به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسدالله اسدی گرمارودی در نشست خبری تجلیل از مقام معلم گفت: با توجه به اهمیت نقش تعلیم و تربیت از سوی معلمان، در دولت نهم و دهم تلاش شد که نهادهای بیرون از آموزش و پرورش همواره مقام معلم را تکریم کرده و به همین دلیل همزمان با هفته معلم، استاندار و فرماندار در سطح شهرستان و استان مسوول بزرگداشت مقام معلم شوند.

وی افزود: امسال ستاد بزرگداشت مقام معلم درصدد تجلیل از ۲۴ هزار ۵۳۲ نفر از معلمان در سه سطح شهرستان، استان و کشور است که از این تعداد ۲۰ هزار و ۹۰۸ نفر معلمان شهرستانی، ۳۵۰۰ نفر معلمان استانی و ۶۸ نفر به صورت کشوری تجلیل خواهند شد.

به گفته گرمارودی تعداد معلمان تجلیل شده بر اساس برنامه پنجم آموزش و پرورش که به تصویب هیات دولت رسیده است بوده؛ که بر اساس این برنامه سالانه باید ۲.۵ درصد از معلمان کشور در هفته معلم تقدیر و تجلیل شوند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورزش در ستاد بزرگداشت مقام معلم درباره ویژگی های تجلیل شدگان ملی گفت: ۳۶ نفر از ۶۸ نفر معلم، ۴۸ نفر صاحب مقالات پژوهشی، ۴۰ نفر دارای مدرک دکتری و فوق لیسانس بوده اند. همچنین در بخش مهارت سه نفر از ۶۸ نفر مخترع، ۴۴ نفر در جشنواره برتر الگوهای تدریس کسب مقام کرده، ۶۵ نفر آگاه به فناوری های هفتگانه و ۳۱ نفر در فناوری های نوین اقدام به تولید محتوای الکترونیکی کرده اند.

به گفته گرمارودی در بخش ارزشی دو معلم حافظ قرآن، دو معلم آزاده، ۶۱ معلم فعال بسیجی، ۲۰ معلم حاضر در جبهه و چهار معلم سرپرست خانوار هستند.

اعلام عناوین روزهای هفته معلم

وی به نامگذاری روزهای هفته معلم اشاره کرد و گفت: ۱۲ اردیبهشت به نام معلم، ایثار و شهادت نامگذاری شده که فرهنگیان در این روز به مزار شهدا می روند. همچنین تشکل های هلال احمر نیز مزار سرداران معلم را گل افشان می کنند.

۱۳ اردیبهشت به نام معلم، مدرسه و جامعه منتظر نامگذاری شده است که در این روز که مصادف با روز جمعه است احتمال وزیر آموزش و پرورش درباره عملکرد این وزارتخانه و مقام شامخ معلم در خطبه های پیش از نماز جمعه سخنرانی خواهد کرد.

گرمارودی ادامه داد: ۱۴ اردیبهشت نیز به نام معلم، دانش آموز و تحکیم خانواده نامگذاری که که دانش آموزان از مقام معلم در مدرسه به صورت ویژه تقدیر و تجلیل می کنند. ۱۵ اردیبهشت به نام معلم و شهید مطهری که در این راستا بسته های ویژه آموزشی، تبلیغی و پژوهشی افکار شهید مطهری تدوین و در بین معلمان توزیع می شود و ۱۶ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوت تعلیم و تربیت است که از بازنشستگان فرهنگی تجلیل می شود.

به گفته وی، ۱۷ اردیبهشت روز خدمات متقابل معلم و انقلاب نامگذاری شده که بررسی نقش برجسته معلمان در وقوع انقلاب می پردازد. ۱۸ اردیبهشت نیز به نام معلم، بصیرت و بیعت اعلام شده، معلمان در این روز با مقام معظم رهبری دیدار و گفتگو کرده و استراتژی ها و جهت گیری های خود را از رهبری دریافت می کنند.

گرمارودی با بیان اینکه دیدار معلمان با رهبری همواره موثر بوده و هوشمند سازی، تصویب سند تحول و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در نتیجه دیدار فرهنگیان با رهبری تصریح کرد: برگزاری جشنواره فناوری اطلاعات، بیعت با آرمان های امان راحل در تاریخ ۱۰ اردیبهشت، اهدای گل به نمایندگان فرهنگی دولت و مجلس از دیگر برنامه های هفته معلم است که یک هفته زودتر برگزار می شود.

درخواست فراکسیون فرهنگیان برای تشکیل کمیسیون مستقل آموزش و پرورش

گرمارودی از حمایت وزارت آموزش و پرورش برای تشکیل کمیسیون مستقل آموزش و پروزش در مجلس خبر داد و گفت: فراکسیون فرهنگیان ۱۵۰ امضا جمع کرده و آن را به هیات رییسه مجلس برای تشکیل کمیسیون مستقل آموزش و پرورش خبر داد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا این کمیسیون مستقل قرار است نحوه اجرای سند تحول را بررسی کند، پاسخ داد: در حال حاضر تنها فراکسیون پیشنهاد تشکیل را به هیات رییسه مجلس داده و هنوز هیات رییسه موافقت یا مخالفت خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

وی با اشاره به دیگر برنامه های هفته معلم خاطرنشان کرد: گلباران مرقد شهید مطهری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت، دیدار جمعی معلمان با مسوولان نظام، برگزاری مراسم ویژه در زادگاه شهید مطهری در خراسان رضوی، سخنرانی حجت الاسلام قرائتی درباره رویکردها جایگاه معلم، مستند سازی خاطرات شهید مطهری از زبان حجت الاسلام قرائتی و چاپ و توزیع آن میان فرهنگیان و برگزاری مسابقات فرهنگی و علمی درباره آثار شهید مطهری بین بیش از سه میلیون دانش آموز از دیگر برنامه های آموزش و پرورش در این هفته است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورزش در ستاد بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: برای نخسین بار سامانه مدیریت آموزشی فرهنگیان راه اندازی شده که معلمان خود می توانند واحدهای ضمن خدمت را انتخاب کرده که این بار دو کتاب امامت و رهبری و احیای تفکر اسلامی روی سامانه است و معلمان از ۱۲ اردیبهشت تا پایان این ماه فرصت ثبت نام داشته و امتحانات آنها خرداد ماه برگزار می شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره تعداد معلمان زن تجلیل شده و میزان هدایا گفت: از ۶۸ معلم تجلیل شده در سطح ملی ۴۶ نفر مرد و ۲۲ نفر زن هستند. هدایای آنها همزمان با تجلیل از آنها به حسابهایشان واریز می شود اما قرار شده درباره میزان هدایا به منظور حفظ حرمت معلم صحبتی نشود.