هادی اسماعیلی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: آنچه که مردم به طور عامیانه از آن ها به عنوان کورتون یاد می کنند، داروهایی هستند که از نظر ساختار شیمیایی شبیه به کورتیزول هستند.

 

وی عنوان کرد: کورتیکواستروئیدها به طور طبیعی در داخل بدن تولید می شود و تحت عنوان کورتون یا هومرمون استرس شناخته می شوند که از نظر ساختار شیمیایی شبیه به کورتیزول هستند.

 

این متخصص داروسازی بالینی بیان کرد: مصرف طولانی‌مدت کورتون ها موجب تغییر در سوخت‌وساز چربی و گلوکز می شود و استعداد ابتلا به دیابت یا نقص تحمل گلوکز در بدن افزایش پیدا می کند که این اتفاق منجر به ابتلا فرد به طور موقت یا دائم به دیابت می شود.

 

اسماعیلی اظهار داشت: استفاده از کورتون در متابولیسم استخوان افراد منجر به کاهش کلسیم شده و فرد در معرض پوکی استخوان قرار می گیرد، همچنین مصرف طولانی مدت کورتون ها( یعنی بیش از 2 هفته) سبب کاهش آنزیم های گوارشی شده و فرد مستعد زخم های گوارشی و خونریزی معده خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: نقص سیستم ایمنی افراد، ابتلا به عفونت های قارچی و ایجاد برفک دهان در مصرف کنندگان کورتون بیشتر مشاهده می شود. 

 

این متخصص داروسازی بالینی افزود: استفاده از کورتون در شرایطی خاص تجویز می شود، در بیماران خود ایمنی یا مبتلایان به لوپوس که به درمان معمول پاسخ مناسب نداده و بیماری تحت کنترل قرار نگرفته  است مصرف طولانی کمدت کورتون تجویز می شود.

 

اسماعیلی گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می کنیم که کورتون برای موارد مهم تجویز نشده یا بیمار خودسرانه برای کاهش یا افزایش اشتها یا سایر موارد از آن استفاده می کنند.

 

وی یادآور شد: برخلاف اعتقاد برخی افراد استفاده از کورتون ها موجب ناباروی در افراد نمی شود و مصرف آندرو‍ژن ها سبب عقیمی آقایان می شود.