سیدجلال حسینی، در خصوص شرایط تیم فوتبال پرسپولیس، استعفای رسول خطیبی از سرمربیگری ماشین‌سازی، داوری‌های لیگ، عصبانی‌ شدن‌های او و موارد مختلف صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.

* با برد مقابل ماشین‌سازی باز هم به صدر جدول برگشتید. در این باره صحبت کن.

خوشبختانه شرایط ما بد نیست و بعد از بازی با پیکان به دلیل فاصله مناسب بازی‌ها توانستیم خوب تمرین کنیم و با آمادگی به مصاف ماشین‌سازی برویم. البته ما در هر بازی با نهایت تمرکز و آمادگی وارد مسابقه می‌شویم. موضوع دیگر این بود که هر تیمی که با ما بازی داشت قبلش با ماشین‌سازی بازی کرده بود و به همین دلیل بیشترین بازی‌هایی که در جلسات آنالیز دیده بودیم همین بازی‌های ماشین‌سازی بود. آنها در همه بازی‌هایشان نشان داده بودند می‌توانستند برنده باشند. مثل همین بازی مقابل ما. آنها موقعیت‌های خوبی داشتند که خوشبختانه از دست دادند و ما هم با همه وجود بازی کردیم تا در نهایت با برد به صدر جدول برسیم. مطمئنا برای ادامه این روند باید تلاش خودمان را بیشتر کنیم تا بتوانیم با گرفتن ۳ امتیاز هوادارانمان را شاد کنیم.

* رسول خطیبی همبازی خودت در تیم ملی بوده و باخت به پرسپولیس باعث شد او از سرمربیگری ماشین‌سازی استعفا بدهد. 

رسول زمانی که فوتبال بازی می‌کرد نشان داد که فوتبالیست بزرگی است و الان هم یک مربی کاربلد است اما متاسفانه در فوتبال ما شرایط به گونه‌ای است که مدیران کم تحمل شده‌اند و اجازه مربی‌سازی نمی‌دهند. همانطور که باید به بازیکنان جوان فرصت بازی داد باید به مربیان جوان هم فرصت داد اما در این مدت رسول را خیلی تحت فشار گذاشتند. دیدید که آنها مقابل استقلال چقدر خوب بازی کردند و حتی مقابل ما شانس برنده شدن داشتند اما با بدشانسی تا اینجا نتیجه نگرفتند. متاسفانه مدیران ما به دنبال حمایت از مربیان جوان نیستند و واقعا استعفای خطیبی مرا ناراحت کرد اما این مسائل در فوتبال ما طبیعی است. رسول تیم جوان و خوبی ساخته بود.

* البته فرصت دادن به داور جوان در بازی با ماشین‌سازی نزدیک بود کار دست شما بدهد.

دیدید که من بعد از آن صحنه پنالتی هم هیچ اعتراضی نکردم چون دوست ندارم با اعتراض‌هایم داور بازی را تحت فشار بگذارم. به هر حال در برخی از صحنه‌ها با سوت‌های اشتباه تیم‌ها ضرر می‌کنند و اگر آن پنالتی گل می‌شد ما واقعا تحت فشار قرار می‌گرفتیم. با این همه دوست ندارم چیزی را گردن داور بیندازم. در آن صحنه من همه تلاشم را کردم تا بیرون از محوطه ۱۸ قدم بازیکن حریف را متوقف کنم اما به هر حال فوتبال از این دست اتفاقات زیاد دارد. در آن شرایط حساس فکر می‌کردم اگر این توپ گل می‌شد باید چه می‌کردیم؟ با این همه من برای محمدرضا فغانی که داور جوانی است و از فیزیک بدنی خوبی بهره می‌برد، آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم مثل علیرضا فغانی برادرش به موفقیت‌های زیادی برسد. 

* چند وقتی است که گفته می‌شود سیدجلال حسینی عصبی است و این موضوع در زمین بازی و حتی مصاحبه‌هایش به وضوح دیده می‌شود. خودت این قضیه را قبول داری؟

نمی‌دانم چرا این حرف‌ها را درست کرده‌اند چون من نه مصاحبه تندی انجام داده‌ام و نه در بازی اعتراض‌های زیادی کرده‌ام. دوست دارم اگر اشتباهی انجام داده‌ام به من بگویید. در بازی با پیکان داور محمد انصاری مدافع سرزن ما را به سمت خودش فرا خواند تا به دلیل خطایی که وجود نداشت، به او کارت زرد بدهد و ما هم هیچ اعتراضی نکردیم. بازیکن ما هم به سمت داور رفت تا به او احترام بگذارد و کارت زردش را بگیرد. در این شرایط قانونی وجود دارد که وقتی داور مشغول یادداشت اسم بازیکن است بازی باید با سوت او آغاز شود اما بازیکنان پیکان بدون سوت داور بازی را آغاز کردند و این در حالی است که مدافع سرزن ما پیش داور بود و من از این موضوع ناراحت شدم و به داور گفتم چرا این کار را می‌کنی؟ این قانونی است که همه ما در فوتبال فرا گرفته‌ایم و کم مانده بود در آن صحنه دروازه ما بازی شود که اگر گل می‌خوردیم، می‌باختیم. این موضوع اعتراض ندارد؟ به خاطر همین اعتراض من کارت زرد گرفتم. این مسئله‌ای نیست که من بخواهم درباره‌اش حرف بزنم چرا که کارشناسان بهتر می‌توانند در این باره صحبت کنند. 

* یعنی تمام اعتراض تو به این صحنه بود؟

بله دقیقا! خود ما بیشتر مواقع جلوی توپ می‌ایستیم یا داور باید جلوی توپ بایستد تا تیمی که خطا داده دیوار دفاعی بچیند اما در آن صحنه نزدیک بود گل بخوریم و امیدوارم این مسائل بررسی شود. در همان صحنه بوژیدار دروازه‌بان ما مشغول چیدن خط دفاعی بود و کنار تیر دروازه قرار داشت که این شرایط نزدیک بود کار دست‌مان بدهد. از طرف دیگر متاسفانه برخی کارشناسان صحبت‌هایی می‌کنند که تیم را تحت فشار می‌گذارند. خیلی از مواقع داوران در بازی‌های دیگر اشتباهی می‌کنند اما به چشم نمی‌آید اما در بازی‌های پرسپولیس و حتی استقلال همین مسائل و نظرات کارشناسی باعث می‌شود تا هواداران به جان هم بیفتند. بازیکن حریف با دست پیراهن و شورت ربیع‌خواه را گرفته بود و او را دور زد اما ما مدافعان تا بخواهیم چنین کاری بکنیم خیلی زود کارت زرد می‌گیریم اما مهاجمان جدیدا یاد گرفته‌اند لباس بازیکن مدافع را بکشند و او را دور بزنند. 

* به عنوان کاپیتان پرسپولیس بگو چرا این تیم در بازی‌های اخیرش اینقدر کم گل می‌زند؟

به هر حال شرایط بازی‌ها حساس است و نمی‌توان در هر بازی چندین گل زد. شما ببینید اکثر تیم‌ها مقابل ما بسته بازی می‌کنند. همین تیم ماشین‌سازی با سوت ابتدایی بازی دفاعی شد و چشم به ضدحملات دوخته بود. در بازی‌های بیرون از خانه هم شرایط برای ما همین گونه است. در بازی با پیکان ما چندین بار آفسایدگیری کردیم و این نشان می‌دهد این ریسک را به جان می‌خریم و جلو بازی می‌کنیم چون تیم ما هجومی است و همین مسئله برای ما خطرناک است چرا که یک نیمه زمین را به حریف می‌دهیم. این موضوع باعث می‌شود دوندگی بازیکنان ما بیشتر شود چون حریفان در فضایی کوچک پرس می‌کنند و این موضوع دوندگی تیم ما را بیشتر می‌کند. خوشبختانه با اینکه کم گل می‌زنیم اما بازی‌ها را با برد پشت سر می‌گذاریم. شما ببینید در بازی رئال و بارسا و حتی منچسترسیتی با وجود خلق موقعیت‌های زیاد بازی‌ها کم گل می‌شوند و اینطور نیست هر بازی تیم‌ها جشنواره گل به راه بیندازند.

* طارمی باز هم تحت فشار قرار گرفت و انتقادهای زیادی به خاطر گل نزدن‌های او علیه این بازیکن مطرح شده است. به عنوان کاپیتان تیم در این خصوص چه نظری داری؟

طارمی از نظر من بهترین بازیکن خط حمله است و واقعا به عنوان یک مهاجم خطرناک عمل می‌کند. او در تمرینات و بازی‌ها تلاش بسیار زیادی انجام می‌دهد و خودش را بارها در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد. من تا به حال مهاجمی مثل طارمی ندیدم که این همه موقعیت بسازد و میزان دوندگی‌اش اینقدر بالا باشد اما این را هم در نظر بگیرید که مدافعان حریف واقعا فضا را می‌بندند و موقعیتی به مهاجمی مثل طارمی نمی‌دهند. من خودم یک مدافع هستم و می‌دانم که وقتی تیمی در فاز دفاعی بازی کند چقدر کار برای این مهاجم به مشکل می‌خورد اما طارمی شخصی است که برای موفقیت همه کار می‌کند مثل سایر بازیکنان.

* پرسپولیس چندین بازی است که گل نخورده است. فکر می‌کنی این روند تا کی ادامه پیدا کند؟

وجود علیرضا بیرانوند برای ما بسیار تاثیرگذار و مهم است اما در این چند بازی که او نبوده ما روند گل نخوردنمان را حفظ کردیم همانطور که در بازی با ماشین‌سازی انصاری غایب بود و ما باز هم گل نخوردیم. خوشبختانه همه بازیکنان تیم تلاش زیادی می‌کنند تا گلی دریافت نکنیم و نباید از تلاش‌های کمال کامیابی‌نیا چشم بپوشیم. چرا که او با دوندگی بسیار زیادش اجازه موقعیت به حریفان نمی‌دهد. من واقعا نمی‌دانم رکورد گل نخوردن ما چیست و اگر گل نخوریم چه اتفاقی می‌افتد و به چه رکوردی می‌رسیم اما همه تمرکز ما موفقیت پرسپولیس و خوشحالی هواداران است. 

* این هفته با پدیده‌ای بازی دارید که معمولا مقابل تیم‌های بزرگ خوب نتیجه می‌گیرد. فکر می‌کنی بازی مقابل این تیم برای شما چطور خواهد بود؟

من یک نیمه بازی پدیده مقابل تراکتورسازی را دیدم و باید بگویم آنها بازیکنان خوبی دارند و از یک سرمربی مثل رضا مهاجری سود می‌برد که شناخت خوبی از لیگ برتری دارد و این موضوع کار ما سخت می‌کند. ما خودمان را آماده یک بازی سخت در مشهد کرده‌ایم. پدیده بازیکنان باتجربه‌ای دارد و از طرفی شرایط ما هم حساس است. امیدوارم با حمایت هواداران در مشهد بازی خوبی انجام دهیم. ما چه یک هوادار داشته باشیم و هزاران هوادار برای خوشحالی آنها تلاش می‌کنیم.

* پرسپولیس قادر خواهد بود روند صدرنشینی‌اش را حفظ کند؟ 

واقعا کار سختی است. شما دیدید که ما هفته گذشته صدر جدول را به تراکتورسازی دادیم و این هفته آن را پس گرفتیم. ما رقبای سرسختی مثل ذوب‌آهن، فولاد، استقلال و حتی سپاهان داریم و نمی‌توانیم از الان خودمان را به صدرنشینی دلخوش کنیم. به نظرم این هفته شرایط خاصی بر لیگ حاکم خواهد بود.

* صحبت از ترانسفر شدن محمد انصاری به گوش می‌رسد. به عنوان بازیکنی که تجربه بازی در خارج از کشور را داری این انتقال احتمالی را چطور ارزیابی می‌کنی؟

به نظرم بهترین تصمیم در این باره مسئولان باشگاه و سرمربی تیم هستند و آنها  می‌توانند به این سؤال پاسخ دهند. انصاری جزو بازیکنان خوب ما است و نشان داده که شرایط خوبی برای پیشرفت کردن دارد. با این همه امیدوارم او تمرکزش را از دست ندهد و در حال حاضر همه فکر و ذکرش به پرسپولیس باشد. 

* موضوع طلبت از باشگاه نفت به کجا رسید؟

متاسفانه در فوتبال ما شرایط به گونه‌ای است که بازیکنان خارجی با یک شکایت به پولشان می‌رسند اما بازیکنان ایرانی نمی‌دانند به کجا پناه ببرند. من یک سال در نفت بازی کردم و سختی‌های زیادی به جان خریدم اما الان کسی پاسخگوی من نیست. مطمئن باشید تا آخر کار پیگیر موضوع هستم و به دنبال راه حلی هستیم تا شرایط برای بازیکنان بهتر شود. با برخی دوستان که کاپیتان‌های تیم‌های دیگر هستند صحبت‌هایی کردیم تا اگر شرایط اینگونه ادامه پیدا کرد در لیگ بازی نکنیم. این موضوعی است که در حال بررسی آن هستیم. 

* به چه نتیجه‌ای هم رسیده‌اید؟

با برخی‌ها که صحبت کرده‌ام اما به هر حال برخی تیم‌ها شرایط حساسی دارند و شاید نتوانند این کار را انجام دهند. ما بازیکنان می‌دانیم که اتحادیه فوتبال هیچ کاری برای ما نمی‌تواند انجام دهد و باید خودمان حق خودمان را بگیریم. یکسری بازیکن خارجی به فوتبال ما می‌آیند و در حدی نیستند که چنین پول‌هایی بگیرند اما خیلی راحت شکایت کرده و تا دلار آخر را هم دریافت می‌کنند آن هم در حالی که در اندازه گرفتن این پول‌ها نیستند اما بازیکنان ایرانی به حق‌شان نمی‌رسند. در این میان کسی هم جوابگوی ما نیست. اگر هم حرفی بزنیم یا اعتراضی بکنیم خیلی راحت محروم می‌شویم. ما تصمیم به انجام بازی نکرده گرفته‌ایم و تا وقتی این کار را انجام ندهیم مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد. برخی از مدیران از مدیریت فقط کت و شلوار پوشیدن یاد گرفته‌اند و وقتی تیم به مشکل می‌خورد آنها هم غیب می‌شوند. متاسفانه در حد و اندازه‌ای هم نیستند که بخواهیم جواب‌شان را بدهیم. هیچ جای دنیا اینگونه تیم‌داری نمی‌کنند. امیدوارم هر چه زودتر این مسئله حل شود.