انگار این روزها تحرک بدنی جایی در برنامه دانشجویان ندارد به طوری که اگر همین چند واحد تربیت بدنی در دروس دانشگاهی نباشد، آمارهای اضافه وزن و کم تحرکی از آن چیزی که امروزه مشاهده می‌شود در بین دانشجویان به خصوص در میان دختران فراتر خواهد رفت.

 

دوران دانشجویی باید سرشار از نشاط و تحرک بدنی باشد که برنامه‌ریزی نامناسب مسئولان نظام آموزشی دانشجویان را وادار به حفظ مطالب درسی زیاد و کاهش تحرک و فعالیت های بدنی شان کرده است.

 

علی هاشمیان متخصص طب فیزیکی و ورزشی با اشاره به کم‌تحرکی دانشجویان اظهار داشت: متأسفانه در بین دانشجویان کشور و علی‌الخصوص دختران کم تحرکی و کاهش فعالیت‌های فیزیکی در حال تبدیل به یک معضل اصلی در کشور شده است و همین مسئله سلامت روح و روان جامعه را تهدید می‌کند.

 

دانشجویان دختر در حال چاق شدن هستند
وی بیان کرد: برای برطرف شدن مشکل کم تحرکی دانشجویان توجه ویژه خانواده‌ها و خود آنها لازم است، زیرا اگر به این مسئله دقت لازم را نداشته باشند و سیاستمداران کشور برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت ندهند دانشجویان دختر و پسر کشور در آینده‌ای نه چندان دور به اضافه وزن بالا و کم ‌تحرکی فیزیکی دچار می‌شوند.

 

هاشمیان ادامه داد: 60 درصد از دانشجویان ما از وزن متناسب برخوردارند و در میان 40 درصدی که مشکلات وزنی دارند ، 22 درصد دختران و 16 درصد پسران دچار اضافه وزن هستند. حدود 16 درصد پسران و 11.5 درصد دختران کم وزن و لاغر ، حدود 7 درصد پسران و 4 درصد دختران چاق محسوب می شوند کم تحرکی تند مزاجی می آورد.

 

وی یادآور شد: تأثیرات کم تحرکی در بین دانشجویان در روح و روان آنها به صورت منفی نمایان می‌شود به طوری که اگر فرد فعالیت‌های فیزیکی مناسبی نداشته باشد دچار تنگی نفس و اضافه وزن می‌شود و از این رو خلق و خویش تند و مزاجش ناسازگار با دیگران شده و این مسئله برای دانشجویان کشور با توجه به مقتضیات سنی و فعالیت‌های علمی‌شان مناسب نیست.

 

هاشمیان عنوان کرد: بدن افراد طوری تنظیم شده است که متابولیسم آن با فعالیت‌های فیزیکی تنظیم می‌شود و اگر دانشجویان فعالیت‌های ورزشی مناسبی نداشته باشند تعادل این متابولیسم بر هم می‌خورد و آنها دچار مشکلات متعددی می‌شوند.

 

حفظی بودن بیش از حد دروس اضافه وزن آورده است
وی ادامه داد: به دلیل حجم بالای مطالب تئوری در دروس دانشگاه‌های کشور دانشجویان و علی‌الخصوص دختران که درس خوان‌تر از پسران هستند برای حفظ و مطالعه نکات درسی خود مجبور به نشستن در مکانی هستند و این مسئله در درازمدت فعالیت‌های فیزیکی و تحرکشان را به شدت کاهش می‌دهد و این مسئله اضافه وزن را به دنبال دارد.

 

لزوم اجرای فعالیت های بدنی جز روس اصلی دانشگاه های کشور
هاشمیان ادامه داد: برای رفع مشکلات کم تحرکی دانشجویان دختر و پسر باید فعالیت‌های فیزیکی را جزو برنامه‌های اصلی دروس دانشگاهی قرار داد و همه افراد را ملزم به اجرای دقیق فعالیت‌های بدنی مناسب قرار داد تا مطالب تئوری درس‌هایشان ضربه‌ای به سلامت جسم و روح و روانشان نزند و فعالیت‌های فیزیکی آنها کاهش پیدا نکند.

 

وی ابراز داشت: وقتی که حجم دروس به صورت غیراصولی بالا باشد دانشجویان به ناچار از فعالیت‌های فیزیکی و تفریحات سالم خود کم می‌کنند و به حفظ این مطالب می‌پردازند و این کار تحرک لازم را از دانشجویان می‌گیرد.

 

25 درصد دانشجویان دختر دچار اضافه وزن هستند
هاشمیان تأکید کرد: برای افزایش فعالیت‌های فیزیکی و تحرک دانشجویان باید سیاستمداران با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب بتوانند جلوی این معضل آینده کشور را بگیرند زیرا که چاقی دانشجویان به خصوص دختر روز به روز در حال افزایش است و در حدود 25 درصد دانشجویان دختر دچار کم تحرکی و اضافه وزن هستند.

 

وی ادامه داد: داشتن برنامه ورزشی مناسب باید جزء وظایف اصلی دانشجویان دختر و پسر باشد تا کم تحرکی‌شان جبران شود و دچار اضافه وزن نشوند و این مسئله همت بالای مسئولان دانشگاهی و سیاست‌گذاران کشور را نیز می‌طلبد.

 

هاشمیان گفت: خانواده‌ها باید فرزندان را از همان دوران کودکی به ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیکی عادت دهند تا تحرک لازم و فعالیت‌های مناسب فیزیکی را در دوران بزرگسالی جزء برنامه اصلی خود قرار دهند.

 

وی گفت: متأسفانه سیاستمداران به مقوله ورزش در بین دانشجویان دختر و پسر توجه زیادی نمی‌کنند و همین مسئله سبب کم تحرکی این افراد در دوران دانشگاهی و سبب اضافه وزن و چاقی پس از پایان تحصیلاتشان می‌شود.

 

صادق غفوری متخصص داخلی با اشاره به مسواک نزدن دانشجویان دانشگاه اظهار داشت: امروزه به خاطر تغییر سبک زندگی و عادات غذایی به وجود آمده در جامعه توجه به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد و بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین مسائل سلامت بدن محسوب می شود.

 

20 درصد دانشجویان مسواک نمی زنند 
وی بیان کرد: ‌در بررسی‌های انجام شده در پرونده‌های بهداشتی دانشجویان کشور متأسفانه 20 درصد از دانشجویان پسر اصلا مسواک نمی‌زنند که در بین افراد تحصیل کرده در حدود 30 درصد به صورت نامنظم مسواک می‌زنند و این مسئله سبب بروز بیماری‌های دهان و دندان در بین افراد تحصیل کرده می‌شود.

 

نهادینه نشدن فرهنگ مسواک زدن در بین دانشجویان 
غفوری ادامه داد: دانشجویان تحصیل کرده آموزش‌های خوبی در زمینه مراقبت‌های دهان و دندان از سوی خانواده‌ها و سازمان‌های ذیربط ندیده‌اند و به همین دلیل مسواک زدن به صورت یک کار عادت در ذهن آنها ایجاد نشده است.

 

وی یادآور شد: مسواک زدن نوعی کار فرهنگی محسوب می‌شود که آمارهای پرونده‌های دندانپزشکی نشان می‌دهد که این الگو و رفتار خوب در بین دانشجویان به خوبی نهادینه نشده است و آنها مراقبت بهداشتی را به صورت دقیق و منظم در زندگی روزمره‌شان انجام نمی‌دهند.

 

غفوری عنوان کرد: ‌دانشجویان امروزی که مسواک زدن را جزء برنامه اصلی خود قرار نمی‌دهند در آینده متأسفانه سرپرست خانوار می‌شوند و همین امر سبب مشکلاتی در فرهنگ‌سازی فرزندان این سرزمین در زمینه مسائل بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری آنها می‌شود.

 

بیماری های دهان و دندان پرهزینه است
وی ابراز داشت: متأسفانه پرهزینه‌ترین درمان بیماری‌ها مربوط به دندانپزشکی بوده که بیمه‌ها هیچ کدام از آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و مسواک نزدن هزینه‌های هنگفتی را به خانوار و کشور برای درمان سلامت دهان و دندان افراد جامعه تحمیل می‌کند.

 

غفوری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان مسواک زدن است که متأسفانه دانشجویان به دلیل بی‌اهمیت نشان دادن نسبت به این قضییه دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.

 

وی تأکید کرد: مسواک نزدن دانشجویان نشان دهنده آموزش نادرست آنها در دوران کودکی است که این کار مهم به صورت یک الگوی رفتاری در ذهن و فکرشان حک نشده است و همین امر در سنین بزرگسالی  سبب بروز بیماری‌های مختلف دهان و دندان در بین آنها می‌شود.

 

غفوری با اشاره به کم تحرکی دانشجویان افزود: به دلیل تغییر سبک زندگی و استفاده دانشجویان از غذاهای آماده و نداشتن برنامه ورزشی منظم فعالیت‌های فیزیکی آنها کم می‌شود و همین مسئله چاقی و اضافه وزن را در بین آنها به وجود می‌آورد.

 

وی گفت: دانشجویان امروزه به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی دارند که مسواک نزدن و اضافه وزن آنها ناشی از نهادینه نشدن یک الگوی رفتاری خوب از سوی والدین و سازمان‌های ذیربط است.

 

گفتنی است؛ متاسفانه در کشور به دلیل اجرای نادرست سیاست های فرهنگی مناسب و نهادینه نشدن الگوی رفتاری مفید دانشجویان از اضافه وزن و کم تحرکی رنج می برند و این مسئله معضل بزرگی در آینده گریبان گیر مسئولان کشور می شود.