در سه نوبت برای دارندگان مدرک کارشناسی و سه نوبت برای دارندگان مدارک کارشناسی ارشد برگزار شد.

 پس از برگزاری آزمون‌های جامع تعدادی از افراد بودند که حدنصاب نمره علمی را کسب نکردند که با ادامه تحصیل گروهی از آنها با توجه به مصوبه های شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت شد اما فارغ التحصیلان سال 77 تا ورودی‌های 81 که از آموزش و پرورش مدرک معادل گرفته بودند حق ادامه تحصیل نداشتند.

آموزش‌وپرورش برای حل مشکل این افراد از ‌17 اردیبهشت سال 93 مذاکراتی را با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داد تا ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل از سال 77 تا 91 امکان‌پذیر شود. با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت  و نهایتاً کمیسیون معین این شورا کمیته مشورتی را تعیین کرد که نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آ‌موزش و پرورش و وزارت علوم در آنجا حضور داشتند و 4 ماده را به عنوان پیشنهاد تصویب کردند تا این افراد بتوانند ادامه تحصیل بدهند.

آنگونه که وزارت آموزش‌وپرورش در سال 94 اعلام کرد: در جلسه کمیسیون معین، پیشنهادات مطرح شده  به بحث گذاشته شد که با رای اعضاء مورد موافقت قرار گرفت و این مصوبه از سوی رئیس جمهور نیز ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزارت علوم نیز طی نامه‌‌ای در تاریخ 17 مهر 94 به مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی اعلام کرد تا به دانشگاه‌ها ابلاغ شود با افرادی که دارای مدرک معادل هستند و برای دوره‌های بالاتر پذیرفته شده‌اند، همکاری کنند. متعاقباً مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم طی نامه‌ای در تاریخ 20 مهر 94 به رؤسای دانشگاه آزاد، علمی کاربردی، پیام نور و سایر دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم اعلام کرد ، دارندگان مدارک تحصیلی معادل که تا پایان سال 81  به دوره‌های دریافت مدارک تحصیلی معادل ورود پیدا کرده‌اند مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند بنابراین فرهنگیان دارای مدارک معادل که تحصیل آنها متوقف شده بود و افرادی که جدیداً قبول شده‌اند با این مجوز قادر هستند درمقاطع بالاتر تحصیلات خود را ادامه دهند.

حال با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، جمعی از فرهنگیان دارای مدرک معادل در گفت‌وگو با تسنیم اعلام می‌کنند: در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد صفادشت پذیرفته شده‌اند اما پس از ثبت‌نام و گذشت 4 ماه از نخستین ترم تحصیل، دانشگاه اعلام کرده است چون مدرک کارشناسی شما معادل است باید انصراف دهید.

به گفته این فرهنگیان، آنها مبلغ یک و میلیون و 600 هزار تومان هزینه برای ترم تحصیلی واریز کرده‌اند اما دانشگاه آزاد برخلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد به آنها اجازه تحصیل نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، دانشگاه آزاد در حالی به فرهنگیان دارای مدرک معادل اجازه تحصیل را نمی‌دهد که این مشکل در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شده بود و مطابق مصوبه این شورا که از سوی رئیس جمهور نیز ابلاغ شد، فرهنگیان صاحب مدرک معادل مجاز به ادامه تحصیل هستند اما مشخص نیست که علت این اقدام خلاف قانون دانشگاه آزاد که زیر پا گذاشتن مصوبه ابلاغی رئیس جمهور است، چیست؟