رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که طرح مطالعاتی بازنگری تقسیم بندی مناطق شهری پایتخت در مرحله بررسی‌های غیررسمی در کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران به عنوان اظهارنظرهای کارشناسی قراردارد.

تقی‌پور با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی بازنگری تقسیم بندی مناطق شهری پایتخت توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شده است، تصریح کرد که این طرح مطالعاتی در مرحله نخست بررسی است که در این مرحله به صورت غیررسمی در اختیار کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته تا پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون‌ها و ارائه پیشنهادهای مشورتی کمیسیون‌های شورا، طرح مطالعاتی توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اصلاحات لازم انجام شده و در مرحله دوم در قالب لایحه و به صورت رسمی توسط شهرداری به شورای اسلامی شهر  تهران ارائه و این شورا برای تصویب آن اقدام و اظهارنظر می‌کند.

تقی‌پور با اشاره به اینکه این طرح با هر شش کمیسیون شورا مرتبط است، تأکید کرد که در هر شش کمیسیون شورا اعم از کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون عمران و حمل و نقل، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون شهرسازی و معماری، کمیسیون نظارت و حقوقی، کمیسیون سلامت و خدمات شهری این طرح مطالعاتی مطرح و در حال انجام بررسی‌های اولیه است و نظرات اصلاحی  و پیشنهادی به شهرداری ارائه خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره بر اینکه تا پایان دوره فعالیت شورای حاضر، حدود 9 ماه باقی است، اظهار امیدواری کرد که لایحه بازنگری تقسیم بندی مناطق شهری پایتخت پس از جمع بندی این طرح مطالعاتی توسط شهرداری تهران به شورای شهر چهارم ارائه و توسط اعضای این شورا برای تصویب بررسی خواهد شد.

 درخصوص نمای جدید از تهران براساس طرح تحقیقاتی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران پیشنهاد شده که تعداد مناطق شهری پایتخت از 22 منطقه فعلی به 11 منطقه کاهش پیدا کند. پیش از این و بر اساس طرح جامع، تهران شهری با 22 منطقه، 116 ناحیه و 376 محله معرفی شده که پیشنهاد شده تعداد مناطق با تفکیک مناطق بزرگ‌تر و ادغام مناطق کوچک‌تر و ایجاد مرزبندی کاهش یابد. بر این اساس مناطق پایتخت از 22 به 11 منطقه کاهش می‌یابد و تعداد نواحی از 116 به 161 و تعداد محلات از 376 به 539 محله افزایش می‌یابد. همچنین در این طرح پیشنهاد شده که «نام مناطق» جایگزین «شماره مناطق» ‌شود. بر این اساس شهر تهران شامل 11 منطقه با نام‌های پردیسان، تهران‌قدیم، چیتگر، راه‌آهن، شمیران، شهرری، عباس‌آباد، قصرفیروزه، لویزان، مهرآباد و یافت‌آباد خواهدشد.

بر اساس تغییرات پیشنهادی مناطق هم 8 منطقه فعلی پایتخت شامل مناطق پنج، هفت، 9، 11، 13، 15، 19 و 22 به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌شوند. همین‌طور منطقه چهار به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهر به سه قسمت تفکیک می‌شود. منطقه دو هم به چهار قسمت تجزیه خواهد شد. پردیسان بزرگ‌ترین منطقه مناطق جدید خواهد بود.