مهدی چمران در نشست خبری دوشنبه 29 آذر  از اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری به عنوان اولویت در بودجه 96 خبر داد و گفت: در نظر داریم که پروژه جدیدی در شهرداری تعریف نشود، مگر پروژه‌های بسیار ضروری در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بدهی‌های شهرداری پرداخت خواهد شد تا اینکه مسائل مالی ‌شهرداری به نحوی روان شود که گزارش‌های مالی تلفیق تا پایان سال 95 ارائه شود.

چمران گفت: پایان بخشیدن به تعدادی از خطوط مترو تا نیمه سال آینده از نکات مورد توجه در بودجه 96 است، زیرا هر نشست و فرونشست زمین از نظر مالی و زمانی توسعه مترو را دچار آسیب می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران درباره واگذاری نمایشگاه شهر آفتاب تصریح کرد: این نمایشگاه باید به بخش خصوصی واگذار شود و بانک شهر نیز پذیرفت است که واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی را اداره کند، ما هم پیشنهاد دادیم که شهرداری درصدی از سهام را داشته باشد تا هویت شهر و شهرداری را اعمال کند.

چمران همچنین با اشاره به لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: آنچه که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب نهایی رسید، مدنظر ما نیست. ما تبصره‌ای را در این لایحه آوردیم که بر اساس آن مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تخصیص و توسط اداره مالیات توزیع شود که متاسفانه مقرر شده، این مالیات توسط خزانه دولت توزیع شود.

وی تصریح کرد: توزیع مالیات بر ارزش افزوده توسط خزانه زمان زیادی طول می‌کشد و ما نگرانیم با این روند شهرداری‌ها که امروز نیز فشل هستند با آسیب مواجه شوند.

رئیس شورای شهر تهران از اتمام رسیدگی به گزارش حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری خبر داد و گفت: گزارش مرتبط با مناطق شهرداری نیز تنها 3 منطقه باقی مانده است و بعد از اتمام این مرحله می‌توانیم به گزارش تلفیق و تفریغ بپردازیم.

وی با اشاره به آلایندگی شدید کامیون‌های در حال تردد در شب و اتوبوس‌های دارای موتور دیزلی گفت: این ماشین‌ها از گازوئیل نامرغوب استفاده می‌کنند و معاینه فنی نیز ندارند و باعث آلودگی هوای تهران می‌شوند.

چمران خاطرنشان کرد: همچنین موضوع موتورسیکلت‌های کاربراتوری را در دستور کار داریم به این ترتیب که این موتورسیکلت‌ها نباید شماره گذاری شوند و علاوه بر انژکتوری شدن موتورسیکلت‌ها، ورود موتور سیکلت‌های برقی به شهر را نیز مورد تاکید قرارداده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه لایحه مدیریت شهری هنوز به مجلس تقدیم نشده و در کمیسیون تهران و کلان‌شهرهای کشور در حال بررسی است، ادامه داد: این لایحه هنوز به هیات دولت نیز نرفته و دو جلسه در خصوص آن برگزار شده است، اما اگر دو جلسه در هفته به این موضوع اختصاص یابد تا پیش از پایان سال می‌توانیم این لایحه را به مجلس تقدیم کنیم.

وی عنوان کرد: تعداد اعضای شورای شهر در این لایحه 35 نفر پیشنهاد شده است، اما براساس آنچه تاکنون در مجلس به تصویب ر سیده است، تعدا اعضای شورا در انتخابات آتی 21 نفر خواهد بود.

در ادامه چمران با اشاره به طرح تخصصی شدن شورای شهر اظهار کرد: در لایحه مدیریت شهری پیشنهاد شد که داوطلبان عضویت در شورای شهر باید از ابتدا مشخص کنند که قصد ورود به کدامیک از کمیسیون‌ها را دارند و تخصص مربوطه را نیز داشته باشند، اما با این موضوع مخالف بودیم، زیرا رأی دادن به این شیوه برای شهروندان سخت است. از گروه‌هایی که قصد ارائه لیست برای انتخابات شورای شهر را دارند می‌خواهیم که به تخصص افراد توجه داشته باشند هر چند معتقدم انگیزه افراد بسیار مهم است زیرا داوطلبانی وجود داشتند که دارای تخصص بوده اما نتوانستند مفید واقع شوند، اما افراد دیگری بودند که روی آن‌ها حساب نمی‌کردیم ولی بسیار خوب کار کردند.

وی خاطرنشان کرد: طرح تخصصی شدن شورای شهر هنوز نیاز به کار دارد و به دوره انتخابات آتی شورا نمی‌رسد.

وی در ادامه در خصوص اراضی عباس آباد گفت: در سال ۸۵ در شورای شهر مصوبه‌ای را در خصوص این اراضی به تصویب رساندیم و مصوبه مذکور در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز تصویب شد. همچنین دستور مقام معظم رهبری بر آن بود که به عنوان فضای سبز و نیز مسائل فعالیت‌های فرهنگی کلان مورد استفاده قرار بگیرد که چنین شد و این اراضی به فضای سبز عمومی و با ۵. ۵ درصد سطح اشغال به مسائل کلان فرهنگی اختصاص یافت.

وی با اشاره به ساخت ساختمان بانک مرکزی در این اراضی خاطرنشان کرد: ما با این ساختمان مخالف بودیم زیرا هیچ ارتباطی با مسائل فرهنگی کلان ندارد البته برای موزه جواهرات آن فضایی را پیش‌بینی کرده بودیم.

وی افزود: ‌در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد که بانک مرکزی ساختمانی ۱۵ طبقه بسازد که در شورای عالی معماری و شهرسازی این رقم به ۱۷ طبقه رسید که در حال حاضر نیز این ساختمان ساخته شده است.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: ‌در حال حاضر شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌ای دارد که بر اساس آن این ساختمان تبدیل به بانک نشده و تغییر کاربری بدهد و برای موزه و فعالیت‌های فرهنگی کلان اختصاص یابد. همچنین قرار شد فنس کشی‌های پیرامون این ساختمان برداشته شود.

چمران اعلام کرد: امروز نامه‌ای خطاب به مدیر عامل سازمان نوسازی عباس آباد و معاونت شهرسازی شهرداری و شهردار ارسال کردم و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را برای اجرا ابلاغ کردم.