مسعود سلطانی‌فر در مراسم معارفه زهرا احمدی‌پور به عنوان معاون جدید رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، با تشریح عملکرد 33 ماهه خود به عنوان رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: در این مدت تمام تلاش خود را با همکاری همکاران‌مان انجام دادیم تا سازمان میراث فرهنگی نابسامان را به وضعیتی ارتقا دهیم که توانست از این نابسامانی درآید و حتی در جشنواره شهیدرجایی سازمان برتر دولت شود.

وی با گریزی به رخدادهای 33 ماه ریاست خود بر سازمان میراث فرهنگی که حتی برخی‌ها به او گفته بودند 6 ماه نیز بیشتر نمی‌توانی دوام بیاوری، افزود: چند محور مهم را در این 33 ماه متمرکز شدیم که از جمله آن این بود که این سازمان از سیاست‌زدگی فاصله بگیرد. همچنین عملکردها براساس قانون باشد و کاری با جناح و منصب‌های افراد نداشته باشیم و در نهایت شایسته‌سالاری را در این سازمان نهادینه کنیم.

وزیر ورزش در ادامه با اشاره به اینکه نظارت بر همه کارها را نیز برعهده داشتم عنوان کرد: به طوری که 3 بار کل ایران را بازدید کردم حتی به برخی از استان‌ها 3 تا 5 بار سفر کردم و از مهمتربن کارهایی که انجام دادیم گرفتن تبرئه این سازمان از حکم قضایی شرکت توسعه گردشگری بود که در دولت قبل به صورت صوری ایجاد شده بود و یک غرامت 138 میلیارد تومانی از ما می‌خواست که خوشبختانه پس از 33 ماه پیگیری توانستیم با حمایت قوه قضاییه و بازرسی کل کشور حکم تبرئه را دریافت کنیم.

سلطانی‌فر همچنین به پروژه مسعودیه که تخلفاتی بهره‌بردار آن انجام داده بود گریزی زد و افزود: این پروژه نیز در روند قضایی است کما اینکه هم‌اکنون این عمارت در دست سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی همچنین عنوان کرد: در این مدت حدود 800 میلیارد تومان از منابع صندوق ملی برای طرح هتل‌سازی‌ها استفاده کردیم و امیدواریم 600 تا 700 میلیارد تومان دیگر در این امر بودجه اختصاص یابد زیرا پایان عمر دولت 170 هتل مورد بهره‌برداری خواهد رسید که تعداد قابل توجهی از آن هتل‌های 5 و 4 ستاله است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به توجه به اقتصاد مقاومتی برای اشتغال 140 هزار نفر طی 2 سال آینده از ایجاد 196 اداره مستقل در سراسر کشور خبر داد و گفت:‌این در حالی بود که در دوره قبل در 200 شهر کشور حتی یک نفر نیز نداشتیم در حالی که باید از آثارها حفاظت می‌کردیم.

وزیر ورزش همچنین در وصیت و توصیه‌هایی 12 گانه به معاون جدید رئیس‌جمهور در منصب ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: توصیه اول قوانین و مقررات میراث فرهنگی که برای سال‌های 1309 و 1352 است بسیار مشکل‌زا شده است و باید بعد از 40 سال بازنگری شود تا هم مشکلات مردم را برطرف کند و هم به حفظ میراث فرهنگی کمک کند.

سلطانی‌فر در توصیه دیگری به پیگیری برنامه جامعه گردشگری براساس اسناد بالادستی توصیه کرد و افزود: همچنین پیگیری اشتغال ضربتی 140 هزار نفر ظرفیتی است که تضمین می‌دهم طی 2 سال آینده امکانپذیر است ولی باید حتما پیگیری آن صورت پذیرد.

وی در توصیه چهارم به ادامه طرح نجات‌بخشی بناهای قدیمی در قالب صندوق احیا سفارش کرد و افزود: در کارنامه دولت 10 تا 15 برابر دولت قبل برای احیای بناهایی که 200-300 سال تخریب بود، تلاش کرد تا با رعایت ضوابط و با کمک بخش خصوصی بتوانیم چنین بناهایی را در قالب اماکن پذیرایی و اقامتی داشته باشیم.

وزیر ورزش همچنین در توصیه دیگری در حوزه صنایع دستی که مهمترین مشکل آن فروش و بازرگانی است، گفت: اگر مشکل بازرگانی صنایع دستی حل شود همه مشکلات صنایع دستی برطرف خواهد شد.

سلطانی‌فر همچنین به حل مشکل آموزش عالی میراث فرهنگی نیز گریزی زد و گفت: این آموزش عالی در دولت قبل منحل شده بود ولی ما آن را احیا کردیم زیرا معتقد بودیم که باید به تربیت کارشناسان در حوزه میراث فرهنگی توسط این آموزش عالی اقدام کرد.

وی همچنین به پیگیری واگذاری پروژه هتل لاله که سهام قابل توجهی برای سازمان میراث فرهنگی است در قالب خصوصی‌سازی تاکید کرد و گفت: توصیه هشتم بنده نیز راه‌اندازی دانشکده سنتی استاد فرشچیان است که مصوب آن را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم.

وزیر ورزش همچنین در توصیه نهم به ادامه نهضت هتل‌سازی تاکید کرد و افزود: 820 هتل در حال ساخت داریم که 170 هتل 4 و 5 ستاره است و باید این نهضت با قوت ادامه یابد.

سلطانی‌فر همچنین در توصیه دهم به پیگیری بازگشت الواح هخامنشی از سال 1314 تاکید کرد و افزود: این الواح در 4 سری به ایران بازگشته است و در دو دادگاه اخیر نیز حکم به نفع ایران بوده است و تقریبا کار رو به پایان است و باید پیگیری‌های نهایی صورت پذیرد.

وی همچنین در توصیه یازدهم به ادامه و گسترش تعاملات خارجی اشاره کرد و افزود: در توصیه دوازدهم خود به روند ادامه توسعه گردشگری از جمله تسهیل ویزای فرودگاهی که از 15 روز به 3 ماه افزایش یافت، تاکید می‌کنم زیرا تا پایان سال ویزای الکترونیک نیز راه‌اندازی خواهد شد.