به گزارش پارس به نقل از مهر، معمولا در آغاز هر سال ثبت نام حج تمتع شروع می شود به همین دلیل تعداد زیادی از متقاضیان که سالها برای رفتن به این سفر معنوی انتظار کشیده اند منتظر این زمان هستند تا بتوانند هرچه سریعتر برای ثبت نام در کاروانها قبل از تکمیل آن اقدام کنند.

برای ثبت نام تمتع هر سال قیمت متفاوتی نسبت به سال قبل اعلام می شود که البته این تفاوت طی سالهای گذشته خیلی زیاد نبوده و متقاضیان براساس همان مبلغ قبلی برنامه ریزی کرده و برای سفر حج آماده می شدند اما این درحالی است که در سال ۹۲ سازمان حج و زیارت به یکباره از افزایش دو برابری قیمتها خبر داد که این موضوع بسیاری از مشتاقان زیارت خانه خدا را ناراحت و نگران کرد.

هزینه تمتع در سال ۸۵ حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در سال ۹۱ به حداقل ۴.۵ میلیون و حداکثر ۶ میلیون تومان رسید و با این حساب در سال ۹۲ نیز این قیمت باید حدود یکی میلیون تومان بیشتر می شد اما به یک باره با تغییر دلاز و ارز هزینه تمتع به حدود ۹ تا ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت یعنی بیش از دو برابر شده است.

یعنی اگر یک زوج که بیش از ۷ سال است در انتظار اعزام به حج بودند بخواهند برای سفر ثبت نام کنند در یک شرایط ایده آل باید حدود ۲۴ میلیون تومان بپردازند که با در نظر گرفتن سایر هزینه های سفر، سوغات، ولیمه و… این مبلغ به بیش از ۳۰ میلیون تومان می رسد و طبیعتا در شرایط فعلی جامعه برای هر خانواده ای امکانپذیر نیست و همین امر باعث انصراف آنان از کاروانها می شود.

بازار کساد دلالان حج

آمارهای سازمان حج نیز این موضوع را تایید می کند بطوریکه با گذشت حدود یک هفته از آغاز ثبت نام ها هنوز حدود نیمی از کاروانها خالی است در حالی که طی سالهای گذشته فقط طی چند روز تظرفیت تمامی کاروانها تکمیل می شد.

دراین میان دلالان خرید و فروش غیر قانونی فیش حج نیز کارشان کساد شده بطوریکه اگر آنان می توانستند سال گذشته که قیمت حج ۶ میلیون تومان بود فیشها را خارج از نوبت ۱۲ میلیون تومان بفروشند امسال باید طبیعتا دو برابر فیش ها را واگذار کنند.

کارشناسان معتقدند که با روند افزایشی هزینه های حج تمتع دیگر کمتر شاهد خرید و فروش غیرقانونی فیش های حج خواهیم بود و از سوی دیگر چنانچه هزینه ها هر سال اینقدر افزایش یابد دیگر کسی بر خلاف تمایل خود امکان سفر را نخواهد داشت.

افزایش دو برابری قیمت حج

معاون حج سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حداقل قیمت برای اعزام به تمتع در سال جاری ۹ میلیون و حداکثر ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است گفت: این رقم در سال گذشته حداقل ۴ میلیون و ۵۰۰ و حداکثر ۶ میلیون تومان بود.

غلامرضا رضایی تاکید کرد: در سال جاری هیچ تغییری در هزینه هایی چون مسکن، تدارکات و تغذیه نداشته ایم اما آنچه باعث افزایش نرخ اعزام شده است افزایش بیش از ۲ برابری قیمت ارز، با توجه به تعلق نگرفتن ارز مرجع به سازمان حج بوده است.

وی افزود: سال گذشته دلار را با قیمت هزار و ۲۲۶ تومان تهیه می کردیم که امسال قیمت آن ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بوده و همین باعث افزایش قیمت اعزام شده است.

معاون حج سازمان حج با بیان این که ثبت نام کسانی که تا تاریخ ۲۰ آبان سال ۸۴ برای تمتع ودیعه گذاری کرده بودند از روز پنج شنبه آغاز شد و تا بعدازظهر شنبه از مجموع ۵۹ هزار و ۲۸۴ ظرفیتی که در کل کشور اعلام کرده بودیم ۲۹ هزار و ۵۱۲ نفر ثبت نام کردند، گفت: ۲۹ هزار و ۷۷۲ ظرفیت خالی وجود دارد که باید هرچه سریع تر نسبت به تکمیل ظرفیت از سوی زائران اقدام شود.

رایزنی برای کاهش هزینه های تمتع

وی تصریح کرد: زائران یک هفته مهلت دارند تا با واریز مبلغ موردنظر نسبت به ثبت نام در کاروانها اقدام کنند در غیر این صورت نام نویسی آن ها باطل و ظرفیت های جدید برای اعزام اعلام و فراخوان می شود.

البته مسئولان سازمان حج وزیارت از رایزنی با بانک مرکزی جهت استفاده از ارز مرجع برای کاهش هزینه های این سفر خبر داده و اعلام کردند که در صورت موافقت بانک مرکزی قیمت های حج تمتع، همچون سال گذشته خواهد شد.

به هر حال قیمتهای حج تمتع نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشت بطوریکه متقاضیان زیارت را برای رفتن به این سفر معنوی دچار مشکل کرده است که امیدواریم سازمان حج و زیارت بتواند با رایزنی با مسئولان نسبت به کاهش این هزینه ها اقدام کرده و تعداد زیادی از مشتاقان حج را خوشحال و امیدوار کند که پس از سالها انتظار می توانند به این سفر بروند.