به گزارش پارس ، به نقل ازباشگاه خبرنگاران، محور عملیاتی پاسگاه زید، تیر ماه ۱۳۶۱، در عملیات رمضان و در گرمای شدید شلمچه، رزمنده ای پیکر پاک یک شهید را در آغوش گرفته و برای انتقال به پشت جبهه می برد.
به راستی نوشتن از شهدا سخت دشوار است، چگونه می توان سِّر آفتاب تابان را در کلمات جستجو کرد، عقل در می ماند و تنها عشق است که معنای بانگ الرّحیل را معنا می کند، باید رفت، عقل می گوید بمان و عشق می گوید برو، و عقل و عشق را خدا آفرید تا انسان با انتخاب میان این دو معنا شود.

صبح شد و قافله ی عشق عازم سفر به عرش ملکوت شد، خدایا، چگونه تو باب رحمت خاص را بر آنان گشودی؟ ، راهی که این قافله پیمود، تنها از عشق برمی خیزد و بانگ الرّحیل در صبح و از کربلا متجلی می شود، به راستی این راحلان کاروان نور به کدامین دعوت لبیک گفتند؟ به حرف عاقلان که می گفتند بمان وقعی نگذاشتند و به امام (ره) لبیک گفتند، زیرا امام عاشقان، به درستی واژه ی عشق را برای آنان معنا کرده بود و باب شیدایی را بر مشتاقان لقای حق نشان داده بود. از این رو بود که سینه ها سرشار از آسمان عشق شد، و قلب ها چون چشمه ی خورشید جوشید.
یاران امام شتاب کنید که ما همگی مسافریم و کربلا در این زمان انتظار می کشد تا خود را از دام وابستگی های دنیای فانی جدا کنید و زنجیر اسارت خاک را از پا بگشایید و در رکاب امام عشق قرار گیرید…
در عکس، شیر مردی از قافله ی عشق را ببین که چگونه مسافر این دیار را در آغوش گرفته است، انگار ملائک بالهای خود را در زیر پیکر پاک شهید گسترانده اند و همگی به کمک آمده اند تا سبک بالی عاشق را درلیلة القدرعملیات رمضان به دست قافله سالار و امام شهدا برسانند، این جاذبه ی عشق است که قطرات خون امام خود را در گذر زمان همچون ستارگان در دل کهکشان پاشیده است و ره جویان عشق، چه زیبا این مسیر را دریافتند و راه قبله ی نور را با کلمات امام راحل فهمیدند و قدم در وادی شهادت گذاشتند. ای هم سفران معراج حسین، شما برگزیدگان تاریخ خدایید و از این روست که حسین شما را در معراج عشق پذیرفته است. راز این انتخاب را کسی خواهد فهمید تا بال در بال کبوتران حرم اُنس بیفکند و چه زیبا توانستید در این معنا غوطه ور شوید. کلام برای درک این معنا عاجز است و بازکننده ی این راز، تنها سکوت است و نه کلام.
پ. ن.
۱- عملیات رمضان با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی در محور شرق بصره انجام شد، صدام پس از اشغال خرمشهر، قصد داشت جنگ را خاتمه داده و امتیاز خرمشهر را برای خود نگهدارد. از سوی دیگر فرماندهان ایرانی با اطلاع از این قصد بر آن شدند تا با فتح منطقه ای از خاک عراق و گرفتن امتیاز اراضی، پایان عادلانه ای به جنگ بدهند. به این ترتیب عملیات « رمضان» در چهار محور و پنج مرحله از سوی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی شد.
۲- شهید آوینی می فرماید: " آری آن قافله، قافله ی عشق است و این راه، راهی فراخور هر مهاجر در همه ی تاریخ. هجرت مقدمه ی جهاد است و مردان حق راهرگز سزاوار نیست که راهی جز این در پبش گیرند… می گویند که گناه کاران رانمی پذیرند؟ آری، گناه کاران را در این قافله راهی نیست… اما پشیمانان را می پذیرند. آدم نیز در این قافله ملازم رکاب حسین است، که او سر سلسله ی خیل پشیمانان است، و اگر نبود باب توبه ای که خداوند با خون حسین میان زمین و آسمان گشوده است، آدم نیز دهشت زده و رها شده و سرگردان، در این برهوت گم گشتگی وامی ماند. "
۳- گل واژه های این مطلب از شهید آوینی است.