علی محمد آدابی، رئیس سازمان نظام پرستاری در مراسم روز دانشجو گفت: نگذاشتیم بحث‌های پرستاری یک‌ساله که توسط یک‌سری از انقلابیون که البته نیت بدی نداشتند و می‌‌گفتند چرا یک پزشک باید 6_7 سال درس بخواند و بشود پزشک عمومی، در حالی که دو سه سال کافی است و همچنین یک پرستار نیاز نیست 4 سال درس بخواند، یک‌سال هم کافی است(8 ماه تئوری و 4 ماه عملی ) و بهیار نیز 6 ماه کفایت می‌کند(4 ماه تئوری و 2 ماه عملی).

وی افزود: اما این قضیه، با منطق جور در نمی‌آمد زیرا ما مانند شما هر ترم 20 واحد درس پاس می‌کردیم و سخت بود و نمی‌شد که هیچ بخشی را فروگذار کرده و مطالعه نکنند، لذا  در سال 71_72 جانانه ایستادیم و نگذاشتیم این بحث پرستاری یک ساله، جریان بگیرد. بعلاوه اینکه از آن طرف مطلقا هیچ بحثی راجع به 2 سال و نیمه کردن پزشکی نبود و به هرحال تلاشمان را کردیم که جلوی این قضیه را بگیریم.

آدابی گفت: نظام پرستاری تشکیل شد و تکمیل پیدا کرد و عده‌ای هم که از ابتدا همراه ما بودند و مانع این جریان پزشک سالار و تربیت پرستاری یک‌ساله بودند، متاسفانه در این زمان به مرور جذب سیستم پزشک سالار شدند و عملا با حکم اینکه آهن را با آهن می‌برند، سیستم پزشک سالار تصمیم گرفت که سر پرستاری را به دست و وسیله پرستاری ببرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: این‌کار من را یاد قطعه‌ای از فیلم میرزا کوچک خان جنگلی می‌اندازد، میرزا کوچک خان با دو بادیگارد خود  پیش نماینده سفیر انگلیس در چادری رفت، موقعی که صحبت‌ها تمام شد و میرزا به همراه بادیگاردها خواست بیرون رود، سفیر انگلیس دست خود را در جیبش کرد، به محض اینکار دو بادیگارد برگشتند، سفیر انگلیس گفت نگران نباشید این پیپمه که می‌خواهم دود کنم و اگر بخواهیم یک روز سر او (میرزا) را ببریم، این‌کار را به‌وسیله یکی از شما دو نفر انجام خواهیم داد.

وی افزود: سیاست ماکیاولی و انگلیسی ایجاب کرد که سر پرستاری به وسیله خود پرستاری در وزارت‌خانه توسط افرادی که تحت عنوان معاونت پرستاری نهادینه شدند،بریده شود. 

آدابی گفت: اما همه ما محکم ایستاده‌ایم و نخواهیم گذاشت که این اتفاق شوم بیفتد، این آینده شماست عزیزان، ما برای آینده خود جنگیدیم و ایستادگی کردیم و به خواسته‌های خود در پرستاری به آنچه که می‌خواستیم و حتی بهتر از آن رسیدیم، لیکن هم اکنون نوبت شماست و من بعد از ربع قرن نباید برای این موضوع بجنگم، من باید بشینم و برای شهامت، شعر و شعور شما کف بزنم.

وی اضافه کرد: دروغ؛ چیزی است که پشت این کشور را در اعصار مختلف شکسته و نگذاشته است شرایطی بهتر از کشورهای اروپایی داشته باشیم.

آدابی گفت: امیدوارم این مسئله باعث شرم دولت مردانی شود که به ویژه در نظام سلامت با دروغ‌هایشان و شعارهای پوپولستی‌شان، منابع کثیر کشور را به تاراج بردند ولی ندای مردم سالاری سر می‌دهند. 

وی تصریح کرد: من شعر و شعور و احساس را خیلی بیشتر از دوره خودمان می‌بینم و انتظاری که از دانشجویان عزیز در این راه می‌رود این است که علم آن‌ها با بینش هم همراه باشد، دانشجو به گفته شهید مظلوم بهشتی موذن جامعه است و اگر دانشجو خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: انگ سیاسی به دانشجو نمی‌خورد و اگر دانشجو سیاسی هم باشد ایرادی ندارد،‌ سیاست چیست مگر سیستم پزشکی، نان سیاست را نمی‌خورد، مگر با حضور نمایندگان کثیرشان در مجلس، قوانین را به نفع خودشان ثبت و ضبط نکردند و بهره چند ده هزار میلیاردی سالانه خود را نمی‌برند.

وی افزود: دانشجو باید بینش داشته باشد و در کنار خوب درس خواندن، باید رفتار یک روشنفکر را داشته باشد ، دانشجو مصداق روشنفکری جامعه است و در تمام کشورها و مکاتب، پرستاران کشور جزو قشر روشنفکر آن جامعه است.

آدابی گفت: برای اینکه روشنفکر باشید در کنار دانش باید بسته تقویت جسمی و روحی خود را به همراه داشته باشید، دروغ محتاج ظلم است و کسی به ظلم احتیاج دارد که ضعیف باشد اینکه چرا ملت و دولت ما دروغ می‌گویند از ضعف آن‌هاست و ضعیف نباشیم.

وی اضافه کرد: اگر دانشجو، پرستار قوی باشد هرگز محتاج دروغ و ظلم در حق خودش و دیگران نیست و یک نکته عجیب از رفتار دولتمردان در نظام سلامت که بر اساس فلسفه ماکیاولی است؛ این فلسفه اعتقاد به اخلاق دوگانه دارد و می‌گوید پشت تریبون از مردم، تقوا و عدالت بگویید و در عمل خلاف انجام دهید در غیر اینصورت نمی‌توانید سلطه داشته باشید.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: جای تعجب اینجاست که ماکیاولی که این شیوه را به آقایان درس می‌داد، خودش اعتقاد به دروغ بودن این قضیه داشت اما این افراد به مصداق ملانصرالدین که گفت پشت کوه آش می‌دهند و همه مردم را به آن سمت دواند و در نهایت خود نیز دروغ خود را باور کرد و این برای من عجیب است که سیاستمداران ایرانی دروغی می‌گویند و آنچنان روی این دروغ تاکید می کنند که خود نیز باور می‌کنند که مردم دار هستند یا خصایص دیگر مثلا باور کرده‌اند که به فکر مردم مناطق محروم هستند.

آدابی گفت: در طرح تحول نظام سلامت، سالانه بیش از ده هزار میلیارد تومان به جیب کمتر از 9 هزار نفر می‌رود و این فاصله طبقاتی را ایجاد می‌کند، ما اگر بخواهیم در جامعه‌ای مسالمت آمیز زندگی کنیم تفاوت حداقل و حداکثر، باید هفت برابر باشد و نه بیشتر، و آن‌هم هفت برابر حداقل نه هفت برابر قشر متوسط رو به بالای جامعه.

وی ادامه داد: پزشکان متخصص و فوق تخصص نباید 2 تا 3 برابر بیشتر از شما پرستاران دریافتی داشته باشند و اگر این دریافتی را داشته باشند با ضرس قاطع می‌گویم که دزد هستند و دزد باید بترسد.

رئیس سازمان نظام پرستاری  در پایان گفت: البته امیدورام این مانع همکاری صمیمانه شما با تیم پزشکی نشود. ما باید با تیم پزشکی همکاری کرده و نظام سلامت را پیش ببریم، لیکن مراقب مافیای پشت صحنه که به دنبال چپاول مال مردم است باشیم.