یک نفر از هر هشت نفر سالمند بالای ۶۵ سال دچار اختلالات فراموشی می‌شود. آلزایمر برای فرد و اطرافیانش نشانه‌های مشخصی دارد که می‌توان بااستناد به آن وقوع این بیماری را پیشبینی کرد.

نشانه‌های هشدار دهنده: حافظه و صحبت کردن

در مراحل ابتدایی آلزایمر معمولا حافظه کوتاه مدت دچار مشکل می‌شود و حافظه بلند مدت به خوبی به کار خود ادامه می‌دهد. عزیز شما ممکن است مکالمات را فراموش کند، ممکن است یک سوالی که را چندین بار تکرار کند. این بیماری می‌تواند صحبت کردن فرد را مختل کند و در به یادآوری کلمات رایج دچار مشکل شود.

نشانه‌های هشدار دهنده: رفتار

علاوه بر فراموشی، آلزایمز می‌تواند موجب گیجی و تغییر در رفتار شود. عزیز شما ممکن است رفتار و حالتش مرتبا تغییر کند. کسی که به سر و وضعش می‌رسید ممکن است ناگهان به ظاهر و لباسش بی‌تفاوت شود و حتی فراموش کند موهایش را بشوید.

این علائم را نادیده نگیرید

شاید سخت باشد که بخواهیم قبول کنیم عزیزمان ممکن است به آلزایمر مبتلا شده باشد، اما اگر این علائم را در فرد دیدید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. این علائم حتی می‌تواند مربوط به دیابت باشد. علاوه بر این داروهای مربوط به آلزایمر در مراحل ابتدایی بهتر جواب می‌دهند.

تشخیص آن چگونه است

این بیماری بیشتر از طریق توضیحاتی که به دکتر می‌دهید، تشخیص داده می‌شود. اما یک سری آزمایش‌های مغزی هستند که مهارت‌ها و قابلیت‌های فعلی مغز را تشخیص می‌دهد احتمال بیماری‌های دیگر مثل سکته یا تومور را رد می‌کند.

چه اتفاقی برای مغز می‌افتد

آلزایمر باعث می‌شود بافت و عصب‌های مغز از بین بروند. آسیب‌هایی که به مغز می‌رسد می‌تواند بر روی حافظه، تکلم و درک افراد تاثیر بگذارد.

چه چیزی در انتظار شماست

مسیر آلزایمر برای هر فرد متفاوت است. گاهی اوقات علائم آن خیلی سریع پیشرفت می‌کند و در عرض چند سال باعث فراموشی شدید و گیجی می‌شود. برای دیگران تغییرات به تدریج رخ می‌دهد. بعضی اوقات ۲۰ سال طول می‌کشد تا این بیماری مسیر خود را طی کند. بیشتر افراد ۳ تا ۹ سال پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند.

چگونه زندگی روزمره افراد تغییر می‌کند

آلزایمر بر روی تمرکز افراد تاثیر می‌گذارد، پس عزیز شما احتمالا نتواند کارهای روزمره‌ای مثل پختن یا پرداخت قبوض را انجام دهد. با پیشرفت علائم فرد مورد نظر اطرافیانش را نمی‌شناسد. ممکن است گم شود و یا از وسایل اشتباه برای انجام کارهایش استفاده کند، مثلا با چنگال موهایش را شانه بزند

آیا باید آن‌ها را از رانندگی منع کنیم؟

ناهماهنگی، فراموشی و گیجی ترکیبی هستند که رانندگی کردن افراد را خطرناک می‌کند. اگر فکر می‌کنید عزیزتان نباید رانندگی کند، حتما به او دلیلش را بگویید و او را از رانندگی منع کنید.

آیا با تمرین کردن می‌توان به آن‌ها کمک کرد؟

فعالیت فیزیکی می‌تواند ماهیچه‌های فرد را قوی کند و هماهنگی او را بیشتر کند. همچنین در روحیه او نیز تاثیر گذار است. با دکترش مشورت کنید تا بفهمید کدام ورزش برایش مفید است. فعالیت‌های تکرار شونده مثل پیاده روی، باغبانی و حتی تا کردن لباس‌ها می‌تواند به آن‌ها آرامش ببخشد.

چگونه درمان می‌شود؟

هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد و هیچ راهی نیست تا بتوان سرعت آسیب به عصب‌ها را کم کرد. اما داروهایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن آثار مخرب آلزایمر را کم کرد. حداقل با کمک آین داروها می‌توان افراد آلزایمری را برای مدت بیشتری مستقل نگه داشت که بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند.

نقش مراقب

اگر از کسی که آلزایمر دارد، مراقبت می‌کنید، باید بدانید که باید چندین نقش را برای وی ایفا کنید. باید برای هر کاری برای او یادداشت بگذارید (مثلا چراغ دستشویی را خاموش کن)، داروهایش را مرتبا به او یادآوری کنید.

تغییر رفتار

افرادی که اولین نشانه‌های آلزایمر در آن‌ها به وجود آمده است و متوجه می‌شوند که به آلزایمر دچار شده‌اند، در ابتدا دچار افسردگی می‌شوند. رفتارشان تغییر می‌کند و ممکن است پرخاشگر هم بشوند.

سندروم غروب

متخصصان هنوز نمی‌دانند چرا افراد مبتلا به آلزایمر در زمان غروب آفتاب دچار پریشانی و افسردگی می‌شوند. برای اینکه آثار این سندروم را کم کنید، سعی حواس فرد در ساعت‌های غروب آفتاب پرت کنید و او را مشغول به انجام کاری کنید.

وقتی عزیزتان شما را نمی‌شناسد

افراد زیادی که آلزایمر دارند، در به یاد آوردن اسم‌ها، حتی افراد خانواده‌شان مشکل دارند. یک راه حل موقت این است که عکس افراد خانواده و یا افراد نزدیک بهشان را جلوی چشم‌شان قرار دهید و اسم آن‌ها را در پشت آن بنویسید. به تدریج آن‌ها حتی نمی‌توانند خانواده‌شان را هم تشخیص دهند که این امر موجب ایجاد استرس در مراقبین فرد می‌شود.

نشانه‌های استرس برای افراد مراقب

مراقبت از افرادی که دچار آلزایمر هستند می‌تواند از نظر روحی و فیزیکی باعث آسیب شود. نشانه‌های استرسی که در افراد مراقب به وجود می‌آید شامل موارد زیر است:

عصبانیت، ناراحتی

سرد درد و کمردرد

عدم تمرکز

مشکل در خوابیدن

از خود مراقبت کنید

برای اینکه آسیب نبینید، هر روز حداقل چند دقیقه‌ای را به خود اختصاص دهید و به کارهایی که از آن لذت می‌برید، بپردازید. با دوستان‌تان در تماس باشید و یا حتی می‌توانید در گروه‌هایی که مربوط به مراقبت از افراد آلزایمری است، عضو شوید.

مدارک لازم

تا زمانی که عزیز شما فراموشی نگرفته است، مدارک وی را سر و سامان دهید (از جمله املاک و حقوق و ..)

مراقبت در خانه

بسیاری از افراد آلزایمری ترجیح می‌دهند تا جایی که ممکن است در خانه خود بمانند. آن‌ها حتما در کارهای روزانه خود دچار مشکل می‌شوند. پس حتما قبل از آن اطلاعات لازم را در مورد این کار جمع آوری کنید.

تجهیزات لازم

ممکن است روزی برسد که نگهداری از عزیزتان در خانه ممکن نباشد. اگر به پرستار ۲۴ ساعته نیازی نداشته باشد، شاید استفاده از یک سری تجهیزات بتواند کمک بسیاری کند.

مراحل پیشرفته

افراد آلزایمری که در مراحل پیشرفته بیماری هستند، شاید دیگر نتوانند حرف بزنند، راه بروند و یا به دیگران عکس العمل نشان بدهند. ممکن است بیماری‌شان بر روی ارگان‌های حیاتی بدن‌شان هم تاثیر بگذارد و مثلا نتوانند چیزی را ببلعند. شاید حالا وقت آن باشد که آن‌ها را به آسایشگاه ببرید تا مراقبت‌های پزشکی از آن‌ها شود

چگونه به کودکان کمک کنیم که شرایط را درک کنند

بچه‌ها در این شرایط شاید گیج شوند، بترسند و یا از فرد آلزایمری دور شوند. اول باید بدانیم عکسل عمل‌ها طبیعی است، باید سعی کنید پاسخ سوال‌های‌شان را به صبر و حوصله بدهیم. باید سعی کنید خاطرات خوبی که با آن فرد داشته‌اند را دوباره به یاد بیاورند.

آیا می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید

تحقیقات در زمینه پیشگیری از آلزایمر هنوز هم ادامه دارد، اما رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری موثر باشد. مصرف سبزیحات، خشکبار، ماهی ورزش مناسب می‌تواند این احتمال را کاهش دهد.