دکتر سعید صفاتیان با اشاره به این که نوع عوارض ایجاد شده روی جنین به نوع ماده مخدر مصرفی مادر؛ اعم از این که شیشه باشد یا تریاک، بستگی دارد، افزود: مصرف ماده مخدر عوارض جسمی و روحی متفاوتی روی جنین به جای می گذارد. افسردگی، اختلال شخصیتی، توهم و هذیان از جمله عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر است، اما در زمان بارداری قادر نیستیم چنین مواردی را روی نوزاد مشاهده کنیم. اما اختلالاتی همچون نارسایی کبد، قلب، کلیه و لب شکری شدن نوزاد، خطراتی است که سلامتی نوزادان مادران معتاد را  به شدت تهدید می کند.

 

وی در بحث درمان نوزادانی که با اعتیاد به دنیا می آیند؛ گفت: در درمان نوزادان معتاد از شربت«پاراگوریک» استفاده می شود که درمان با آن معمولا بین دو تا سه هفته زمان می برد. برای درمان اعتیاد مادران باردار نیز از شربت «متادون» استفاده می کنیم که به سه تا چهار ماه زمان نیاز دارد.

 

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اقداماتی در خصوص درمان مادران باردار معتاد انجام شده است، بیان کرد: مراکز درمانی مجازی که زیر نظر وزرات بهداشت و درمان فعالیت می کنند ایجاد شده که مادران باردار معتاد می توانند به این مراکز مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند. نکته مهم دیگر این که مادران باردار از انجام درمان های خودسرانه برای ترک اعتیاد خودداری کرده و از مصرف دارو بدون تجویز  پزشک خودداری کنند.

 

صفاتیان به مادران بارداری که مواد مخدر مصرف می کنند توصیه کرد تا زمانی که مواد مخدر مصرف می کنند، باردار نشوند. در صورت بارداری نیز  برای درمان می توانند به مراکز درمانی مجازی که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می کنند مراجعه کرده یا با شماره تلفن 09628 تماس حاصل کنند تا راهنمایی شوند.