اقبال شاکری، درباره راهکارهای حل معضل ترافیک تهران اظهار داشت: موضوع ترافیک‌های شبانه تهران مقطعی و دائمی است.

وی افزود: ترافیک‌های مقطعی زمانی رخ می‌دهد که برف و باران باریده باشد و به همین دلیل استفاده از خودروهای شخصی و کاهش سرعت عبور و مرور موجب افزایش ترافیک می‌شود.

شاکری بیان داشت: با توجه به ساخت نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در جنوب تهران همچنان شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطح شهر هستیم که  این موضوع نیز به افزایش ترافیک کمک می‌کند. باید  تمامی نمایشگاه‌ها به نمایشگاه شهر آفتاب منتقل شوند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز مکاتباتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آ‌فتاب و انجام تعهدات داشته است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های مردم در شهر آفتاب، آفتاب می‌خورد گفت: با بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی در این رابطه مواجه هستیم.

شاکری با اشاره به اینکه سیل عظیم خودروهایی که به شهر تهران تزریق می‌شوند یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک است گفت: با مسئولان ذی‌ربط مکاتباتی صورت گرفته مبنی بر اینکه خودروهای جدیدی که پلاک می‌شوند یک خودروی قدیمی و فرسوده خارج شود. در این خصوص نیز خانم ابتکار در زمانی که در مسند عضو شورای شهر بودند به این موضوع تاکید داشتند ولی نمی‌دانیم چرا در حال حاضر این موضوعات را دنبال نمی‌کنند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران ظرفیت محدودی در تردد خودروها دارد گفت: تا زمانی که خودروها از تهران خارج نشوند با ترافیک مواجه هستیم.

وی گفت: براساس تقسیم‌بندی ترافیکی صورت گرفته در شهرهای جهان ترافیک تهران در وضعیت هشدار قرار دارد.

شاکری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خانواده‌های متوسط به بالا و در منطقه شمالی شهر تهران بعضی از خانواده‌ها دو تا چهار ماشین دارند و خودروسازان نیز بدون رقابت خودروهای خود را تولید و در بازار عرضه می‌کنند.

سیستم‌های اعمال قانون پلیس در خصوص ثبت تخلفات درست کار نمی‌کنند

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: در اجرای اعمال قانون نیز مشکلاتی داریم به این صورت که بعضی از کارشناسان معتقدند سیستم‌های اعمال قانون راهنمایی و رانندگی در خصوص ثبت تخلفات درست کار نمی‌کنند و نمونه‌هایی نیز برای اثبات این موضوع ارائه کردند.

وی یادآور شد: فیزیک راهنمایی و رانندگی باید قدرتمند‌تر باشد نه منفعل و بدون اعمال قانون؛ نحوه برخورد و تذکر توسط پرسنل راهنمایی و رانندگی باید قاطعانه‌تر باشد. در بعضی از مواقع نیز جریمه صد هزار تومانی برای افراد متخلف اثری ندارد و باید خودروی آنها یک ماه توقیف شود.

شاکری یادآور شد: دولت عقب‌افتادگی‌های خود درباره تعهداتی که در حمل و نقل عمومی داشته است را برآورده کند تا با توسعه حمل و نقل شاهد کاهش ترافیک باشیم.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: شهرداری تهران نیز در ساخت و ساز توجه بیشتری را داشته باشد و معاونت حمل و نقل ترافیک با توجه به پیوست‌های ترافیکی در صدور پروانه ساخت تایید  کننده باشد.