سردار حسین ذوالفقاری با اشاره به انفجار صورت گرفته صبح امروز در کربلا گفت: این انفجار در 80 کیلومتری غرب کربلا و در منطقه عین‌التمر در خانه‌ای صورت گرفته که البته در مسیر زائرین نبوده است گفت: زائرین ایرانی دراین حادثه آسیبی ندیده‌اند اما خبرهای اولیه از شهادت 8 نفر  حکایت می‌دهد، ضمن اینکه سال گذشته هم در همین ایام نیز در این منطقه انفجاری صورت گرفته بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: تا ساعت 24 شب گذشته مجموعا یک میلیون و 384 هزار و 797 نفر از زائرین از مرزهای کشور خارج و وارد عراق شده‌اند. البته از شب گذشته تاکنون این میزان به احتمال بسیار زیاد از مرز یک میلیون و 400 هزار نفر عبور کرده است.

وی با بیان اینکه حدود 598 هزار نفر از زائرین از مرز مهران خارج شده‌اند تصریح کرد: 123 هزار نفر از زائرین از مرز شلمچه، 292 هزار نفر از مرز چذابه و همچنین 70 هزار و 62 نفر از مرز هوایی از کشور خارج شده‌اند.

ذوالفقاری گفت: تا پایان روز گذشته یعنی 23 آبان یک میلیون و 764 هزار فقره ویزا صادر شده است.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون 76 هزار و 284 نفر از اتباع خارجی برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند خاطرنشان کرد:‌از این میزان 44 هزار و 310 فقره ویزای اربعین برای آنها صادر شده و باقیمانده این تعداد هم ویزا را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: امروز پایان ثبت‌نام اولیه در دفاتر کفالت است اما صدور ویزا برای اتباع خارجی همچنان ادامه دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه صدور ویزا برای اتباع خارجی دو مرحله دارد تصریح کرد: اتباع خارجی باید در مرحله اول دفترچه اقامت را بگیرند و در مرحله دوم مستند به این دفترچه برای آنها ویزا صادر شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه از ساعت اولیه بامداد امروز حضور تعداد زیادی از زائرین فاقد ویزا در مرز مهران باعث بروز نگرانی‌ و ازدحام در این مرز شده است اظهار داشت: تقریبا از ساعت 3:30 بامداد امروز نیروهای امنیتی و مرزی حاضر در محل نگرانی خود را به ستاد مرکزی اربعین مخابره کردند و ما نیز به ناچار تصمیم‌گیری خاصی را در این خصوص اتخاذ کردیم.

وی ادامه داد: برهمین اساس خودروهای مورد نیاز برای جمع‌آوری و انتقال این افراد به دیگر نقاط در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته و آنها افراد فاقد ویزا را دستگیر خواهند کرد چرا که آنها در روند عبور و مرور از مرز مهران اخلال ایجاد کرده‌بودند.

ذوالفقاری گفت: از سمت خرم‌آباد به مهران و استان ایلام به مهران حرکت زائرین به سمت مرز مهران فعلا متوقف است و به شرکت‌های مسافربری هم اعلام شده تا زائرین خود را از سمت مسیرهای جنوبی به مرز انتقال دهند. 

وی تصریح کرد: فعلا مشکلی در مرزهای جنوبی نداریم و عبور و مرور در این مرزها عادی و مسیرها روان است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور افزود: پیش‌بینی برای حضور زائرین در مساجد و تکایای استان ایلام صورت گرفته و می‌کوشیم تا افراد متخلفی که بدون ویزا در مرز مهران حضور دارند را به صورت قانونی به مناطق دیگر انتقال دهیم لذا تلاش می‌کنیم به هر قیمتی که شده از حضور این افراد در مرز ایران و حضور در عراق جلوگیری کنیم. 

ذوالفقاری اظهار داشت: حضور افراد بدون ویزا در مرز مهران باعث کندی فرایند در این مرز شده و تنها  اخلال فعلی در مرز مهران هم حضور همین افراد در منطقه است. ضمن اینکه فعلا محدودیت‌هایی را برای عبور زائرینی که مجاز به عبور از مرز مهران هستند اعمال کردیم تا افراد بدون ویزا از منطقه خارج شده تا زمینه و شرایط افراد دارای ویزا در مرز مهران مهیا شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: روز گذشته حدود صد هزار نفر از مرز مهران عبور کردند.

وی افزود: سال گذشته تعدادی از افراد بدون ویزا با همکاری طرف ایرانی و عراقی در اربعین حضور پیدا کرده بودند اما سال جاری به هیچ وجه بنای این کار از سوی دو طرف وجود ندارد ضمن اینکه حضور ا ین افراد را هم مزاحم کارهای خود می‌دانیم و اجازه عبور بدون ویزا از مرزها را نخواهیم داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین  گفت: زائرینی که هم اکنون مهر خروج از ویزای آنها مرز مهران اعلام شده می‌توانند از مرزهای چذابه و شلمچه عبور کنند البته توصیه و تاکید ما به زائرین برای عدم اتلاف وقت آنها به دلیل ازدحام در مرز مهران هم همین است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی از ستاد مرکزی اربعین درخواست کرده بود تا 72 ساعت عبور از مسیرهای منتهی به مرز مهران را ممنوع اعلام کنیم گفت: ما فعلا خروج افراد بدون ویزا در اسرع وقت و به تدریج از سوی نیروی انتظامی که آن هم به تدریج صورت خواهد گرفت موافقت کرده‌ایم. اما هر زمانی که شرایط برای عبور زائرین مجاز از مرز مهران فراهم شود و همچنین افراد بدون ویزا از این منطقه خارج شوند عبور و مرور از مرزهای مهران را به صورت عادی و روان اعلام خواهیم کرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه اگر شرایط برای زائرین ایرانی مهیا بهتر است که آنها از مرزهای جنوبی ایران به سمت عراق حرکت کنند گفت: تمامی مرزهای ایران در حال حاضر باز است و مشکلی در این زمینه نداریم. اما توصیه می‌کنیم کسانی که از کرمانشاه به سمت مرز مهران در حال حرکت هستند عجله نکرده تا شرایط در مرز مهران مهیا شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه بین 3 تا 8 هزار نفر در مرز مهران بدون ویزا حضور دارند خاطرنشان کرد: هم اکنون واحد احتیاط مرزبانی عراق در مرز مهران به دلیل حضور زائرین بدون ویزا و اخلال در این مرز حاضر شده و دولت عراق هم اعلام کرده که به هیچ وجه عبور زائرین بدون ویزا را نمی‌پذیرد البته نیروی انتظامی هم با استفاده از امکانات خود نظیر اتوبوس و جمع‌آوری خودروی افراد و همچنین انتقال نیروهای ویژه با هواپیما به این منطقه می‌کوشد تا افراد بدون ویزا را از منطقه خارج کند.

وی افزود: افراد بدون ویزای حاضر در مرز مهران از طریق راه‌های فرعی و محلی در این مرز حضور پیدا کرده و در حقیقت‌ آنها 6 لایه امنیتی تعبیه شده در این منطقه را دور زده‌اند.

وی با اشاره به دستگیری تعدادی از زائرین ایرانی بدون ویزا در عراق گفت: طبق گزارشات روز گذشته به غیر از 36 نفر ایرانی که توسط نیروهای امنیتی عراق به دلیل عدم مجوز لازم (ویزا) دستگیر شده بودند که البته با رایزنی صورت گرفته همگی آنها آزاد شدند افراد دیگری هم ظرف چند روز گذشته از سوی عراقی‌ها دستگیر شده‌اند که گزارش تکمیلی آن هنوز به دست ما نرسیده است.

ذوالفقاری افزود: طرف عراقی به ما اعلام کرده که افراد دستگیر کرده فاقد ویزا را رهسپار زندان خواهد کرد که البته سال گذشته افراد فاقد ویزا با مساعدت طرف عراقی آزاد شدند اما امسال مساعدتی از طرف عراقی‌ها وجود نداشته و ما هم بنا نداریم که نسبت به آزادسازی زائرین بدون ویزا مساعدتی را درخواست کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تا روز جمعه صدور ویزا ادامه خواهد داشت گفت: اگر روند صدور ویزا طبق برآورد ما ادامه پیدا کند قطعا میزان ویزای صادر شده بالغ بر 2 میلیون فقره خواهد بود.

وی با بیان اینکه افراد فاقد ویزای حاضر در مرز مهران به سه راه اندیمشک یا به  استان‌های مرکزی‌تر کشور منتقل خواهد شد گفت: تمامی این اقدامات برای این صورت می‌گیرد که زائرین مجاز و دارای ویزا مشکلاتی را در این مسیر نداشته باشند. ضمن اینکه هم اکنون در حال تقویت نیرو در مرز مهران هستیم تا به هیچ وجه اجازه حضور افراد غیرمجاز را حتی در پایانه مرزی مهران ندهیم و در همین زمینه کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین با جدیت و قاطعیت لازم تمام تلاش‌های خود را به کار خواهد بست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: در حال حاضر به زائرین حاضر در استان ایلام توصیه می‌کنیم که استراحت کرده و به مرز مهران مراجعه نکنند تا شرایط این مرز برای خروج زائرین غیرمجاز و بدون ویزا مهیا و آنها از این مرز تخلیه شده تا زائرین مجاز شرایط روانی را برای حرکت به سمت مرز پیدا کنند.

وی گفت: وزارت کشور برای آماده‌سازی پارکینگ‌ها و توسعه زیرساخت‌های لازم در مرزها تاکنون بالغ بر 6 میلیارد تومان از اعتبارات خود وزارتخانه هزینه کرده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه امکانات حال حاضر اربعین به دو صورت فراهم شده است گفت: تمامی نذورات مردمی جمع‌آوری شده تنها در بخش اسکان و تغذیه استفاده می‌شود اما خدمات دیگر که از سوی دستگاه‌های مسئول صورت می‌‌گیرد اکثرا دولتی است برای مثلا شهرداری تهران در حوزه درمان،‌تغذیه، اسکان، بهداشت محیط و حمل و نقل، سپاه پاسداران در حوزه‌های مختلف به ویژه حمل و نقل، فرهنگی و امنیت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش فرهنگی و همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران و ستاد کل نیروهای مسلح در بخش‌های مختلف به زائرین اربعین کمک‌رسانی کرده یا می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه از حدود 15 و 16 سفر شیب اعزام زائرین به عراق اوج گرفت و حتی این  امر سه روز زودتر از پیش‌بینی‌های ما بود گفت: به همین دلیل ارائه خدمات را حداقل دو روز زودتر به زائرین آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه تنها دو مشکل توانست باعث نگرانی ستاد اربعین شود مشکل اول مربوط به ازدحام مردم از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه و همچنین اعمال کنترل‌های سختگیرانه از سوی طرف عراقی در مرزها بود که این امر منجر به ازدحام زیادی شد اما با مذاکرات صورت گرفته این مشکل ظهر جمعه مرتفع شود.

ذوالفقاری مشکل دوم را حضور تعدادی از افراد فاقد ویزا در مرز مهران اعلام کرد و افزود: هم اکنون ستاد مرکزی اربعین با اتخاذ تصمیمات خاص به دنبال خارج کردن این افراد از مرز مهران است.

وی در پایان گفت: بعد از انفجار رخ داده در شهر سامرا که منجر به شهادت تعدادی از زائرین ایرانی شد به سازمان حج زیارت و همجنین سفارت ایران در عراق به صورت کتبی اعلام و تاکید کردیم که تا فراهم شدن امنیت کامل در این شهر از حضور زائرین ایرانی ممانعت کنند و لی تا همین الان سه برابر سال گذشته زائرین ایرانی در سامرا حضور دارند.