در دنیای پراضطراب و سراسر استرس امروز، آرامش و راحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند. اما برای رسیدن به آرامش تنها آرزو کافی نیست، بلکه باید قدم پیش نهاد و کاری کرد. آن چه در پی می آید برخی تکنیک های روانشناختی است که ضمن کمک به رفع تشویش و نگرانی، آرامش، نشاط و شادی را در زندگی ما رونق می بخشد.

 

علی ملازمانی، روانشناس، اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام در شرایط منفی و استرس‌زا محیط، کنترل افکار است.

 

وی افزود: افکار منفی پیرامون وقایع پیرامون سبب بروز اضطراب و احساس بد در آن‌ها شده عدم کنترل افکار منفی تسلط بر رفتار را از آن‌ها گرفته و فرد را نگران می‌کند.

 

این روانشناس عنوان کرد: افرادی که میزان انرژی منفی آن‌ها زیاد است برای رهایی از این حالت باید روزانه به مدت یک ساعت حتی بدون دلیل بخندند و با روی باز با اطرافیان و به خصوص خانواده خود مواجه شوند.

 

روانشناسان می گویند گرچه خلق و خوی شما بر حالت چهره تان هم اثر می گذارد اما گاهی این چهره شماست که حال تان را بهتر می کند و خلق تان را تغییر می دهد، پس حتی اگر در انبوه مشکلات غرق شده اید، بهانه های کوچکی برای خندیدن پیدا کنید و تا می توانید لبخند بزنید. خنده واقعا بر هر درد بی درمانی دواست.

 

زمانیکه بدحال و پریشان هستید برای اینکه استرس را از خود دور کنید نفس عمیقی بکشید، در مورد موقعیتتان فکر کنید و 5 کاری که می توانید انجام دهید را لیست کنید و به خودتان حتم دهید که می توانید از پس آنچه در ذهنتان است بربیایید و در آینده نه چندان دور نتیجه آن را خواهید دید.

 

ملازمانی گفت: گرفتن دوش آب خنک و پیاده‌روی در پارک و فضای آزاد به طور روزانه و نیز خوابیدن روی آب در استخر برای رهایی از استرس و افکار منفی و آرامش اعصاب و شادابی اکیدا توصیه می‌شود.

 

عواملی که باعث کاهش استرس می شوند سبب به دام انداختن فاکتورهای مضر استرس می شوند. گل تازه، تصویر افرادی که دوستشان دارید، تصویر مناظر زیبا، خوردن شکلات و یا افشانه های نعنایی و وانیلی بسیار به کاهش استرس کمک می کنند.

 

وی بیان‌داشت: زیبایی و توجه به ظاهر و آراستگی در افزایش روحیه فرد بسیار تاثیر گذار بوده و سبب تقویت روحیه فرد و احساس شادابی و تازگی در وی می‌شود.

 

این روانشناس تاکید کرد: این افراد باید توجه کنند، دعا و نیایش را در برنامه روزانه خود قرار داده و هرروز زمانی را برای خلوتذکردن با خدا و انجام عبادت کنار بگذارد چراکه در آرامش اعصاب فرد بسیار موثر است.

 

ملازمانی گفت: برنامه‌ریزی روزانه در کاهش استرس‌های روزانه فرد بسیار موثر است چرا که به آن‌ها آمادگی لازم برای رویارویی با مشکلات می‌دهد البته باید توجه کنند که در برابر ناملایمات صبر پیشه کرده و تاحد امکان از افراذی که به آن‌ها انرژی منفب می‌دهند دوری کنند.