محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی دستفروشان مترو عنوان کرد: همه اعضای شورا و مسئولان امر بر ساماندهی دستفروشان اتفاق نظر داریم به این معنی که برای حل و فصل این موضوع نباید برخورد قهری صورت گیرد و نباید به حال خود رها شود.

وی با اشاره به این که معضل دستفروشی در تمامی نقاط دنیا حتی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصاد و اشتغال در کشور نمی توان تمامی راه ها را بر روی مردم بست لذا باید با ساماندهی هزینه این اقدام غیر رسمی کاهش یابد.

وی ادامه داد: این مورد از جمله مواردی است که باید به صورت اقتضائی در مورد آن تصمیم گیری شود زیرا تعدادی از دستفروشان در مترو واقعا برای امرار معاش خود به این شغل غیر رسمی نیاز دارند.لذا نمی توان قهر آمیز برخورد کرد.

این عضو شورای شهر تهران با تایید این نکته که حضور دستفروشان در مترو در مواردی همانند ترمز های ناگهانی یا نیاز به تخلیه ناگهانی واگن ها می تواند مسئله ساز شود، عنوان کرد: لذ این موضوع را ضمن این که نباید به صورت احساسی نگاه کرد با توجه به نکاتی که ذکر کردم نباید به صورت قهری نیز نگریسته شود.

لزوم شناسنانه دار کردن دستفروشان

پیرهادی با اشاره به لزوم شناسنانه دار کردن دستفروشان گفت: باید مشخص شود هر یک از این افراد چه اجناسی را به فروش می رسانند تا برای مصرف کننده نیز در برابر کالایی که دریافت می کند ضمانت وجود داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در ابتدا باید در مورد حضور داشتن یا نداشتن دستفروشان در مترو باید به یک نتیجه گیری قطعی رسید، اظهار کرد: در صورتی که به این نتیجه برسیم که این افراد نباید در مترو حضور داشته باشند برای فعالیت آنها مکانی مناسب را در نظر می گیریم.

وی با بیان این که ساماندهی دستفروشان مترو نیاز به مطالعات حقوقی دارد، گفت: هنوز نتوانسته ایم راه حل قانونی برای ساماندهی دستفروشان مترو پیدا کنیم. کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران این موضوع را در دستور کار قرار می دهد اما شرکت بهره برداری مترو نیز می تواند آغاز کننده این مطالعات باشد.

پیرهادی با اشاره به لزوم حضور اصناف مختلف در جلسه های شرکت مترو در ورند این مطالعات، گفت: حتی در این ساماندهی می توان عوارضی را در حوزه شهری نیز از دستفروشان دریافت کرد.

وی در پایان اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما اعتراض صنوف به این امر است که دستفروشان حتی در بازارچه های فصلی عوارضی را پرداخت نمی کنند و این از نظر قانونی منطقی است زیرا اصناف از هر نظر که بررسی کنید به دولت و کشور مالیات و عوارض پرداخت می کنند.