به گزارش پارس ، دکتر غلامرضا آذری در گفت وگو با (ایسنا) ، با تأکید بر این که در سراسر دنیا رسانه ی بی طرف وجود ندارد اظهار کرد: در یک رسانه ی بی طرف، جهت گیری و سوگیری وجود ندارد، جهت گیری به این معناست که آن رسانه شخصا چه هدفی را مد نظر دارد و دوم این که صاحبان رسانه هرگونه که می خواهند در جهت اهداف خود حرکت می کنند.

او در پاسخ به این که آیا در ایران رسانه ی محافظه کار داریم و اساسا محافظه کاری رسانه یی مثبت است یا منفی؟ بیان کرد: از نظر من، شاید این محافظه کاری وجود داشته باشد و در این باره منفی و مثبت نداریم، چون منطق موضعی که آن رسانه می گیرد تعیین کننده است.

آذری درباره ی میزان تأثیر محدودیت ها بر بی طرفی یک رسانه، گفت: خط قرمز یا محدوده های ممنوعه تعیین کننده ی ارزش ها و قواعد خبری و کارکرد یک رسانه اند و این موضوع فقط منوط به کشور ما نیست. باید بپذیریم که ساختار رسانه یی کشور ما این است و اگر می خواهیم تغییری در آن ایجاد کنیم باید با هم اندیشی کمیته ای شامل مدیران، مسوولان، متخصصان رسانه یی، جامعه شناسان روان شناسان و فرهنگ شناسان این کار انجام شود. فقط چنین کمیته ای حق دارد ساختار رسانه یی را تغییر دهد و فقط کسانی می توانند برای رسانه سیاست گذاری کنند که در این زمینه تحصیل کرده اند.

او در پاسخ به این که جهت گیری رسانه ها چه تأثیراتی بر مخاطبان دارد؟ تصریح کرد: هر رسانه ای تعدادی مخالف و تعدادی موافق دارد، اگر تعداد مخالفان بیشتر باشد طبیعی است که آن رسانه ماندگاری نخواهد داشت، برعکس این موضوع هم صادق است و اگر رسانه ای معقول افتد و برنامه و اعتبار خبری بالایی داشته باشد، تأثیر بیشتری بر مخاطبان دارد و از دوام بیشتری نیز برخوردار است.

وی درباره ی این که بسیاری معتقدند بی طرف نبودن رسانه موجب ریزش مخاطبان آن می شود، توضیح داد: خیلی موافق این دیدگاه نیستم، به نظر من چنین نظری جای بحث فراوان دارد. مثلا در حال حاضر کتاب در اوج قدرت خودش است و دانشجویان ما کتاب کم می خوانند، ولی این دلیلی نمی شود که من برای کتاب تبلیغ نکنم، من می توانم تبلیغ کنم، ولی حق ندارم اجبار کنم.