«سید حسن قاضی زاده هاشمی» در سخنرانی خود در این همایش بین المللی در شهر شانگهای در شرق چین گفت که این همایش می تواند به این موضوع کمک کند.

وی با اشاره به موضوع همایش که ارتقای سلامت و توسعه پایدار است یادآور شد که برای حصول این توسعه باید چهار مقوله مدیریت مطلوب، آگاهی از سلامت، شهرهای سالم و نهایتا کشور سلامت داشت.

وزیر بهداشت کشورمان گفت که اینها مقوله های کلیدی مرتبط با توسعه پایدار در سراسر جهان هستند و باید به آنها متعهد بود.

او با اشاره به اینکه برنامه توسعه پایدار سال 2030 به این مقوله ها نیز مربوط است، یادآور شد که همه کشورها، ملت ها و سازمان ها باید به این اهداف و دیگر برنامه هایی که تدوین شده است، پایبندی نشان دهند.

وی اضافه کرد، در ایران ارتباطات زیادی میان برخی از دستگاه ها برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و ارتقای سلامت وجود دارد و چندین ارگان و سازمان در این امور مشارکت و همکاری دارند.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی های بین المللی خوبی در باره سلامت در ایران وجود دارد، تصریح کرد: در ایران سازمان ها، نهادها و تشکیلات مختلفی در این باره با یکدیگر همکاری می کنند.

او از جمله به شورای عالی بهداشت و امنیت غذایی اشاره کرد که رئیس جمهوری، سه معاون وی، هشت وزیر و همچنین مسئولان پارلمانی و سازمان های غیردولتی در آن حضور دارند و تصمیم گیری های کلان برای برنامه های بهداشتی و پزشکی و سلامت مردم می گیرند و کار رسیدگی به معضلات بهداشتی را برعهده دارند.

به گفته وزیر بهداشت همین ساختار و مجریان برنامه های شهرهای سالم در ایران سیاستگذاری های مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی و سلامت جامعه را بر عهده داشته و بر اساس قانون دبیرخانه این شورا که مسوولیت کار را در 31 استان در اختیار دارد، سیاست بهداشتی در شراسر کشور و محلات و مناطق اجرامی شود.

وی تاکید کرد که به همین دلیل وزارت بهداشت برای اجرای برنامه هایش باید توافقنامه، بیانیه ها، اسناد و یادداشت تفاهماتی با 12 وزارتخانه و سازمان دولتی از جمله وزارت کشاورزی و ترابری و چند نهاد دیگر امضا کند.

وزیر بهداشت از دیگر موفقیت های ایران را جلوگیری از کشت توتون و جایگزین کردن محصولات دیگر دانست و گفت که در تولید مواد غذایی کم نمک و با شکر کمتر نیز ایران تلاش زیادی را شروع کرده است.

هاشمی یادآور شد که راه هایی نیز برای کاهش تصادفات رانندگی اندیشیده شده و با ایجاد کریدورهایی، با پارلمان برای افزایش مالیات بر توتون و تنباکو در سال جاری میلادی توافق شده است.

مقام عالی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که شهرداران و شهرداری ها به دلیل حضور مستمر در سطح جامعه در اجرای تصمیم گیری ها بسیار مهم هستند و نکته دیگر اینکه در وزارتخانه های دیگر در ایران هم نیروها و تیم های ویژه تشکیل شده است که بتوانند تصمیمات و سیاست های شورای عالی را اجرا کنند.

«سید حسن قاضی زاده هاشمی»‌ وزیر بهداشت و هیات همراه دیروز دوشنبه در راس هیاتی به منظور شرکت در نهمین کنفرانس جهانی ارتقاء سلامت وارد شهر شانگهای شد.