به گزارش پارس ، به نقل از مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

جشن پایان دفع غیربهداشتی پسماندها/ مهمترین معضل مدیریت پسماند در شمال کشور

در اولین روز از هفته جاری قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه مدیریت پسماند مهمترین دستاورد سازمان محیط زیست در سالهای پس از انقلاب است گفت: به جز استانهای گیلان و مازندران، انواع پسماند در سراسر کشور تا پایان سال جاری به صورت بهداشتی مدیریت می شود.

علی محمد شاعری افزود: امسال روز زمین پاک با عنوا ن آب پاک، خاک پاک و انسان سالم نامگذاری شده است.

به گفته وی، در این روز مدیریت ۱۰۰ درصدی پسماندهای ۸ کلان شهر و جشن پایان دفع غیر بهداشتی پسماندها برگزارمی شود.

شاعری اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از ۸ کلانشهر تهران، شیراز، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز، و مشهد در تمام شهرهای استان گلستان پسماندها به صورت بهداشتی دفن می شود.
قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: امسال همزمان با روز زمین پاک پروژه تصفیه فاضلاب شهری نیز در استانهای گیلان، یزد، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری معادل ۶۰۰ میلیارد ریال افتتاح می شود.

به اعتقاد شاعری، در حال حاضر مهمترین مشکل در مدیریت پسماند مربوط به دو استان مازندران و گیلان است که به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در این مناطق و شکنندگی اراضی ساحلی و جنگلی با ارزش در این مناطق مشکلات زیادی به بار آورده است.

یوزپلنگ آسیایی درمیان ۶ گربه سان نادر جهان

در این روز بار دیگر یوز پلنگ آسیایی در آخرین گزرشهای جهانی در میان ۶ گربه سانی که وضعیت بسیاری مخاطره آمیز در معرض انقراض دارند معرفی شد.

مجله آمریکایی Scientific American اخیرا گزارشی با عنوان ۶ گربه سان در معرض انقراض منتشرکرده و در آن شش گونه گربه سان دنیا که مخاطره آمیزترین وضعیت را دارند، معرفی شده اند که یوزپلنگ آسیایی یکی از این ۶ گربه سان است.

بر اساس این گزارش نادرترین گربه سان دنیا، پلنگ آمور است که با جمعیت کمتر از ۵۰ فرد در طبیعت مانده است. سایر گونه های معرفی شده دراین فهرست عبارتند از سیاهگوش ایبریایی، گربه ایریوموت، گربه وحشی اسکاتلندی و ببر جنوب چین.

فعالیت معدن کاوی در ۱۰ درصد مناطق حفاظت شده/ محیط زیست مخالف نیست!

یکشنبه این هفته، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه مناطق حفاظت شده تنها ۱۰ درصد از خاک کشور را به خود اختصاص می دهند گفت: مسئولان و کارشناسان محیط زیست نباید اجازه دهند این مناطق بدون مطالعه برای معدن کاوی مورد تعرض قرار گیرند.

موسی الرضا ثروتی با بیان این مطلب افزود: اگرچه معدن کاوی و کشف معادن همراه با سود اقتصادی است اما آشفتگی در محیط زیست هزینه هایی در بردارد که بیشتر اوقات غیر قابل جبران هستند.

به گفته وی، بنابراین فعالیت های توسعه ای درتمام مناطق کشور باید بر اساس ارزیابی زیست محیطی انجام شود و از آنجایی که تنها در ۱۰ درصد از مساحت کشور محیط زیست حفاظت شده است بنابراین در این مناطق بدون ارزیابی هم مشخص است که فعالیت های توسعه ای محلی از اعراب ندارد کما اینکه در قانون نیز صراحتاً امده است که هر گونه فعالیت توسعه ای در این مناطق ممنوع است.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: مسئولان و کارشناسان محیط زیست باید قاطعانه نظر خود را در مورد مصوبات و طرح هایی که با ارزش هایی زیست محیطی منافات دارد بدهند دراین صورت نمایندگان مردم نیز می توانند جلوی تصویب طرحی که بر خلاف نظر صاحب نظران این حوزه است را بگیرند.

آلودگی آب و خاک مهمترین معضلات زمین در ایران/ خطر نابودی سالانه ۱ میلیون هکتار از اراضی کشور

دوشنبه هفته جاری همزمان با روز زمین پاک قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه مهمترین معضلات زمین در کشور ما آلودگی آب و خاک است گفت: در صورتی که اعتبار طرح بیابانزدایی تأمین نشود سالانه ۱ میلیون هکتار از اراضی کشور از بین می رود.

علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر آلاینده های آب و خاک و فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی مهمترین تهدادت زمین در کشور ما محسوب می شود.

به گفته وی، آلودگی آب و خاک در کشور ما در حال حاضر در حدی است که برخی از محصولات به سموم شیمیایی و فلزات سنگین آلوده هستند و بسیاری از بیماری های صعب العلاج که این روز ها افزایش چشمگیری دارد و جان هزاران نفر را با خطر جدی مواجه کرده است نتیجه آلودگی منابع آب و خاکی که برای پرورش محصولات به کار می رود به میزان بالای نیترات و فلزات سنگین است.

قائم مقام سازمان محیط زیست اظهار داشت: فرسایش بیش از ۲ میلیارد تن در خاک در سال در کشور یکی دیگر از عوامل تهدید آمیز زمین در کشور است که علت اصلی ان از بین رفتن جنگلها و مراتع و پوشش گیاهی، زمین خواری، تغییر کاربری اراضی طبیعی به به زمین های کشاورزی و روش های زراعی نا صحیح است.

رئیس پارک ملی دنا توسط شکارچیان به گلوله بسته شد

در این روزعلی افشار رئیس پارک ملی دنا توسط شکارچیان غیر مجاز در منطقه حفاظت شده میمند یاسوج به گلوله بسته شد.

فیض الله افشار وکیل پایه یک دادگستری و وکیل محیط بان غلامحسین خالدی که در زندان یاسوج به اعدام محکوم شده گفت: علی افشار پسر شهید کرامت افشار است که کمتر از دو ماه پیش به ریاست پارک ملی دنا گمارده شده بود، او به ضرب سه گلوله شکارچیان در کتف و بازویش روانه بیمارستان شیراز شده است.

منطقه حفاظت شده دنا در سالهای اخیر محل درگیری شدید میان شکارچیان و محیط بان هایی بوده که در آخرین اتفاقات غلامحسین خالدی و اسعد تقی زاده از محیط بانان این منطقه به دلیل درگیری و قتل شکارچیان غیر مجاز به اعدام محکئوم شده و حکم آنها توسط دیوان عالی کشور تائید شده است.

پاسخ کارشناسی به اظهارات رئیس جمهور / ۱۰ دلیل خطر اکتشاف نفت در پارک ملی کویر

پارک های ملی بی شک مناطقی ارزشمند هستند و دلایل بسیاری برای الزام حفاظت از آنها می توان ارائه داد سه شنبه این هفته اما انجمن یوز پلنگ ایرانی در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر اجرای عملیات اکتشاف نفت در پارک ملی کویر ۱۰ دلیل مبنی بر اهمیت ویژه این پارک و ضرورت پیشگیری از این عملیات ارائه داده است.

در فروردین سال جاری، هیات دولت در دور چهارم سفرهای استانی خود، در استان سمنان به بررسی مصوبات سه سفر گذشته پرداخت و ضمن بازنگری در روند اجرا و اقداماتی که می بایست انجام می شده است، مشکلات و موانع را برطرف و دستورات لازم برای اتمام مصوبات قبلی ازجمله عملیات اکتشاف نفت در بلوک گرمسار، محدوده کویر و پارک ملی کویر را تا پایان امسال صادر کرد.

اعتراض ابتکار به مصوبه دیگر دولت/ فرزندان ناسپاسی برای زمین بوده ایم

در این روز، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به مصوبه دولت درباره اجازه بهره برداری معادن در داخل مناطق حفاظت شده اعتراض کرد.

معصومه ابتکار با بیان اینکه ما فرزندان ناسپاسی برای زمین بوده ایم گفت: چرا باید نهرهای آب ما به دلیل کثرت زباله مسدود شود و یا در فضای سبز کشور این همه زباله ببینیم.

وی با ابراز نگرانی از مصوبه دولت در خصوص اجازه بهره برداری معادن در داخل مناطق حفاظت شده گفت: مناطق حفاظت شده تنها ۱۰ درصد خاک ایران را تشکیل می دهند و نباید اجازه بهره برداری معدن در آنها صادر شود.

رانش زمین در مسیر جاده جنگل ابر / خطر مدفون شدن روستای شیرین آباد زیر خاک

چهارشنبه این هفته، سر انجام اثرات بی توجهی به هشدارهای کارشناسان در باره خطرات احداث جاده در مسیر جنگل ابر و از بین بردن پوشش گیاهی در کمتر از یکسال آشکار شد و درست در همان منطقه ای که تیر ماه گذشته شبانه تعدادی درخت قطع و ریشه کن شده بود زمین شروع به رانش و جابجا شدن کرد تا این جاده نه تنها اکوسیستم جنگل ابر که جان مردم روستای شیرین آباد را تهدید کند.

پس از گذشت کمتر از یک سال از این ماجرا و پس از تأکید مجدد هیات دولت بر ساخت جاده در جنگل ابر مستنداتی از سوی علی نقی مقصودلو استاد دانشگاه و فعال حقوق محیط زیست مبنی بر رانش و جابجایی زمین ارائه شده است.

وی اعلام کرد: بی توجهی مسئولان نسبت به خطرات ساخت این جاده تا آنجا ادامه داشت که حالا نه تنها اکوسیستم جنگل ابر که زندگی مردمی که در روستای شیرین آباد ساکن هستند به خطر افتاده و اگر این روند ادامه یابد به غیراز بولدوزرها و جاده ابر احتمال اینکه کل روستا در آینده ای نزدیک در زیر خاک مدفون شود کم نیست.

به گفته مقصود لو، هنگامی که کارشناسان و متخصصان محیط زیست و راهسازی فریاد می زدند و هشدار می دانند ساخت و خاکبرداری برای جاده ای که به هیچ عنوان نمی توان به آن جاده روستایی گفت در منطقه ای با شیب ۸۰ تا ۹۰ درصد و از بین بردن پوشش گیاهی موجود درآن با موازین علمی و ارزیابی های زیست محیطی همخوانی ندارد مسئولان تنها با تکذیب کردن و غیر کارشناسی خواندن این هشدار ها فقط به فکر منافع خودشان بودند باید به این روز فکر می کردند.